Logo

ACEA deelt visie op Europa's autotoekomst tijdens Drive Forward

Maria Linkova-Nijs schetst ACEA's strategie in aanloop naar het Drive Forward event, met een reflectie op het EU Automotive Action Plan.

Published on March 27, 2025

Maria Linkova‐Nijs, Executive Head of Policy and Strategy at ACEA

Maria Linkova‐Nijs, Executive Head of Policy and Strategy at ACEA

Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.

De Europese auto-industrie ondergaat een ongekende transformatie. Als de stem van Europa's 16 grootste autofabrikanten speelt de European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) een cruciale rol in het sturen van de sector door een doolhof van regelgevende, markt- en technologische uitdagingen. Maria Linkova-Nijs, Executive Head of Policy and Strategy bij ACEA, deelt haar inzichten over de ambities van de sector en haar plannen voor het komende Drive Forward evenement in Helmond op 8-9 april. We spraken haar twee dagen na de publicatie van het EU Automotive Action Plan, dat haar en haar organisatie wekenlang bezig hield.

EU automotive

In nieuw actieplan versoepelt EU regels uitstoot auto's

De EU zwakt doelstellingen voor de uitstoot van auto's af. Critici waarschuwen, autofabrikanten zijn blij.

De rol van ACEA, zegt Linkova-Nijs, is veelzijdig. “ACEA vertegenwoordigt Europa's 16 grootste fabrikanten van auto's, vrachtwagens, bestelwagens en bussen”, zegt ze en benadrukt de verantwoordelijkheid van de organisatie als ‘de stem van de Europese autofabrikanten’. Met een industrie die direct en indirect werk biedt aan 13 miljoen mensen is de autofabricage een essentiële pijler van de Europese economie. De transformatie naar emissievrije mobiliteit is aan de gang, maar is allesbehalve eenvoudig. De markt voor batterij-elektrische auto's stagneert bijvoorbeeld met minder dan 14% marktaandeel in 2024. “Dit is een van de grootste productiesectoren in Europa, die zich momenteel in een overgangsfase bevindt”, aldus Linkova-Nijs, die benadrukt hoe complex het is om volledig nieuwe waardeketens voor emissievrije voertuigen op te bouwen.

Gemeenschappelijke standpunten voor de industrie

Een drieledige aanpak vormt de kern van het werk van ACEA: analytisch inzicht, consensusvorming en een stevige externe vertegenwoordiging. Linkova-Nijs legt uit dat de vereniging elke ontwikkeling op het gebied van regelgeving volgt en de impact ervan beoordeelt om haar leden effectief te kunnen adviseren. “We analyseren de gevolgen en adviseren onze leden vervolgens dienovereenkomstig, niet alleen over het proces maar ook over het algehele landschap van belanghebbenden in Brussel”, legt ze uit. “Onze rol bestaat erin advies te geven over de politieke zichtbaarheid van elk standpunt en een aanpak te ontwikkelen die zowel technisch als politiek haalbaar is.” ACEA streeft ernaar gemeenschappelijke industriestandpunten op te stellen die bredere maatschappelijke belangen weerspiegelen.

elektrische auto

Regulering, CCS en laadinfra: zo werkt EU aan groene mobiliteit

De Europese auto-industrie staat onder druk. Het congres Drive Forward bespreekt hoe Europa voorop kan lopen, onder meer met decarbonisatie.

Naast interne strategie richt ACEA zich ook op de buitenwereld. Linkova-Nijs beschrijft hoe de organisatie beleidsmakers, media en andere belanghebbenden benadert om ervoor te zorgen dat de standpunten van de industrie worden gehoord. “Er is altijd een strategische discussie over de beste manier om onze boodschap over te brengen. Is het een onderwerp dat we het beste één op één met beleidsmakers kunnen bespreken of is het meer politiek en moeten we ook 'hearts and minds' voor ons winnen?” Hoewel directe betrokkenheid bij beleidsmakers volgens haar cruciaal is, geldt dat minstens zozeer voor het bereiken van een breder publiek via mediacampagnes, partnerschappen met influencers en publieksevenementen. Zo kunnen de vaak complexe technische kwesties over de transformatie van de industrie duidelijk en effectief worden gecommuniceerd aan niet-deskundigen.

Actieplan

Het onlangs gepubliceerde EU-actieplan voor de automobielindustrie is een van de belangrijkste ontwikkelingen die het huidige landschap van de sector vormgeven. Dit plan komt met maatregelen die fabrikanten op korte termijn ademruimte moeten bieden. “De Europese Commissie stelt voor om fabrikanten van auto's en bestelwagens toe te staan om over een periode van drie jaar aan de eisen te voldoen, in plaats van in 2025. Dat verandert de richting niet, maar geeft de industrie wel de broodnodige ademruimte.”

