Verkor geeft hoop voor Europees batterij-ecosysteem
De Franse startup Vektor heeft zijn gigafabriek geopend. Dat geeft nieuwe hoop voor een Europees batterij-ecosysteem.
Published on December 15, 2025

© Verkor
Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.
Vektor is een Frans bedrijf dat lithium-ionbatterijen ontwikkelt. Het bedrijf heeft zijn eerste gigafabriek geopend in Bourbourg bij Duinkerke, in het noorden van Frankrijk. Dat is een belangrijke stap voor Vektor. Het bedrijf bestaat sinds 2020. Het kreeg steun van de Franse overheid en van autofabrikant Renault.
De fabriek produceert in het begin 16 GWh aan batterijen per jaar. Dat is genoeg voor ongeveer 270.000 elektrische auto’s. Vektor wil dit verhogen naar 50 GWh in 2030. De eerste batterijen komen volgend jaar op de markt. Ze worden gebruikt in het Alpine A390-model. Alpine is onderdeel van Renault.
De fabriek versterkt het batterij-ecosysteem in de regio Hauts-de-France. Eind 2024 begon Automotive Cells Company met produceren in Douvrin. In juli vorig jaar startte AESC met een fabriek in Douai. AESC is een Chinees-Japanse joint venture. Samen willen de fabrieken in 2030 uitkomen op 150 GWh productie. De regio wordt daardoor gezien als de batterijvallei van Europa.
De opkomst van Vektor
Een sterke batterijtoeleveringsketen is belangrijk voor de toekomst van Europa. Nu komt het grootste deel van EV-batterijen uit China. China maakt ongeveer driekwart van alle batterijen die wereldwijd worden verkocht. De Chinese bedrijven CATL en BYD hebben samen het grootste marktaandeel. In 2023 waren zij goed voor meer dan de helft van de wereldwijde batterijproductie. Dat blijkt uit cijfers van EV Volumes.
Benoit Lemaignan, ceo van Verkor, noemt het project een symbool van de Europese energietransitie. Volgens hem laat het zien dat Europa en Frankrijk zelf sleuteltechnologieën kunnen ontwikkelen. Ook benadrukt hij dat minder CO₂-uitstoot en economische groei samen kunnen gaan. De opening markeert de stap van Verkor naar een Europees industriebedrijf. Het maakt ook de weg vrij voor de levering van de eerste batterijen.
In vijf jaar tijd haalde Verkor 3 miljard euro op. Dat geld is bedoeld voor de fabriek in Duinkerke en een innovatiecentrum in Grenoble. Enkele dagen voor de opening sloot Verkor een contract met EDF. Het bedrijf krijgt twaalf jaar lang elektriciteit uit Franse kerncentrales.
Nieuwe hoop voor Europa
De opkomst van Verkor geeft nieuwe hoop voor het Europese batterij-ecosysteem. Dat ecosysteem kreeg in 2025 een zware klap met het faillissement van Northvolt. Dit bedrijf werd gezien als Europa’s grootste kans in de wereldwijde batterijenrace. Northvolt haalde 15 miljard dollar op, meer dan welke andere Europese start-up ook. Toch ging het Zweedse bedrijf in maart failliet.
Northvolt stond onder grote druk. Het wilde tegelijk de productie opstarten, aan de vraag voldoen en nieuwe fabrieken bouwen. Dat bleek te veel. Het bedrijf had grote klanten, zoals Volkswagen, Scania en BMW. Enkele maanden voor het faillissement zegde BMW een contract van 2 miljard euro op. De productie kwam te langzaam op gang.
In augustus nam het Amerikaanse bedrijf Lyten delen van Northvolt over. Het gaat om de fabriek in Skellefteå in Zweden en de energieopslagactiviteiten in Polen. Lyten wordt gesteund door Stellantis en FedEx. Het bedrijf wil de productie in 2026 opnieuw starten.
Onzekerheid bij beleidsmakers
Terwijl Europa werkt aan het opzetten van een eigen toeleveringsketen voor batterijen, zorgen wetgevers voor extra onzekerheid. Vrijdag kondigde de Europese Volkspartij (EPP), onder leiding van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, een herziening aan van het verbod op verbrandingsmotoren in 2035.
De wet, die in 2023 werd aangenomen, staat vanaf 2035 alleen nog emissievrije voertuigen toe. De druk van Duitsland en Italië om de wet te herzien – onder meer met betrekking tot e-brandstoffen en biobrandstoffen – is echter toegenomen. In maart heeft de Commissie ook de emissiedoelstellingen versoepeld en autofabrikanten tot 2027 de tijd gegeven om hieraan te voldoen.
De EV-industrie waarschuwt dat dergelijke veranderingen de EU verder achterop zouden laten lopen op China, dat zowel op het gebied van batterijproductie als EV-merken zoals BYD voorop loopt. Vorige week drongen E-Mobility Europe en ChargeUp Europe, gesteund door Polestar en Volvo, er bij de Commissie op aan om ondanks lobbywerk van de industrie vast te houden aan haar doelstelling van nuluitstoot, meldde Reuters.
Ondertussen probeert Verkor ambitie om te zetten in actie. De nieuwe fabriek is een cruciale stap in de richting van een robuuste binnenlandse toeleveringsketen voor batterijen, die zowel decarbonisatie als industriële groei ondersteunt. Terwijl China de wereldwijde productie blijft domineren, zorgt de koers van Verkor ervoor dat Europa weer voet aan de grond krijgt in de race om EV-batterijen.
