Logo

Van hype naar bite: Alternatieve proteïnen heroverwegen

Na een hype zijn de investeringen in alternatieve proteïnen gedaald. Wat is er nodig om meer succesvolle producten op de markt te brengen?

Published on June 16, 2025

alternative protein

© F&A Next

Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.

In 2021 bereikten wereldwijde investeringen in startups op het gebied van agrifoodtechnologie een piek van 56,3 miljard dollar. Sindsdien is er een aanzienlijke vertraging opgetreden. Vorig jaar werd er volgens durfkapitaalfirma AgFunder slechts €16 miljard opgehaald. Een soortgelijke trend kan worden voorkomen in de alternatieve eiwitruimte, waar de financiering na de piek van 2021 ook afneemt.

Aangezien de wereldbevolking blijft groeien, is de behoefte aan duurzamere eiwitbronnen nog altijd even dringend, gezien de klimaatvoetafdruk van de veehouderij. Alternatieve eiwitbedrijven ontwikkelen nieuwe ingrediënten en producten die als alternatief of vervanging dienen voor dierlijke eiwitten, zoals eieren, zuivel of vlees. Denk bijvoorbeeld aan de gekweekte vleesburgers van Mosa Meat of het gekweekte varkensvlees van Meatable.

Tijdens de Food & Agritech Summit F&A Next sessie ‘The Future of Alternative Proteins: Beyond the Hype’ ging een panel van doorgewinterde experts dieper in op dit onderwerp. In de discussie, die werd gemodereerd door Louisa Burwood-Taylor, Hoofd Media & Onderzoek van AgFunder, zaten Andrew D. Ive, General Managing Partner bij Big Idea Ventures, en Alexander Bastos, Hoofd Front End Innovation, Ventures & Competitive Intelligence bij Givaudan. Daarnaast nam Thomas Verswyver, Business Unit Director voor Alternatieve Eiwitten, Convenience Meals en Componenten bij Plukon Food Group, deel aan het debat.

Gemaakte fouten

Gestimuleerd door de moderator om in te gaan op de fouten die tot nu toe zijn gemaakt bij het creëren van alternatieve producten als nieuwe standaard, wezen de panelleden op verschillende redenen. Ive benadrukte dat veel van de opties een of alle belangrijke aspecten missen waar consumenten naar op zoek zijn: smaak, textuur en kosten. “Nieuwsgierigheid kan de drijfveer zijn voor een eerste aankoop, maar een verschuiving in de vraag vereist producten die herhalingsaankopen verdienen door consequent te voldoen aan deze drie belangrijke vereisten,” legde hij uit.

Bastos benadrukte dat het belangrijk is om alle vakjes van deze waardepropositie aan te vinken. Volgens hem zijn veel startups overhaast op de markt gekomen met producten die nog niet volledig ontwikkeld waren. "Ik heb veel startups horen zeggen dat ze, nadat ze een product op de markt hadden gebracht, verdere iteraties van datzelfde product zouden uitbrengen. Voeding werkt echter niet helemaal als een app; als een consument iets proeft en het niet lekker vindt, is het extreem ingewikkeld om iemand zover te krijgen om het opnieuw te proberen," voegde hij eraan toe.

Verswyer, die zijn expertise meebrengt van een voedingsmiddelenbedrijf, voegde eraan toe dat de industrie vaak fundamentele verkoop- en marketingprincipes over het hoofd ziet. “Succesvolle categorievorming vereist een grondig begrip van consumentengedrag, de dynamiek van de detailhandel en effectieve schapstrategieën,” zei hij. Veel alternatieve eiwitbedrijven zijn er niet in geslaagd om retailers effectief te begeleiden, wat resulteerde in suboptimale productplaatsing en promotie.

SAEYS_Level_Up_2023_0274.jpg

Gekweekte insecten als verlichting van de druk op ons voedselsysteem

IO interviewde Kees Aarts, de ceo van Protix. Over hoe hij ons voedselsysteem verandert met insecten.

