Zo ziet Schiphol er (misschien wel) uit over 300 jaar
In de columnreeks "Hoe de wereld eruit zou zien, als…" verkent Elcke Vels intrigerende scenario's die afwijken van de status quo. Elke column wordt ondersteund door AI-gegenereerde afbeeldingen.
Published on November 30, 2024
Alles wat nieuw is, is razend interessant! Dat is het motto van onze DATA+ expert Elcke Vels. Ze schrijft verhalen over AI en hoe dat onze maatschappij beïnvloedt, heeft een serie over cyber security en interviewt Nederlandse innovatie maestro’s. Ook onderzoekt ze in haar ‘What if…’ column intrigerende scenario's die afwijken van de status quo.
De eerste keer vliegen; ik zal het nooit meer vergeten. Mijn zus vierde haar verjaardag en als cadeau kreeg ze een reis naar Zwitserland met het vliegtuig. Het ging niet zozeer om Zwitserland zelf, maar om de vliegervaring. Dat wilde ze altijd al een keer meemaken. En ik, het jongere zusje, mocht mee. Ik moet een jaar of zeven zijn geweest.
De verwachting was groot. Vliegen was voor mij als iets in een sciencefictionfilm. Naarmate de vlucht naderde, steeg de spanning. Eerst wachten bij de gate; pakje appelsap erbij. Dan met een trapje het vliegtuig in. De stewardessen hadden een verrassing voor ons. Voordat we de lucht in gingen mochten we zelfs even met de piloten praten in de cockpit. Het voelde alsof ik bij de koning op bezoek ging, zo spannend.
Het geluk duurde echter niet lang. Blijkbaar had ik enorme last van reisziekte. De rest van de vlucht heb ik vrijwel niets anders gezien dan de binnenkant van het papieren zakje in mijn handen dat de stewardessen om de paar minuten vervingen. Niet de ervaring waar ik op had gehoopt. Maar dat overweldigende gevoel toen ik de cockpit in liep blijft me voor altijd bij.
Waar ik als klein meisje droomde over ‘een keer de lucht in met zo’n vliegding’, dagdroom ik nu over een vliegervaring in de verre toekomst. Hoe ziet Schiphol eruit over 300 jaar? Zijn de vliegtuigen tegen die tijd nog hetzelfde? En bestaat er nog zoiets als vliegschaamte?
Innovatieve vliegtuigontwerpen
Schiphol, 2324. Een vliegtuig, dat er radicaal anders uitziet dan we nu gewend zijn, maakt zich klaar om te gaan landen. De klassieke modellen van Boeing en Airbus, met hun kenmerkende twee straalmotoren en rechte vleugels, waren altijd het iconische symbool van luchtvaart. Maar over 300 jaar is alles anders. Partijen zoals het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum bedachten de meest innovatieve vliegtuigontwerpen.
Toestellen die geheel op de automatische piloot vliegen worden aangedreven door meerdere kleinere propellers verspreid over de vleugels. Het ontwerp beperkt de luchtweerstand tot een minimum en is dus extreem zuinig.
Over driehonderd jaar bestaan er nog maar twee soorten aandrijving voor vliegtuigen: elektriciteit en waterstof. Volledig duurzaam dus. Vliegschaamte is niet meer aan de orde! Dankzij enorme vooruitgang in batterijtechnologie kunnen elektrische vliegtuigen nu langere afstanden afleggen, niet alleen door heel Europa, maar ook daarbuiten. Voor echt lange vluchten is waterstof de oplossing. Ook deze technologie heeft grote sprongen vooruit gemaakt. Waterstofbatterijen zijn nu vele malen lichter dan voorheen. Doordat de conversie van elektriciteit naar waterstof sterk is verbeterd, is vliegen op waterstof bovendien rendabeler geworden.
Radicaal de hoogte in
Vanwege ruimtegebrek heeft de luchthaven haar infrastructuur verticaal uitgebreid. Het klassieke idee van een uitgestrekte luchthaven is op sommige plekken vervangen door gestapelde landingsbanen. De bovenste lagen zijn bestemd voor langeafstandsvluchten, terwijl de onderste kleinere vliegtuigen en vliegende taxi's bedienen.
Dankzij geavanceerde navigatietechnologie kunnen vliegtuigen nu met onvoorstelbare precisie landen op een baan die zich onder een andere bevindt, zonder enige interferentie. Dit is mogelijk door onder meer geautomatiseerde luchtverkeersleiding en sensoren op de vliegtuigen die real-time feedback geven.
De landingsbanen zelf zijn ook opvallend veranderd. Het grijze asfalt is vervangen door hypermoderne banen van glanzend iriserend titaniumblauw. Deze futuristische banen zijn uitgerust met geavanceerde zonnepaneeltechnologie, die het mogelijk maakt om elektrische vliegtuigen direct op te laden tijdens het landen of opstijgen. Net zoals de rest van Schiphol, trouwens. De luchthaven is volledig energieneutraal. Ook wordt de opgewekte elektriciteit omgezet in waterstof.
De kroeg in met Stephen Hawking
In de columnreeks "Hoe de wereld eruit zou zien, als…" verkent Elcke Vels intrigerende scenario's die afwijken van de status quo. Elke column wordt ondersteund door AI-gegenereerde afbeeldingen.
Vaarwel paspoort
Zeg maar vaarwel tegen je paspoort, trouwens. De volgende generatie gezichtsherkenning maakt reizen een stuk gemakkelijker. Gegevens worden end-to-end versleuteld, zodat privacy gewaarborgd blijft en misbruik wordt voorkomen. Alleen gecertificeerde en betrouwbare partijen hebben toegang. Geen sprake van China-achtige taferelen dus. Hierdoor kunnen aangesloten luchthavens veilig je reisdata delen.
Alles went
Het is grappig om te realiseren hoe snel dingen wennen. Waar volwassenen het in 2024 al wel de normaalste zaak van de wereld vinden om met een vacuümbuis door de lucht te zoeven, kijken we nog wel op van een driedubbele landingsbaan. Over 300 jaar is dat waarschijnlijk niet zo bijzonder meer.
Ik ben benieuwd wat we tegen die tijd nog meer doodnormaal vinden. Misschien een vliegreisje naar Mars, of zelfs nog een stukje verder. De tijd zal het leren!