Logo

Vliegtuigpassagiers in Europa stijgen met 20% - Schiphol overtreft 60 miljoen reizigers

In 2023 is het aantal vliegtuigpassagiers in alle EU-landen gestegen. Wat betekent dit voor de uitstoot? Mauro zoekt het uit in deze aflevering van Achter de Cijfers.

Published on December 11, 2024

Air passengers in Europe

Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en is sinds 3 jaar redacteur bij IO+. Als GREEN+ expert houdt hij alle ontwikkelingen rondom de energietransitie nauwlettend in de gaten. Hij gaat graag op reportages en verrijkt zijn verhalen vaak met grafieken. Hij heeft meerdere series onder zijn hoede: Green Transition Drivers, Road to 2050, Achter de Cijfers.

In de EU reisden vorig jaar bijna een miljard passagiers met het vliegtuig, 973 miljoen om precies te zijn. Dit cijfer betekent een stijging van 19,3% ten opzichte van 2022 met groei in alle landen van het blok.

Eurostat, het bureau voor de statistiek van de EU, publiceerde de omvang van het passagiersverkeer in de EU voor 2023. Volgens de classificatie van het rapport zijn vervoerde passagiers passagiers op een bepaalde vlucht die slechts één keer worden geteld, met uitzondering van elke etappe van de vlucht en direct doorreizende passagiers. Over het geheel genomen noteerde Malta de sterkste stijging, met precies een derde.

Over Achter de Cijfers

In Achter de Cijfers ontrafelen we elke aflevering één cijfer en bieden we inzichten met behulp van grafieken en diagrammen.

View Achter de Cijfers Series

In de dagen dat de regering bekend maakte activiteiten op de luchthaven Schiphol in te krimpen, laten cijfers een toename zien van het verkeer op alle Nederlandse passagiersterminals.

Meer dan 60 miljoen passagiers op Schiphol

In 2023 behielden de vijf grootste luchthavens in de EU qua passagiersaantallen - Parijs Charles de Gaulle, Amsterdam Schiphol, Madrid Barajas, Frankfurt Main en Barcelona El Prat - hun leidende positie. Ze zagen allemaal een aanzienlijke groei in passagiersaantallen ten opzichte van 2022, zoals te zien is in het staafdiagram hieronder. Net buiten de top vijf zag Rome Fiumicino Airport de grootste toename (38,2%).

Na de dip in 2020 en 2021 stijgt het passagiersvolume van de Nederlandse belangrijkste vliegterminal. Eurostat laat zien dat vliegen in 2019 een historische piek bereikte met meer dan 71 miljoen mensen die vanaf Schiphol reisden. In 1993 verwelkomde de luchthaventerminal ongeveer 20,5 miljoen passagiers.

Naast de algemene passagiersaantallen heeft Eurostat ook een interactieve kaart uitgebracht met meer gedetailleerde informatie over de belangrijkste luchthavens van Europa. 52% van de passagiers vloog van en naar Schiphol naar bestemmingen buiten de EU. De meeste reizigers landden van of vertrokken naar Barcelona El Prat. De verbinding van en naar Londen Heathrow was het intensiefst, met 5424 vluchten in 2023. Dit betekent dat gemiddeld bijna 15 vluchten per dag de twee luchthavens met elkaar verbonden.

Vliegtuigpassagiers nemen ook toe op de andere Nederlandse luchthavens

Zoals te zien is in de grafiek in de eerste kolom, reizen er in 2023 10 miljoen meer passagiers via Nederlandse luchthavens, wat duidt op groei, ook op de andere grote Nederlandse luchthaventerminals. De luchthaven van Eindhoven is de op één na drukste van het land, waar in 2023 6,8 miljoen reizigers doorheen reisden, het hoogste aantal in de database van Eurostat. Dit cijfer is iets hoger dan in de periode vóór COVID-19. De meeste passagiers reisden van en naar de luchthaven Costa del Sol van Málaga, terwijl de meeste vluchten naar London Stansted vlogen. Volgens Eurostat vloog 84,1% van de vervoerde passagiers van en naar EU-bestemmingen.

Rotterdam The Hague Airport verwelkomde in 2023 ook een recordaantal passagiers, met meer dan 2,2 miljoen reizigers van en naar de Zuid-Hollandse luchthaventerminal. Net als op Eindhoven Airport kwamen en gingen de meeste passagiers naar Malaga. De verbinding met London City Airport werd daar het vaakst aangedaan.

