Van TikTok-hypes tot groene challenges: zo motiveren we jongeren gezond te kiezen
Deze week vraagt columnist Puck van Holsteijn zich af: hoe verleid je jongeren tot gezondere keuzes in een wereld vol ongezonde verleidingen?
Published on November 16, 2024
Als hoofdredacteur is Aafke eindverantwoordelijk voor de inhoud van ons platform, maar kruipt ook zelf graag in de pen. Ook neemt ze de inhoudelijke van onze events voor haar rekening. Vindt niets leuker dan ingewikkelde dingen op een toegankelijke manier uitleggen en vertelt graag het verhaal van de mensen achter de technologie.
Het is bijna absurd hoeveel invloed onze omgeving heeft op wat we eten. Overal waar je kijkt, zijn we omringd door ongezonde verleidingen: van supermarkten waar 80% van het aanbod en de promoties niet in de Schijf van Vijf passen, tot (sluimer)reclame op social media die jonge kinderen en pubers beïnvloeden. Voor jongeren is het des te moeilijker om door deze voedingsjungle te navigeren.
En dat terwijl de cijfers er niet om liegen: uit onderzoek van GGD Haaglanden blijkt dat maar 45% van de jongeren in die regio dagelijks groenten eet en bijna een kwart aangeeft (ernstig) overgewicht te hebben. Bij jongeren met een mbo-opleidingsniveau ligt dit zelfs op bijna 33%. De vraag die dan ook op ieders lippen, althans in ieder geval op de mijne, brandt is: hoe verleid je jongeren tot gezondere keuzes in een wereld vol ongezonde verleidingen?
Jongeren in beweging krijgen
Bij World Horti Center en HortiHeroes geloven we dat het antwoord op deze vraag ligt bij de jongeren zelf. Met de Food Boost Challenge dagen we hen uit om zélf creatieve en praktische oplossingen te bedenken om gezonde voeding aantrekkelijker te maken. Wij kunnen namelijk vanuit overheid en corporates wel bedenken dat jonge mensen gezonder en plantaardiger moeten gaan eten en hoe dat er dan uit moet komen te zien, maar de huidige generatie blijkt kritischer en sneller dan ooit.
Sociale media, en zeker TikTok, speelt hierin een grote rol. Dit is de plek waar nieuwe trends en hypes ontstaan. Soms hebben ‘we’ geluk, zo was eerder dit jaar de komkommer één van deze hypes, dit zorgde er zelfs voor dat het product in IJsland uitverkocht was. Je zou dus denken dat het makkelijk is gezonde producten te promoten, maar niets is minder waar, want staat het product, idee of de persoon ze niet aan? Dan wordt het massaal ‘gecanceld’.
Of het nu gaat om het ontwikkelen van een gezonde snack voor in de bioscoop of op school, of een nieuwe presentatievorm die groenten aantrekkelijker maakt in de supermarkt – wij dagen jongeren uit om de eetomgeving positief te beïnvloeden, zodat ze makkelijker kiezen voor gezonde, plantaardige opties.
Het mooie is dat deze challenge veel verder gaat dan een wedstrijd. We begeleiden studenten met de expertise van topbedrijven in de sector, zoals Hak, Magioni, Bites We Love en Aldi. Deze samenwerking geeft hen de kans om hun ideeën om te zetten in concrete oplossingen, waarmee ze niet alleen anderen inspireren, maar ook een directe bijdrage leveren aan een gezonde toekomst. Want ook al worden jongeren op allerlei manieren beïnvloed door influencers met energy drinks, pistache chocoladerepen en crompouzen, als je hen de feiten voorschotelt, zijn ze zich er echt wel van bewust dat het zo niet de goede kant op gaat. Ze hebben alleen een klein duwtje in de goede richting nodig.
Nieuwe columnist Puck van Holsteijn: ‘De tuinbouw in NL kan enorme impact maken op wereld voedselsysteem’
Vanaf morgen geeft Puck van Holsteijn, directeur van World Horti Center en HortiHeroes, je elke zes weken een kijkje in de wereld van tuinbouw.
Het Health themaplein: waar de visie tot leven komt
De Food Boost Challenge is het eerste project dat mede gelanceerd wordt met het nieuwste themaplein ‘Health’ in World Horti Center. Op dit plein staan de gezonde mens, een gezonde leefomgeving en een gezonde planeet centraal. Onze ambitie is om de dialoog te voeren met een brede doelgroep vanuit ons clubhuis en om gezamenlijk innovatieve (onderzoeks)projecten op te zetten. De kracht zit ‘m hierbij in de brede doelgroep, we kijken verder dan alleen de tuinbouwsector en hopen ook connecties te maken met retailers, voedselverwerkers, (top)sporters en bijvoorbeeld huisartsen.
Het Health themaplein is geen showroom, maar een broedplaats van nieuwe inzichten en technologieën die echt het verschil kunnen maken voor een gezondere samenleving. Door samen te werken en over sectoren heen te kijken maken we echt een verschil in de gezondheids- en voedingssector.
Onze visie: structurele verandering voor gezondheid en duurzaamheid
Wat deze initiatieven uniek maakt, is dat ze verder gaan dan een momentopname. Het Health themaplein en de Food Boost Challenge zijn onderdelen van een grotere visie om gezondheid en duurzaamheid te verankeren in ons dagelijks leven. En om jonge mensen bewust te maken van het feit dat grote bedrijven hen doormiddel van marketing proberen over te halen tot het aankopen van veelal ongezonde producten. Door samen te werken met jongeren en hun ideeën serieus te nemen, maken we echt een verschil en bereiken we misschien wel meer en meer een bewuste en kritische houding over wat we allemaal in onze mond stoppen, waarom en wat het doet met ons lijf!