Logo

In nieuw actieplan versoepelt EU regels uitstoot auto's

De EU zwakt doelstellingen voor de uitstoot van auto's af. Critici waarschuwen, autofabrikanten zijn blij.

Published on March 7, 2025

EU automotive

© Guillaume Périgois - Unsplash

Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.

Na wekenlange discussies met belanghebbenden uit de sector publiceerde de Europese Commissie woensdag het Automotive Action Plan, waarin eerdere emissiedoelstellingen werden afgezwakt. Autofabrikanten moesten in 2025 voldoen aan een gemiddelde van 93,6 gram per kilometer voor alle nieuwe auto's die in de EU werden geleverd, om in 2035 een uitstoot van nul te bereiken. Niet-naleving zou hebben geleid tot miljarden euro's aan boetes, maar nu hebben autofabrikanten tot 2027 om aan de normen te voldoen.

De Europese autosector beleeft zijn moeilijkste moment in de geschiedenis. Het worstelt met de hevige concurrentie uit China en de overstap naar elektrische mobiliteit. Als gevolg hiervan hebben Europese fabrikanten aangekondigd 88.000 banen te schrappen. De sector is een van de grootste van Europa en biedt werk aan 13 miljoen mensen - 10,3% van de banen in de EU-industrie. Deze crisis was voor de Europese Commissie aanleiding om een strategische dialoog over de toekomst van de sector te starten, die uitmondde in het Actieplan.

Om de industrie te helpen, heeft de Commissie daarom besloten om de CO2-nalevingsdoelstelling voor 2025 te verlengen en die voor 2035 en 2040 te handhaven. “We houden vast aan onze overeengekomen emissiedoelstellingen met een pragmatische en flexibele aanpak. Ons gezamenlijk doel is een duurzame, concurrerende en innovatieve auto-industrie in Europa die ten goede komt aan onze burgers, onze economie en ons milieu,” zei Commissievoorzitter Ursula von der Leyen in een verklaring.

Accu's, AI en wagenparken

Het plan van de Commissie omvat substantiële financiële steun, waarbij €1,8 miljard wordt uitgetrokken om de toeleveringsketens van grondstoffen voor batterijen veilig te stellen. Het initiatief omvat directe productiesteun voor batterijfabrikanten en uitgebreide financiering ter ondersteuning van de omscholing van ontheemde werknemers. De Commissie kijkt ook naar directe productiesteun voor bedrijven die batterijen produceren en naar niet-prijsgerelateerde criteria voor onderdelen, zoals veerkrachtvereisten.

De slogan: 'Bedrijfsparken koolstofvrij maken' staat centraal. Lidstaten worden aangemoedigd om verdere maatregelen te nemen om bedrijfswagenparken, die goed zijn voor ongeveer 60% van de nieuwe autoregistraties, te vergroenen.

In een poging om de achterstand in te halen in de race om autonome, AI-gevoede voertuigen te bouwen, lanceert het actieplan de oprichting van een speciale Europese Alliantie voor Verbonden en Autonome Voertuigen. De alliantie, die belanghebbenden uit de industrie moet samenbrengen om voertuigen van de volgende generatie te ontwikkelen, zal worden ondersteund door €1 miljard aan publiek-private investeringen.

Clean Industrial Deal

De Clean Industrial Deal is uit: dit is wat je moet weten

De Europese Commissie presenteerde vandaag een plan van €100 miljard om de industriële sector in het blok nieuw leven in te blazen.

Reacties van de industrie

NGO Transport and Environment (T&E) is teleurgesteld over de wijziging van de doelstellingen voor 2025. De organisatie waarschuwt dat de versoepelde CO2-doelstellingen ertoe kunnen leiden dat er tussen 2025 en 2027 880.000 minder elektrische voertuigen worden verkocht. Volgens T&E “ondermijnt de uitbreiding van het nalevingsvenster de grootste stimulans voor autofabrikanten in de EU om hun achterstand in de race om elektrificatie in te halen”. De NGO noemt de plannen voor de Europese batterijproductie “vaag”, maar verwelkomt het voorstel om de elektrificatie van bedrijfsauto's te versnellen.

De Europese lobby voor elektrische mobiliteit E-Mobility Europe is ook niet blij met de afzwakking van de CO2-regulering en riep op om de voorstellen in het plan te maximaliseren. “Vervolgens moet de Europese Commissie zorgen voor een sterke wetgeving voor bedrijfswagens, gesteund door regeringen die meer verantwoordelijkheid nemen om de aankoop en het slimme gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren." Ook moeten ze "maatregelen voor het stimuleren van de batterijproductie leveren met de nodige financiële steun, om de schaalvergroting van Europa's binnenlandse toeleveringsketen van batterijen op een kritiek moment te ondersteunen,” aldus secretaris-generaal Chris Heron.

Autofabrikanten hebben het amendement over de CO2-doelstellingen positief ontvangen. De Europese federatie van autofabrikanten (ACEA) ziet de flexibiliteit in de doelstellingen als een welkome eerste stap in de richting van een meer pragmatische benadering van het koolstofarm maken van de economie. De ACEA merkt echter op dat in het plan een expliciete toezegging ontbreekt om de emissienormen in 2025 te herzien, met name voor zware bedrijfsvoertuigen. De ACEA is verheugd dat het actieplan streeft naar een meer eenvoudige, gestroomlijnde regelgeving en dat er stappen moeten worden ondernomen om het concurrentievoordeel van Europa op andere gebieden, zoals autonoom rijden, te vergroten.

Von der Leyen

Innovatie voorop: Europa wil concurrentievermogen stimuleren

De Europese Commissie heeft het Competitive Compass, waarin het economisch beleid van de EU voor de komende vijf jaar uiteen wordt gezet. Innovatie is de sleutel om het concurrentievermogen van het blok te vergroten.