Logo

"Automatisering, elektrificatie, digitalisering, innig verbonden”

Zeljko Jeftic, directeur Autonoom Elektrisch Vervoer (AET) bij Einride, deelt deze visie op het Drive Forward evenement van dit jaar.

Published on April 8, 2025

Zeljko Jeftic at Drive Forward, Helmond

Zeljko Jeftic at Drive Forward, Helmond

Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.

Einride is een revolutionair vrachttechnologiebedrijf dat end-to-end oplossingen biedt voor elektrisch en autonoom vervoer. Door het inzetten van geïntegreerde technologieën met behulp van zijn datagestuurde besturingssysteem Saga, stelt het klanten in staat om hun activiteiten te decarboniseren door een onmiddellijke verschuiving te maken naar gedigitaliseerd, elektrisch vrachtvervoer over de weg. In 2019 werd Einride het eerste bedrijf ter wereld dat met een autonoom, elektrisch vrachtvoertuig op de openbare weg reed.

Zeljko Jeftic, directeur Autonoom Elektrisch Transport (AET) bij Einride, deelt Einride's visie op het Drive Forward evenement van dit jaar. Met reden, want het evenement richt zich op digitalisering en decarbonisatie, precies wat Einride probeert te bereiken.

Hoe versnelt digitalisering, inclusief AI, de verschuiving naar autonome logistiek?

Jeftic: “Einride heeft drie grote transformaties van de vrachtvervoersindustrie op zich genomen: digitalisering, elektrificatie en nu - automatisering, waarbij digitalisering essentieel is voor de toepassing van autonome technologie. Ons digitale platform vormt de basis voor de complexe planning en evaluatie van zowel onze autonome als bemande elektrische operaties en zorgt voor efficiëntie in de hele toeleveringsketen. Het maakt bijvoorbeeld een efficiënte afhandeling mogelijk van laadtijdslots, laadduur, dynamische routetoewijzing voor e-trucks en autonome vrachtwagens.”

“AI en machine learning zijn twee belangrijke digitale innovaties die grenzeloze mogelijkheden bieden voor het versnellen van groei en het mogelijk maken van schaalvergroting. Er is een breed begrip dat zowel AI als ML cruciaal zijn voor autonome voertuigen om de immense complexiteit van het rijden op de openbare weg aan te kunnen, die niet alleen hard gecodeerd kan worden in algoritmes.”

Welke rol spelen digital twins bij het testen en optimaliseren van transportsystemen?

© Einride

© Einride

Jeftic: “Als onderdeel van onze ambitie om vracht te transformeren, streven we er voortdurend naar om naar links te verschuiven: testactiviteiten eerder in onze ontwikkelingscyclus uitvoeren om de ontwikkelingssnelheid te verhogen, feedbackloops te verkorten en de tijd die nodig is om innovatie op de markt te brengen te verkorten. Simulatie, of digital twins, speelt een centrale rol in deze verschuiving. Het stelt ons in staat om ingenieurs in de hele organisatie te voorzien van toegankelijke, kostenefficiënte testopstellingen en krachtige tools, waardoor we uiteindelijk sneller kunnen leren, gedurfde ideeën kunnen testen en kritieke aannames op het gebied van veiligheid kunnen valideren. Maar vroeg testen gaat niet alleen over kwaliteitsborging, het gaat over het opbouwen van incrementeel bewijs voor onze safety case gedurende de hele ontwikkelingscyclus. Naarmate we verder opschalen, denken we ook na over manieren waarop we digital twins kunnen gebruiken om onze klantenstromen efficiënter te maken. Aangezien onze activiteiten en producten zich zowel op de privé- als op de openbare weg bevinden, wordt deze proactieve benadering steeds belangrijker.”

Wat is de rol van Einride hierin?

Jeftic: “Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om voorop te lopen bij innovatie. Onze holistische benadering en speciaal ontwikkelde technologie maken ons uniek om autonome operaties op schaal in te zetten, op een manier die voldoet aan de vraag naar transport in omgevingen die klaar zijn om autonoom en elektrisch te gaan opereren, zodat we de efficiëntie maximaliseren en de business case over de hele linie bewijzen. Door deel uit te maken van het ecosysteem van Einride, dat een van de grootste vloot elektrische bemande vrachtwagens en dagelijkse autonome operaties op twee continenten heeft, kunnen we veel leren over hoe we de efficiëntie kunnen verbeteren door autonoom vervoer toe te passen op wereldwijde logistieke locaties.”

Hoe belangrijk is de ontwikkeling van slimme infrastructuur voor autonoom transport?

