Logo

Chahim: EU-actieplan voor auto-industrie bedreigt toekomst Europa

Europees Parlementslid Mohammed Chahim, afkomstig van automotive innovatiestad Helmond, waarschuwt voor een Nokia-effect in EV-ontwikkeling.

Published on March 17, 2025

Mohammed Chahim MEP 2023

Mohammed Chahim MEP 2023 (from LinkedIn)

Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.

De recente goedkeuring door het Europees Parlement van het EU-actieplan voor de automobielindustrie valt niet in goede aarde bij voorvechters van de energietransitie. Europarlementariër Mohammed Chahim waarschuwt dat Europa hierdoor achterop dreigt te raken in de wereldwijde race om elektrische voertuigen (EV's). Chahim, lid van de Fractie van de Progressieve Alliantie van Socialisten en Democraten in het Europees Parlement (GroenLinks-PvdA in Nederland), vergeleek de stap met Nokia's falen om zich aan te passen aan de smartphone revolutie, een beslissing die uiteindelijk leidde tot de ondergang van het bedrijf. “Nostalgie is goed, maar niet als je daarmee in het verleden blijft hangen. Niet als het innovatie blokkeert, niet als het verandering blokkeert”, aldus Chahim.

“Vandaag heb ik het gevoel dat ik in de directiekamer van Nokia zit toen de iPhone net was uitgebracht”, zei Chahim in zijn toespraak. “Het touchscreen, de mogelijkheid om op internet te surfen en muziek af te spelen; het was revolutionair. Maar Nokia reageerde door te proberen de telefoon met toetsenbord aantrekkelijker te maken in plaats van innovatie te omarmen. En we weten allemaal hoe dat verhaal is afgelopen.”

EU automotive

In nieuw actieplan versoepelt EU regels uitstoot auto's

De EU zwakt doelstellingen voor de uitstoot van auto's af. Critici waarschuwen, autofabrikanten zijn blij.

Het Automotive Action Plan van de EU zwakt de emissiedoelen van autofabrikanten af en geeft ze tot 2027 de tijd om aan de milieuregels te voldoen. Volgens Chahim is dit uitstel een kortzichtige beslissing die slechts twee groepen ten goede komt. “Met deze plannen, met dit uitstel om over te schakelen op emissievrije voertuigen in Europa, zie ik slechts twee winnaars: Bedrijven die achterblijven en alleen maar kijken naar kortetermijnwinsten, en China, dat de EV-markt al leidt en de concurrentie zichzelf ziet saboteren,” zei Chahim. Hij wees er ook op dat de vertraagde overgang naar EV de ontwikkeling van een tweedehandsmarkt zal vertragen, wat cruciaal is om elektrische mobiliteit toegankelijk te maken voor meer Europeanen.

Mohammed Chahim

Mohammed Chahim

Autofabrikanten verwelkomen het uitstel, critici waarschuwen voor gevolgen

Terwijl Europese autofabrikanten de versoepelde doelstellingen verwelkomen met het argument dat ze meer tijd nodig hebben om de productie van EV's en de oplaadinfrastructuur op te schalen, beweren critici dat de stap het concurrentievermogen van Europa in gevaar brengt.

Ter vergelijking: China gaat steeds sneller met de ontwikkeling van EV-technologie, waaronder de ontwikkeling van solid-state batterijen met een bereik van meer dan 1.500 kilometer. “Terwijl wij praten over actieradiusverlengers en discussiëren over boetes voor bedrijven die de afgelopen jaren meer dan 100 miljard winst hebben gemaakt, investeert China in solid-state batterijen. Dit kan niet ons antwoord zijn,” waarschuwde Chahim.

Drive Forward Conference in Helmond

De Drive Forward Conference (8 en 9 april op de Automotive Campus in Helmond) moet Europa helpen om zijn positie in de auto-industrie te behouden. Het evenement richt zich op drie cruciale onderwerpen die de toekomst van mobiliteit bepalen: decarbonisatie, digitalisering en het verbeteren van het concurrentievermogen door innovatie. In de aanloop naar Drive Forward kijken we in een reeks artikelen naar de huidige positie van Europa in de auto-industrie. Lees hier over decarbonisatie. En lees hier over digitalisering.

Een oproep voor sterker beleid

In plaats van de emissiedoelstellingen terug te schroeven, stelt Chahim dat de EU zich zou moeten richten op het creëren van voorwaarden die de adoptie van EV in heel Europa makkelijker maken. Hij pleit voor maatregelen zoals een elektrisch bedrijfswagenpark, sociale leaseprogramma's om EV betaalbaar te maken voor alle Europeanen en een regelgevend kader dat investeringen in toekomstbestendige technologie aanmoedigt in plaats van vast te houden aan verouderde modellen. “We moeten EV toegankelijk maken voor alle Europeanen,” benadrukte hij.

De waarschuwing van Chahim komt op een cruciaal moment voor de Europese auto-industrie, die te maken heeft met toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten en een snel verschuivende wereldmarkt. Door de groene overgang uit te stellen, riskeert Europa het lot van Nokia te herhalen, zich niet aan te passen aan een technologische revolutie en zijn leiderschap in de industrie te verliezen. “Het zijn niet de doelen die we acht jaar geleden hebben gesteld die onze toekomst bedreigen,” concludeerde Chahim. “Het is het gebrek aan innovatie.”