Het aantal passagiers op de luchthavens Maastricht Aachen en Groningen Eelde steeg ook ten opzichte van 2022. Toch liggen beide nog ver onder het passagiersniveau van voor de invoering van COVID-19.

Luchtvaartpassagiers en geluidsoverlast Schiphol terugdringen

Volgens een voorspelling van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) zou de wereldwijde uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 verdrievoudigd kunnen zijn. Volgens de Europese Commissie is de luchtvaart verantwoordelijk voor 4% van de totale uitstoot van broeikasgassen in 2022. Als zeer energie-intensieve sector is de luchtvaart na het wegvervoer de tweede bron van broeikasgasemissies in het vervoer.

In Nederland bedroeg de uitstoot van broeikasgassen door de internationale luchtvaart 4,71% van het totaal in 2022, zoals gerapporteerd door het Europees Milieuagentschap (EEA). Vorige week kondigde de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener, een pakket maatregelen aan met een jaarlijkse limiet van 478.000 vluchten vanaf Schiphol vanaf 2025. Met een reductie van 15% is de doelstelling minder ambitieus dan de aanvankelijk beloofde reductie van 20% in geluidsemissies. De definitieve beslissing is in afwachting van de beoordeling door de Europese Commissie.

Omwonenden zijn niet blij met de voorgestelde maatregelen, en KLM ook niet. KLM is de meest actieve luchtvaartmaatschappij van Schiphol, die met dochterbedrijf Cityhopper 229.000 vluchten uitvoerde in 2023. In een brief aan minister Madlener heeft ceo Marjan Rintel van de luchtvaartmaatschappij haar ongenoegen geuit over het kabinetsplan. Haar belangrijkste punt van kritiek zijn de misrekeningen van de regering, die volgens Rintel geen rekening houden met de vernieuwing van de vloot met minder lawaaiige vliegtuigen. De ceo benadrukte ook het negatieve effect van het besluit op de connectiviteit van Nederland met de rest van de wereld.

Arun.jpg

Arun is testpiloot bij NLR. ‘Het mooiste aan mijn werk? Als ik innovaties die ik heb getest, terugzie in lijnvluchten’

In de serie ‘De mensen van NLR’ (NLR People) laten we zien wie de experts zijn van het NLR. In deze aflevering: Arun Karwal.

Hoe wil de EU de uitstoot terugdringen?

Als onderdeel van de Green Deal heeft de Europese Commissie ReFuelEU geïntroduceerd, een wet die het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF's) verplicht stelt. Volgens deze verordening moet het aandeel van SAF's dat op EU-luchthavens wordt gebruikt in 2050 70% zijn.

De non-profitorganisatie Transport & Environment (T&E) merkt op dat, gezien de verwachte toename van het luchtverkeer, de maatregel de CO2-uitstoot van de luchtvaart aanzienlijk zou verminderen, maar dat er nog steeds 50 miljoen ton kooldioxide zou moeten worden verwijderd. De organisatie pleit voor het schrappen van vluchten, het beprijzen van de luchtvaart en het stimuleren van vliegen op waterstof en elektriciteit om de uitstoot van de luchtvaart naar nul te brengen.

Geen verbod op korteafstandsvluchten in de EU

Volgens T&E zou het verminderen van het aantal vluchten de meeste impact hebben op de korte termijn. Met name maatregelen voor korteafstandsvluchten - vluchten die minder dan drie uur duren - zouden de gevolgen voor de luchtvaart kunnen verminderen. Stel je bijvoorbeeld alle vluchten voor die Amsterdam verbinden met Parijs of Londen.

Toch bekritiseerden vertegenwoordigers van de Commissie deze verboden tijdens het Europe Connect luchtvaartevenement afgelopen april, waarbij ze het omschreven als beleid dat “menselijk gedrag voorschrijft”. De directeur-generaal van het departement voor mobiliteit en transport, Magda Kopczynska, verklaarde dat de Commissie korteafstandsvluchten in de hele EU zou vermijden. Na de vorming van de nieuwe Commissie zal Kopczynska nog steeds de leiding hebben over het departement.

De kritiek was gericht aan het adres van Frankrijk, dat binnenlandse korteafstandsvluchten sinds 2023 heeft beperkt en vluchten verbiedt als er een treinalternatief van minder dan 2,5 uur bestaat. Hoewel er geen duidelijke cijfers beschikbaar zijn, meldde Euronews dat de totale uitstoot van de binnenlandse luchtvaart met 3,4% is gedaald. Net als Frankrijk is ook Spanje van plan binnenlandse korteafstandsvluchten te verbieden en te vervangen door treinen.