In 2025 is het make-or-break voor Europese auto-industrie
De Europese autosector vecht tegen Chinese EV's en CO2-doelstellingen. Kan 2025 oplossingen brengen voor duurzame mobiliteit?
Published on February 7, 2025

© E-Mobility Europe
Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.
De Europee auto-industrie - goed voor 13 miljoen banen en 13 miljoen auto's per jaar - een van Europa's toonaangevende industrieën. Maar de sector heeft het zwaar. Chinese autofabrikanten betreden de markt met goedkope EV's. Zo heeft het Chinese MC zijn Europese verkoopcijfers vier jaar op rij zien verdubbelen.
Als reactie hierop legde de Europese Commissie eind 2024 importheffingen op voor Chinese auto's in een poging om de industrie te helpen die 88.000 ontslagen aankondigde - inclusief de duizenden ontslagen bij Volkswagen. Tel daar de vertraging van de verkoop van EV's en de beslissing om de verkoop van verbrandingsmotoren per 2035 te verbieden bij op: 2024 was een bewogen jaar voor de Europese auto-industrie.
In veel opzichten kan 2025 een bepalend zijn voor de toekomst van Europa's overgang naar elektrische mobiliteit. De huidige stand van zaken én de toekomst vormden de kern van een panelsessie georganiseerd door de vereniging voor elektromobiliteit AVERE. Deze partij organiseerde het event ter gelegenheid van een rebranding naar E-Mobility Europe. De locatie? Het Brusselse Autoworld Museum, dat het verhaal van de Europese auto-industrie vertelt.
Een plan om de auto-industrie te helpen
De onlangs benoemde Europese Commissie is een strategische dialoog gestart over de toekomst van de auto-industrie. Bij deze rondetafelconferentie zijn alle belanghebbenden in de waardeketen betrokken. Het doel is een uitgebreid actieplan op te stellen, dat op 5 maart wordt gepresenteerd.
Magda Kopczynska, directeur-generaal van het directoraat Mobiliteit van de Commissie, woonde de startbijeenkomst bij. “Het gevoel van urgentie om actie te ondernemen om dingen te veranderen was aanwezig in de vergaderzaal. Er bestaat geen twijfel over het koolstofvrij maken van het vervoer, maar er zijn meer zorgen over de algemene strategie voor de overgang.”
Volgens Sigrid de Vries, directeur-generaal van de Europese Federatie van Autofabrikanten (ACEA), ontbreekt het de markt zoals de zaken er nu voor staan. “De industrie heeft €250 miljard geïnvesteerd in elektrificatie om op schema te liggen met de doelstellingen, maar we ervaren een marktfalen. Er moet actie worden ondernomen nog voordat het eigenlijke plan uit is,” zei ze.

Crisis bij Northvolt symboliseert bredere problemen in Europese batterij-industrie
Ondanks het feit dat Northvolt, Europa's grootste hoop op batterijproductie, $15 miljard heeft opgehaald, is het activiteiten aan het herschikken.
De noodzaak om aan de CO2-doelstellingen te voldoen
2025 is ook een belangrijk jaar omdat autofabrikanten moeten voldoen aan de CO2-doelstellingen van 93,6 gram per kilometer voor alle nieuwe auto's die in de EU worden geleverd, en ze moeten naar nuluitstoot toewerken in 2035. De industrie schat de boetes voor het niet halen van deze doelstellingen op 15 miljard euro.
E-Mobility Europe pleitte ervoor om deze doelstellingen te handhaven en tegelijkertijd stimulansen in te voeren voor het kopen van EV's. Julia Poliscanova, senior directeur van elektrische voertuigen en batterijen bij de ngo Transport & Environment sloot zich hierbij aan. “Iedereen voorspelde een stagnatie van de verkoop van EV's in 2024. Eerst moeten we op koers blijven, de doelstellingen handhaven zoals ze zijn en werken aan de randvoorwaarden om fabrikanten te helpen hieraan te voldoen.”
Volvo is een van de autofabrikanten die hieraan zal voldoen. “We zijn vroeg begonnen met investeren in elektrische auto's en desinvesteren in verbrandingsmotoren. Als autofabrikanten hebben we een stabiel wetgevingskader nodig om verder te gaan met de overgang,” aldus Céline Domecq, hoofd van Volvo EU.
Hoe de markt stimuleren
Een van de hindernissen voor een bredere marktacceptatie van EV's is de schaarste aan betaalbare opties - goedkoper dan €25.000 dus. T&E stelde eerder dat autofabrikanten de kloof konden dichten om aan de doelstellingen te voldoen, aangezien er dit jaar meer van deze modellen op de markt komen, waaronder de Renault R5, Citroen E-C3 en Hyundai Inster.
De panelleden waren het erover eens dat een groot deel van de maatregelen om het gebruik van EV te stimuleren op nationaal niveau moet gebeuren. Belastingvoordelen, bonussen voor de aankoop van oplaadpunten werden als opties genoemd. Deze moeten zijn afgestemd op de omstandigheden van elke markt. “Ongeacht het soort stimulans, mensen zijn meer geneigd om een auto te kopen met extra voordelen,” voegde Domecq toe.
Volgens De Vries is dat nog niet genoeg. “Er moet een marktgedreven aanpak komen, waarbij we leren van klanten en begrijpen wat ze willen.”

From left to right: Poliscanova, Kopcinska, De Vries, Domecq, and moderator David Rose - © E-Mobility Europe
Elektrificatie van het bedrijfswagenpark
Een belangrijk aspect om aan te pakken is de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Deze voertuigen kunnen gemakkelijk worden doorverkocht, waardoor ze op de tweedehandsmarkt terechtkomen en betaalbaardere koopopties bieden. “Bedrijven verplichten om hun wagenpark te elektrificeren is een no-brainer, aangezien dit een groot deel van de Europese markt vertegenwoordigt. Dat zou een groot deel van het vraagprobleem oplossen,” benadrukte Poliscanova.
Kopczynska bevestigde dat de Commissie gaat overwegen een wetgevingsvoorstel op te stellen om nationale regeringen te stimuleren actie te ondernemen.
Een kader om concurrerend te blijven
De bijeenkomsten om het actieplan voor de automobielindustrie te bespreken zullen de komende weken worden voortgezet, en de Clean Industrial Deal - zoals aangekondigd in het Competitiveness Compass - zal ook op 26 februari worden gepresenteerd.
De panelleden erkennen dat er dringend actie moet worden ondernomen en zijn positief over de behoefte aan een stabiel kader om vooruitgang te boeken. “We kennen de doelstellingen al lang, dus laten we eraan werken. De strategische dialoog is een kans om ons op de juiste strijdpunten te concentreren,” benadrukte Domecq van Volvo.
“Het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie en de industrie in het algemeen staat buiten kijf. Maar we moeten ook nadenken over hoe we over tien jaar concurrerend kunnen blijven, en een langetermijnkader helpt ons allemaal,” benadrukte Kopcinska. Eerst moet het actieplan antwoorden geven op de vele vragen die er nog zijn.

Innovatie voorop: Europa wil concurrentievermogen stimuleren
De Europese Commissie heeft het Competitive Compass, waarin het economisch beleid van de EU voor de komende vijf jaar uiteen wordt gezet. Innovatie is de sleutel om het concurrentievermogen van het blok te vergroten.