Mijn CO₂-dagboek: de uitstoot van een hond, een verbouwing en 3 wijn
In de serie A week in the life of… vragen we iemand om een week lang een CO₂-dagboek bij te houden. Vandaag is het de beurt aan hoofdredacteur Aafke.
Published on January 23, 2025
.png&w=3840&q=75)
Als hoofdredacteur is Aafke eindverantwoordelijk voor de artikelen op ons platform, maar kruipt ook zelf graag in de pen. Ook neemt ze de inhoudelijke kant van onze events voor haar rekening. Vindt niets leuker dan ingewikkelde dingen op een toegankelijke manier uitleggen en vertelt graag het verhaal van de mensen achter de technologie.
Afgelopen week heb ik mijn CO₂-dagboek voor jullie bijgehouden. Laat me vooropstellen dat de verantwoordelijkheid van CO₂-uitstoot leggen bij de individuele consument - mijns inziens - niet iets is wat we moeten willen. Bedrijven en industrieën zijn verantwoordelijk voor de grootste delen van de wereldwijde CO₂-uitstoot. In Nederland is ruim 22% van de CO₂-uitstoot in afkomstig uit de industriesector. Dat betekent niet dat het kwaad kan om de gevolgen van je dagelijkse leven - wonen, reizen, dieet - eens onder de loep te nemen. There we go!
Maandag: de uitstoot van Gijs
Ik begin de werkweek vanachter mijn thuiswerkplek. Niet voordat ik mijn hond Gijs heb uitgelaten natuurlijk. Een gemiddelde hond is verantwoordelijk voor 770 kilo CO₂ per jaar, voor grote rassen zoals Sint-Bernard, Bullmastiff of Berner Sennen kan dat tot 2,500 kilo oplopen. The New Scientist heeft berekend dat een labrador of golden retriever per jaar een CO₂-uitstoot genereert vergelijkbaar met 20.000 kilometer SUV-rijden. Nu is mijn straathond Gijs aan de kleine kant, dus ik ga in mijn berekening uit van het gemiddelde 770 kilo per jaar (= 2,1 kilo CO₂ per dag).
Uitstoot maandag
Dagelijkse activiteiten: 23,1 kg CO₂
N.b: Deze activiteiten worden elke dag van de week meegerekend
- Vegetarisch dieet: 6,4 kg CO₂
- Verwarming, koeling, elektriciteit, douchen: 15 kg CO₂
- Hond Gijs: 2,1 kilo CO₂
-2.png&w=828&q=75)
Mijn CO₂-dagboek: zo ziet mijn CO₂-voetafdruk eruit met kerst
In deze serie vragen we iemand om een week lang een CO₂-dagboek bij te houden. In deze speciale aflevering onderzoekt redacteur Mauro Mereu zijn kerstvoetafdruk.
Dinsdag: met het verkeerde been uit bed
6.05 - de wekker gaat. Ik maak me klaar, loop mijn vaste rondje met Gijs. Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt, dus ik sleep ‘m de helft van de tijd achter me aan. Daardoor duurt de ronde langer dan normaal, dus ik fiets in recordtempo (althans, zo voelt het) naar Amsterdam Centraal. Net voordat de deuren sluiten, spring ik om 07.05 in de trein. Onderweg eet ik mijn ontbijtje en maak ik mijn mailbox leeg.
Een veel duurzamere manier dan reizen met de trein is er in Nederland niet. Vanaf 2017 rijden alle treinen van de NS voor 100% op windstroom. Een enkele reis Amsterdam - Eindhoven kost 1,8 kg CO₂ tegenover 19,2 kg CO₂ met een dieselauto.
Om 08.24 kom ik aan op Eindhoven Centraal, waar ik een OV-fiets huur en naar kantoor fiets. Ik schrijf, heb meetings en kijk artikelen van collega’s na. Vanavond organiseren we een event voor alle startups en investeerders die geld ophaalden en investeerden in 2024, dus om 4 uur loop ik naar het kantoor van LUMO Labs om alles klaar te zetten. Rond een uur of 7 ‘s avonds fiets ik weer naar het station. Daar haal ik een pasta bij Julia’s.
Uitstoot dinsdag
- Trein Amsterdam - Eindhoven (retour): 4,2 kg CO₂
- Dagelijkse activiteiten: 23,1 kg CO₂
Woensdag: faster, faster, FASTEEER!!
6.05 - de wekker gaat weer. Dezelfde routine als gister, al heeft hond Gijs vandaag meer zin, dus kan ik op mijn gemak naar het station fietsen. De terugweg verloopt minder soepel: er is een aanrijding geweest dus ik doe er 2,5 uur over om thuis te komen. Treinreizen is misschien groen, maar soms ook erg irritant.
‘s Avonds fiets ik naar een lesje spinnen bij mijn favoriete instructeur in de Amsterdamse Pijp. De muziek staat kneiterhard, de stroboscoop flitst door de ruimte en de motiverende woorden van mijn instructeur (faster, faster, FASTEEER!!!) galmen na terwijl ik naar huis fiets. Daar kijk ik naar de nieuwste aflevering van - hoe kan het ook anders - Winter vol Liefde.