Jeftic: “Nu de industrie zich in zo'n hoog tempo blijft ontwikkelen, is het essentieel dat we samenwerken met overheden om de infrastructuur op poten te zetten, zodat deze technologieën maximaal maatschappelijk voordeel opleveren. Slimme infrastructuur biedt het kader voor de toepassing van onze autonome technologie. We beoordelen altijd grondig de profielen voor de wegen en gebieden waar we autonome voertuigen willen inzetten. Omdat onze autonome voertuigen speciaal gebouwd en onbemand zijn, zijn we afhankelijk van 5G om de activiteiten op afstand te monitoren via sensor- en camerainput. We hebben ook ervaring met partnerschappen met mobiele netwerkoperators op plaatsen met minder 5G-verbindingen.”

CarbonX

CarbonX: Europa's batterijtoekomst, van Delft naar de wereld

CarbonX is klaar om de batterijwereld te ontwrichten met een alternatief voor grafiet. Ze presenteren het op het Drive Forward evenement.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen bij het integreren van autonome voertuigen met bestaande transportnetwerken?

Jeftic: “Uiteindelijk zijn er drie dingen die op één lijn moeten liggen om autonoom vervoer in te zetten: technologische ontwikkeling, volwassenheid van de regelgeving en klantbereidheid. Hoewel we al over de technologische mogelijkheden beschikken om autonoom vervoer op grote schaal in te zetten, moeten we ze alle drie op elkaar afstemmen om het potentieel van autonoom vervoer op grote schaal echt te ontsluiten en zo een revolutie teweeg te brengen in de wereldwijde toeleveringsketen.”

Hoe kunnen IoT en V2X (Vehicle-to-Everything) communicatie de veiligheid en efficiëntie verbeteren?

Jeftic: “Veiligheid is een belangrijke pijler voor Einride en staat centraal bij elke nieuwe inzet. Zowel bij de planning, de initiële implementatie als bij de dagelijkse werking van het voertuig worden verschillende testcircuits opgezet. Voordat het voertuig ter plekke is, wordt een aantal veiligheidspoorten in werking gesteld, een gezamenlijk proces van de technische, product- en managementteams, om te beoordelen of het voertuig vanuit software- en hardwareperspectief klaar is voor inzet. Dit gaat ook door in de eerste weken dat het voertuig op zijn plaats staat om een succesvolle start te garanderen. Dagelijks worden veiligheidsprestatie-indicatoren vastgesteld, zowel als onderdeel van het wettelijke vergunningsproces als om de verbetering van onze systemen en processen te meten. Naarmate we opschalen naar complexere omgevingen, kunnen technologieën zoals V2X waardevol zijn bij het openen van poorten en het begrijpen van de fasering van verkeerslichten.”

Welke landen of regio's lopen voorop met connected infrastructuur?

Jeftic: “Eigenlijk behoren Nederland en de regio Brabant zeker tot de wereldleiders op dit gebied, en ik ben al vele jaren persoonlijk betrokken bij deze regio. Het is de laatste tijd inspirerend om hernieuwde energie te zien uit landen als Duitsland, Frankrijk en België. En let ook op de VAE.”

Welke rol spelen realtime data en predictive analytics in de logistieke planning?

Jeftic: “Ons digitale platform is de basis voor de complexe planning en evaluatie van zowel onze elektrische autonome operaties als onze elektrische bemande operaties en zorgt voor efficiëntie in de hele toeleveringsketen. Het maakt bijvoorbeeld een efficiënte afhandeling van vrachtwagens, pallets, magazijnschema's en opladen mogelijk.”

European automotive

In 2025 is het make-or-break voor Europese auto-industrie

De Europese autosector vecht tegen Chinese EV's en CO2-doelstellingen. Kan 2025 oplossingen brengen voor duurzame mobiliteit?

Hoe kunnen bedrijven overstappen van traditionele logistiek naar volledig gedigitaliseerde operaties?

Jeftic: “Ik ben altijd een groot voorstander van digitalisering en heb hier artikelen over geschreven in mijn rol als hoofd wereldwijde innovatie bij de IRU - de wereldwijde wegvervoerorganisatie. Vandaag de dag is mijn inschatting dat de meeste logistieke spelers gedigitaliseerd zijn, met mogelijk nog stappen te zetten in de volledige integratie van verschillende oplossingen. Ik zou logistieke spelers willen oproepen om hun activiteiten nu al te elektrificeren en autonoom transport serieus in overweging te nemen. In beide gevallen zou Einride de partner kunnen zijn.”

Hoe zorgen we ervoor dat autonome transportsystemen beveiligd zijn tegen cyberdreigingen?