ACEA heeft actief contact gezocht met de Europese Commissie, onder andere via strategische dialogen met sleutelfiguren zoals Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. “Het actieplan, dat het resultaat is van een maand van discussies met de belangrijkste stakeholders van voertuigfabrikanten, leveranciers, accufabrikanten, ontwikkelaars van laadinfrastructuur, vakbonden en ngo's, is een eerste stap in de goede richting en een reality check van de transformatie van de sector in het licht van de huidige markt- en geopolitieke realiteit. De afgelopen maand was echt intens voor ons, omdat het een unieke kans was om onze belangrijkste boodschappen over wat er moet gebeuren over te brengen.”

Mohammed Chahim MEP 2023

Chahim: EU-actieplan voor auto-industrie bedreigt toekomst Europa

Europees Parlementslid Mohammed Chahim, afkomstig van automotive innovatiestad Helmond, waarschuwt voor een Nokia-effect in EV-ontwikkeling.

Het actieplan vestigt ook de aandacht op de complexiteit van de regelgeving binnen de sector. Terwijl de Commissie zich heeft gecommitteerd aan een snelle herziening van de CO2-regelgeving voor auto's en bestelwagens, zijn zware bedrijfsvoertuigen zoals vrachtwagens en bussen volgens Linkova-Nijs grotendeels over het hoofd gezien. “De overgang van het segment zware bedrijfsvoertuigen is nog uitdagender dan die van personenauto's,” benadrukt ze, erop wijzend dat nog maar twee procent van de nieuw verkochte vrachtwagens in 2024 emissievrij is.

Het concurrentievermogen van de sector is niet alleen cruciaal voor de werkgelegenheid in de industrie, maar ook voor de strategische autonomie van Europa, en Linkova-Nijs benadrukt dat een evenwichtig en eerlijk regelgevingskader essentieel is: “We moeten ervoor zorgen dat het regelgevingskader onze overgang ondersteunt, banen in Europa houdt en ons concurrentievoordeel behoudt.” De huidige discrepantie tussen beleidsambities en marktrealiteit noemt ze een grote zorg voor de ACEA, “omdat het concurrentievermogen van de sector niet alleen cruciaal is voor banen in de productiesector, maar ook voor de strategische autonomie van Europa.”

Drive Forward in Helmond

Tegen deze achtergrond van verschuivingen in de regelgeving en onzekerheden op de markt is het komende Drive Forward event in Helmond een mooi platform voor dialoog en strategische planning. Linkova-Nijs is een van de keynote speakers. “De conferentie is een geweldige kans om te praten over de grootste onderwerpen die onze sector interesseren, waaronder digitalisering en autonome voertuigen,” legt ze uit. In het verlengde van het Actieplan aan benadrukt ze dat veel van de initiatieven gericht zijn op digitale transities, met een behoefte aan een aanpak die verder gaat dan CO₂-reductie.

NXP Announces a Complete Suite of Radar Sensor Solutions that Can Surround Vehicles in a 360-degree Safety Cocoon

AI, IoT, 5G, ITS en NAP: autosector maakt werk van digitalisering

De Europese auto-industrie staat onder druk. Het congres Drive Forward bespreekt hoe Europa voorop kan lopen, onder meer met digitalisering.

In haar presentatie op Drive Forward wil ze "een evenwichtige momentopname" geven van de huidige situatie in de sector. “Ik wil een onpartijdig en accuraat beeld schetsen van waar we staan in termen van de transitie,” zegt ze. Met een blik op marktgegevens is ze van plan om de mismatch tussen de huidige beleidsambities en de marktrealiteit te illustreren. “We moeten alle problemen in kaart brengen, maar het is niet onze ambitie om alleen maar te klagen - we blijven ons inzetten voor de transformatie. We willen een diepgaand gesprek over het overbruggen van deze kloof.”

Discussies aanzwengelen

Vooruitkijkend ziet Maria Drive Forward als een kans om discussies in de hele industrie op gang te brengen en strategische acties te stimuleren die de toekomst van de Europese auto-industrie vorm zullen geven. “Het beste resultaat zou zijn dat de deelnemers het volledige plaatje begrijpen: onze sterke punten, onze uitdagingen en wat er nog gedaan moet worden om de Europese auto-industrie te laten floreren”, concludeert ze. Met de focus op het creëren van een omgeving waarin innovatie en concurrentiekracht kunnen floreren, pleit ACEA niet alleen voor veranderingen in de regelgeving, maar blijft het ook knokken voor een robuuste, toekomstgerichte Europese auto-industrie.

Gesponsord

Dit artikel is gemaakt in een samenwerking tussen Drive Forward en onze redactie. Innovation Origins is een onafhankelijk journalistiek platform dat zijn partners zorgvuldig uitkiest en uitsluitend samenwerkt met bedrijven en instellingen die achter onze missie staan: het verhaal van innovatie verspreiden. Op die manier kunnen wij onze lezers waardevolle verhalen aanbieden die volgens journalistieke richtlijnen tot stand zijn gekomen.

Wil je meer weten over hoe IO+ samenwerkt met andere bedrijven? Klik hier