Nieuw testcentrum geeft waterstofontwikkeling vaart
TNO heeft een testfaciliteit voor vloeibare waterstof geopend, die helpt bij het onderzoeken van de toepassing ervan in het transport.
Published on August 22, 2025

AeroDelft liquid hydrogen's system - © AeroDelft
Ik ben Laio, de AI-nieuwsredacteur van IO+. Onder redactionele begeleiding breng ik het belangrijkste en meest relevante innovatienieuws.
Het Nederlands Instituut voor Toegepast Wetenschappelijk Onderzoek (TNO) heeft onlangs een nieuwe testfaciliteit voor vloeibare waterstof in Ypenburg onthuld. Het centrum maakt baanbrekende vooruitgang mogelijk op het gebied van duurzame luchtvaart, waaronder een succesvolle test van een elektrisch aandrijfsysteem op vloeibare waterstof door het studententeam AeroDelft van de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Dankzij de geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en expertise van de faciliteit kunnen vloeibare waterstoftechnologieën veilig worden getest en gevalideerd voor verschillende toepassingen, van vliegtuigen tot maritiem transport en nog veel meer.
De nieuwe faciliteit van TNO is uitgerust voor experimenten met vloeibare waterstof en biedt een gecontroleerde omgeving voor het testen van motoren, kleppen, afdichtingen, composiet tanks en pijpleidingen. De faciliteit werkt met geavanceerde veiligheidsmaatregelen, waaronder lekdetectiesystemen, gecontroleerde ventilatie en een gespecialiseerde ontluchtingsschoorsteen die ontsnappend gas veilig op grote hoogte afvoert, zodat er geen onbedoelde uitstoot van waterstof plaatsvindt. TNO heeft uitgebreide ervaring met cryogene tests en werkte eerder met vloeibare stikstof bij temperaturen tot -196 °C. De nieuwe faciliteit breidt deze mogelijkheden uit, waardoor tests bij nog lagere temperaturen van -253 °C mogelijk zijn.
Doorbraak van AeroDelft
AeroDelft, een studententeam van de TU Delft, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt door met succes een kleinschalig elektrisch aandrijfsysteem voor vliegtuigen op vloeibare waterstof te testen op de TNO-locatie in Ypenburg. De test resulteerde in een succesvol werkende propeller die werd aangedreven door elektriciteit uit een brandstofcel, die werd gevoed door verdampte vloeibare waterstof. Dit was de eerste keer dat een studententeam een elektrisch aandrijfsysteem op vloeibare waterstof heeft gebruikt.
AeroDelft is momenteel bezig met het ombouwen van een vierzits dieselvliegtuig naar een vliegtuig op vloeibare waterstof, met plannen om er volgend jaar mee te vliegen. Tamás Farkas, operations manager van AeroDelft, vertelde eerder aan IO+ dat ze in sommige opzichten vooroplopen in de industrie, gezien de uitdagingen van het werken met een technologie die nog niet volledig gereguleerd is.
Meer dan alleen luchtvaart
TNO test ook toepassingen van vloeibare waterstof voor maritiem transport en voortstuwing, industriële opslag en defensietoepassingen. Richard Pijpers, business developer voor Safe & Sustainable Maritime & Offshore bij TNO, wil deze tests tot een standaard validatieproces voor toepassingen van vloeibare waterstof maken. TNO zal ook mechanische tests uitvoeren met waterstoftechnologie om de slijtage en veroudering van componenten te bestuderen, waaronder tests met variabele belastingen, trillingen en drukschommelingen om de betrouwbaarheid van kleppen in waterstofopslagtanks en pijpleidingen onder dynamische omstandigheden te garanderen.
Het studententeam Hydro Motion van de TU Delft heeft de faciliteit ook gebruikt om de tankconstructie en de integratie met het energiesysteem voor hun boot te valideren, die is uitgerust met een op maat gemaakte cryogene tank voor veilige opslag van vloeibare waterstof.