AI, IoT, 5G, ITS en NAP: autosector maakt werk van digitalisering
De Europese auto-industrie staat onder druk. Het congres Drive Forward bespreekt hoe Europa voorop kan lopen, onder meer met digitalisering.
Published on March 11, 2025

NXP werkt aan radarsensoroplossingen om voertuigen een "360-graden veiligheidscocon" te bieden.
Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.
De auto-industrie - goed voor 13 miljoen banen en 13 miljoen auto's per jaar - is een van Europa's toonaangevende industrieën. Maar de sector heeft het zwaar. Chinese autofabrikanten betreden de markt met goedkope EV's. Zo heeft het Chinese MG zijn Europese verkoopcijfers vier jaar op rij zien verdubbelen. De transitie naar emissievrije voertuigen, digitalisering en toenemende internationale concurrentie zetten Europa onder druk.
Dus: terwijl China en de VS fors investeren in batterijtechnologie, digitalisering en nieuwe productiemethoden, moet Europa versnellen om zijn positie te behouden. Verbinding tussen mobiliteitssectoren is essentieel om een goede positie terug te veroveren. Precies op dat punt wil de Drive Forward Conferentie (8 en 9 april op de Automotive Campus in Helmond) een eerste aanzet geven. Tijdens het evenement staan er drie cruciale vraagstukken centraal, specifiek gericht op drie cruciale vraagstukken die de toekomst van mobiliteit bepalen: decarbonisatie, digitalisering en een betere concurrentiepositie door innovatie. In aanloop naar Drive Forward kijken wij in drie afleveringen alvast naar de positie die Europa op dit moment inneemt in de auto-industrie. Vandaag: digitalisering. Lees hier het eerste artikel.

Regulering, CCS en laadinfra: zo werkt EU aan groene mobiliteit
De Europese auto-industrie staat onder druk. Het congres Drive Forward bespreekt hoe Europa voorop kan lopen, onder meer met decarbonisatie.
Digitalisering speelt een cruciale rol in de transformatie van de Europese transportsector. De EU ondersteunt de sector actief om meer gebruik te maken van nieuwe technologieën om schoner, veiliger en efficiënter te worden. Belangrijke vooruitgangen op het gebied van digitale technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), het Internet of Things (IoT), cloud- en edgecomputing en 5G-netwerken, leiden de digitale transformatie van de mobiliteitssector.
Een specifiek voorbeeld is de ontwikkeling van Intelligente Vervoerssystemen (ITS). ITS maakt gebruik van informatie- en communicatietechnologieën in wegvervoer om de efficiëntie en veiligheid te verbeteren. Dit omvat het gebruik van elektronische apparaten, sensoren, telecommunicatie en satellieten in infrastructuur, voertuigen, verkeersbeheer en mobiliteitsdiensten. De implementatie van ITS wordt gestimuleerd door de TEN-T-Verordening, die lidstaten verplicht om dergelijke systemen in te voeren en te ontwikkelen.
Daarnaast heeft de EU de oprichting van Nationale Toegangspunten (NAP's) in elke lidstaat aangemoedigd. Deze NAP's dienen als gemeenschappelijke nationale interfaces voor de uitwisseling van ITS-gegevens en spelen een sleutelrol in de digitale transformatie van het transport. Ze faciliteren de naadloze uitwisseling van gegevens tussen verschillende belanghebbenden, wat cruciaal is voor de implementatie van geavanceerde mobiliteitsoplossingen.
Openbaar vervoer
In het openbaar vervoer wordt digitalisering ingezet om de mobiliteit te verbeteren en de klanttevredenheid te verhogen. Nu verkeersstromen steeds dynamischer worden, zoeken vervoersbedrijven naar digitale en duurzame oplossingen die uitgaan van multimodaal vervoer. Data-gedreven IT-oplossingen spelen hierbij een cruciale rol, vooral in de context van gedeelde mobiliteit en slimme connectiviteit.
Daarnaast spelen geavanceerde Rijhulpsystemen (ADAS) een cruciale rol in de digitalisering van de Europese transportsector. Deze systemen, die technologieën zoals automatische noodremmen, rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol omvatten, verbeteren de verkeersveiligheid en leggen de basis voor toekomstige autonome voertuigen. De Europese ADAS-markt groeit gestaag. In 2023 werd de markt geschat op $5,3 miljard, met een verwacht jaarlijks groeipercentage van 16% tot 2025. Deze groei wordt gedreven door strengere veiligheidsvoorschriften en een toenemende vraag naar geavanceerde veiligheidssystemen in voertuigen.
LiDAR
Europese autofabrikanten investeren aanzienlijk in de ontwikkeling van geavanceerde sensortechnologieën voor ADAS en autonome rijfuncties. Er is een trend om LiDAR te integreren als primaire sensor, in combinatie met camera's en imaging radar, om nauwkeurige omgevingsdetectie te bereiken. Deze sensortechnologieën zijn essentieel voor het realiseren van 'eyes-off' rijden in premium voertuigmodellen. NXP is een van ‘s werelds grootste spelers op het gebied van digitale auto-intelligentie.
Europa maakt dus aanzienlijke vorderingen in de digitalisering van de transportsector door de implementatie van geavanceerde technologieën en systemen zoals ITS en NAP's. Deze ontwikkelingen dragen bij aan een schoner, veiliger en efficiënter transportsysteem. Door voortdurende investeringen en ondersteuning van digitale innovaties versterkt Europa zijn positie als leider in slimme en duurzame mobiliteit.

NXP neemt TTTech Auto over voor $625 miljoen om softwarerevolutie in auto's te stimuleren
NXP Semiconductors, de wereldwijde marktleider in automobielverwerking en netwerken, heeft aangekondigd dat het TTTech Auto overneemt voor $625 miljoen.