Opschaling van belangrijke technologieën

Tot de opkomende technologieën op het gebied van alternatieve proteïnen behoren precisiefermentatie en kweekvlees. Precisiefermentatie maakt gebruik van bacteriën om functionele ingrediënten te produceren. De micro-organismen zijn ontworpen om complexe eiwitten of smaken af te geven. Kweekvlees wordt in het lab geproduceerd door dierlijke cellen te kweken in een gecontroleerde omgeving. Het resultaat is vlees dat biologisch identiek is aan conventioneel vlees, maar zonder de uitstoot en de inputs die nodig zijn voor de traditionele veehouderij.

Volgens Ive is er nog veel werk te doen om het schaalbaar en betaalbaar te maken. Verswyer deelde mee dat Plukon eiwitten op basis van fermentatie heeft gekozen als alternatief voor dierlijke eiwitten. Hij erkende de huidige hindernissen, maar voorspelde dat de technologie binnen drie jaar concurrerend zal zijn op het gebied van kosten.

Givaudan onderzoekt verschillende platforms, waaronder fermentatie, plantaardige en cellulaire landbouw, en investeert en partnert met verschillende startups. Om deze oplossingen op schaal te brengen, benadrukte hij echter het belang van betrouwbare en ervaren fondsen. “We willen samenwerken met mensen die deze ruimte begrijpen en deze startups vooruit kunnen helpen,” benadrukte Bastos. Hij benadrukte ook het belang van samenwerking tussen startups en grotere bedrijven om de goedkeuring door de regelgevende instanties soepeler te laten verlopen.

alternative protein

Een moment uit de lezing. Van links naar rechts: Burwood Taylor, Bastos en Verswyer. - © F&A Next

Hybride producten

Een manier om de verschuiving naar een duurzamere eiwitvoorziening te vergemakkelijken, is ook het stimuleren van hybride vleesproducten. Deze producten bestaan uit een mix van dierlijke en alternatieve eiwitten, afkomstig van geteelde of plantaardige bronnen.

Verswyer deelde mee dat Plukon Food Group hybride producten onderzoekt als onderdeel van zijn strategie om de milieu-impact van de vleesproductie te verminderen. Hij merkte op dat deze producten retailers kunnen helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen en tegelijkertijd consumenten vertrouwde en betaalbare opties te bieden.

Waardevolle investeerders

Ive ging ook in op de hype die de markt voor alternatieve eiwitten in 2021 kenmerkte, waarbij hij zich richtte op de kwaliteit van de investeerders. “Er is zeker een deel van de investeerders die deze markt hebben betreden op zoek naar een snel rendement, zonder een duidelijk begrip te hebben van de fundamenten en technologieën,” onderstreepte hij.

“Maar degenen die in deze ruimte zijn gebleven, zijn degenen die een grondige kennis hebben van de betrokken technologieën en hun bedrijfsmodellen”, voegde hij eraan toe. En degenen die deze dynamiek begrijpen, kunnen helpen om deze ruimte verder te ontwikkelen en betere producten op tafel te brengen.

Emile van der Staak

'Chefkoks kunnen de toekomst van voedsel vormgeven'

Michelin-sterrenchef Emile van der Staak streeft met zijn botanische gastronomie naar een alternatieve manier van eten.

Gesponsord

Dit artikel is gemaakt in een samenwerking tussen F&A Next en onze redactie. IO+ is een onafhankelijk journalistiek platform dat zijn partners zorgvuldig uitkiest en uitsluitend samenwerkt met bedrijven en instellingen die achter onze missie staan: het verhaal van innovatie verspreiden. Op die manier kunnen wij onze lezers waardevolle verhalen aanbieden die volgens journalistieke richtlijnen tot stand zijn gekomen.

Wil je meer weten over hoe IO+ samenwerkt met andere bedrijven? Klik hier