Uitstoot woensdag
- Trein Amsterdam - Eindhoven (retour): 4,2 kg CO₂
- Dagelijkse activiteiten: 23,1 kg CO₂
Donderdag: lui én groen
Ik werk vanuit huis. Albert Heijn bezorgt de weekboodschappen. Thuisbezorgen kost gemiddeld 100 gram CO₂-uitstoot. Een gemiddelde personenauto die op benzine rijdt, stoot met 1 km rijden meer uit, namelijk gemiddeld 204 gram CO₂. Een bestelling thuis laten bezorgen is dus lui én kost minder CO₂-uitstoot dan zelf met de auto gaan. Fijn dat gemak en duurzaamheid ook samen kunnen gaan.
Uitstoot donderdag
- Boodschappen bezorgen AH: 100 gram CO₂
- Dagelijkse activiteiten: 23,1 kg CO₂
Vrijdag: Dry January ambities overboord
Ik werk vanuit een koffietent, want mijn onderburen zijn aan het verbouwen. Eenmaal thuis maak ik het huis schoon en rijden mijn vriend, zijn broertje en ik in onze full-hybrid Toyota 180 kilometer naar Groningen.
Onze leaseauto is een full hybrid (of: gewone hybride) zonder stekker. Zodra je remt wekt de auto energie op die naar het accupaket vloeit. Met een rit van 180 kilometer stoten we 25 kilogram CO₂ uit (8,3 kg CO₂ per persoon). Met een normale benzineauto zou dit 49 kilogram CO₂ zijn. In februari moeten we de Toyota (verplicht) inruilen voor een volledig elektrisch exemplaar: een ritje van Amsterdam naar Groningen kost dan slechts 11 kg CO₂.
We zijn in Groningen voor de 66ste verjaardag van mijn schoonvader. We doen hem een nieuwe pepermolen cadeau. Ik had plannen voor Dry January, maar ik gooi mijn ambities overboord en drink drie glazen wijn.
Uitstoot vrijdag
- Autorit Amsterdam - Groningen: 8,3 kg CO₂ (per persoon)
- Drie glazen wijn: 1290 gram CO₂
- Dagelijkse activiteiten: 23,1 kg CO₂
.png&w=828&q=75)
Mijn CO₂-dagboek: een vervuilende reis naar Zweden als wake-up call
In de serie A week in the life of… vragen we iemand om een week lang een CO₂-dagboek bij te houden. Vandaag is het de beurt aan redacteur Elcke Vels.
Zaterdag: carnivoor dieet
Vanuit Groningen rijden we via een tussenstop bij mijn zusje naar huis. Onderweg gaan we langs de McDonald’s… Ik bestel een milkshake aardbei en een hamburger. ‘s Avonds ga ik met vrienden uiteten bij de Thai. Het is de enige dag deze week waarop ik vlees eet (iemand met een vegetarisch dieet stoot gemiddeld 6,4 kilo CO₂ per dag uit; tegenover 8 kilo CO₂ voor een gemiddeld dieet).
Het drinken van een alcholische versnapering blijkt niet zo milieuvriendelijk. Na sterke drank (2.750 gram CO₂ per 0,75 liter) zorgt wijn (1.720 gram per liter) voor 4 keer meer CO₂-uitstoot dan bier (420 gram per liter). Van alle dranken is een glas puur kraanwater de beste keuze voor het klimaat, aldus Milieu Centraal. Had ik me toch aan Dry January moeten houden.
Uitstoot zaterdag
- Autorit Groningen - Gorredijk - Amsterdam: 13 kg CO₂ (per persoon)
- Bezoek aan Mc Donalds: 2,35 kg CO₂
- Carnivoor dieet: 8 kg CO₂
- 4 biertjes in restaurant + kroeg: 420 gram CO₂
- Dagelijkse activiteiten (23,1 kg - 6,1 kg (vegetarisch dieet): 17 kg CO₂
Zondag: verbouwen
We zijn van plan om ergens in Amsterdam een appartement te kopen dat we zelf gaan opknappen. Om alvast een beetje inspiratie op te doen, gaan we naar een woonboulevard in Zaandam. Daarna rijden we langs vrienden.
Stel dat we een appartement van 75m2 voorzien van een vloerverwarming (25 kg CO₂ per groep) en een nieuwe keuken (7500 CO₂) - voor een nieuwe badkamer en wc moeten we eerst doorsparen - dan kost dat ongeveer 8000 kg CO₂ aan uitstoot. Toch is het onvermijdelijk; onze zoekopdracht op Funda is het best samen te vatten als ‘uitgewoonde sociale huur’.
Uitstoot zondag
- Autorit Amsterdam - Zaandam - Oudekerk a/d Amstel - Amsterdam: 3,5 kg CO₂
- Dagelijkse activiteiten: 23,1 kg CO₂
Volgend jaar weer een poging
In een gemiddelde week - want dat was het - stoot ik 200,96 kg CO₂ uit. Zoals Elcke in haar aflevering van deze serie al schreef, ligt het gemiddelde in Nederland op 226,92 kg CO₂ per week. Ik zat afgelopen week dus onder het gemiddelde.
Waar ik het reizen met de trein vaak genoeg vervloek (drukke treinen, vertraging, werkzaamheden aan het spoor), verzacht de lage CO₂-uitstoot de ergernis. Ook blijkt: Dry January was zo’n gek idee nog niet geweest; voor mijn nieren niet, maar ook voor moeder aarde niet. Volgend jaar doe ik weer een poging!