Jeftic: “Beveiliging in autonoom transport is geen add-on, het is fundamenteel. Bij Einride passen we een gelaagde cyberbeveiligingsstrategie toe die begint met secure-by-design architectuur, waardoor we fundamentele veerkracht hebben in de verticaal geïntegreerde voertuighardware en het cloudplatform. We bewaken, testen en updaten onze systemen voortdurend met behulp van toonaangevende detectietechnieken voor bedreigingen en speciaal ontworpen beveiligingsmonitors. Wanneer onze voertuigen worden ingezet, werken we nauw samen met regelgevende instanties en externe beveiligingsexperts om de beveiliging van onze systemen onafhankelijk te verifiëren. Met complexe, veiligheidskritische autonome systemen zoals die in onze autonome truck is cyberbeveiliging allesomvattend. Onze aanpak weerspiegelt dat; we zijn proactief, niet reactief, want vertrouwen is alles in autonoom vervoer.”

Avular inspectierobot bij Tennet

Autonome systemen: de businesskansen van morgen

Tijdens het Congres Autonomous Systems laat het business track zien hoe Nederlandse bedrijven succesvol gebruik maken van deze technologie.

Welke maatregelen moeten er zijn om gevoelige logistieke gegevens te beschermen?

Jeftic: “Het beschermen van gevoelige logistieke gegevens vereist een uitgebreid raamwerk voor data governance. Dat betekent end-to-end encryptie, zowel tijdens het transport als in rust, strikte toegangscontroles en voortdurende controle op afwijkingen. Bij Einride segmenteren we data-omgevingen om de risico's te beperken en passen we rolgebaseerde rechten toe om ervoor te zorgen dat alleen de juiste mensen toegang hebben tot de juiste gegevens. We volgen ook internationale standaarden en controleren onze systemen regelmatig op naleving en veerkracht. Naast de technologie investeren we veel in training en een veiligheids- en beveiligingscultuur - veilige en beveiligde logistieke technologie kan alleen worden geleverd door een veilige en betrouwbare organisatie.

Wat zijn de risico's van een te grote afhankelijkheid van digitale systemen en hoe kunnen we die beperken?

Jeftic: “De autonome technologie van Einride is gebouwd op het fundament van het gebruik van automatisering en digitale technologie om mensen te versterken en krachtiger te maken - door de kwaliteiten van menselijke operators te benutten voor aanpassingsvermogen en creativiteit, door big data feeds en AI-analyse te ondersteunen om een systeem-van-systemen te creëren dat schaalbaar en veerkrachtig is en klaar voor de toekomst van het vrachtvervoer.”

Hoe zal digitalisering de economie van het vrachtvervoer veranderen?

Jeftic: “Wij geloven er sterk in dat digitalisering, elektrificatie en automatisering kostenefficiëntie kunnen brengen voor klanten over de hele linie. Het lijdt geen twijfel dat digitalisering een revolutie teweeg zal brengen in het vrachtvervoer door efficiënter te werken, kosten te verlagen en autonoom en elektrisch vrachtvervoer op schaal mogelijk te maken.”

Welke nieuwe verdienmodellen ontstaan er in de autonome en elektrische logistiek?

Jeftic: “Ik denk dat we een grotere variatie aan bedrijfsmodellen kunnen verwachten in vergelijking met de traditionele, eenjarige contracten die gebruikelijk zijn in de industrie. Onze capaciteiten zijn schaalbaar in afwachting van verschillende behoeften van klanten en Einride's autonome capacity-as-a-service aanbod omvat alles van locatieselectie en netwerkanalyse tot de inzet van hardware en software en de dagelijkse exploitatie van de autonome diensten.”

Wat is de belangrijkste boodschap van uw keynote op het Drive Forward evenement?

Jeftic: “Automatisering, elektrificatie en digitalisering zijn allemaal met elkaar verbonden. Terwijl digitalisering al bepaalde voordelen heeft opgeleverd, breidt elektrificatie zich nu snel uit. In specifieke scenario's komt autonoom vervoer nu al naar voren als een praktische en haalbare oplossing.”

Gesponsord

Dit artikel is gemaakt in een samenwerking tussen Drive Forward en onze redactie. IO+ is een onafhankelijk journalistiek platform dat zijn partners zorgvuldig uitkiest en uitsluitend samenwerkt met bedrijven en instellingen die achter onze missie staan: het verhaal van innovatie verspreiden. Op die manier kunnen wij onze lezers waardevolle verhalen aanbieden die volgens journalistieke richtlijnen tot stand zijn gekomen.

Wil je meer weten over hoe IO+ samenwerkt met andere bedrijven? Klik hier