HyDriven schrijft waterstofgeschiedenis op de Red Bull Ring
De ‘Nova’ van het studententeam uit Twente wordt de eerste Formule Student-auto op waterstof op het legendarische Oostenrijkse circuit.
Published on August 12, 2025

© HyDriven
Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
De waterstofaangedreven raceauto Nova van het studententeam HyDriven van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool was eind juli de eerste Formule Student-auto met brandstofcel die op het iconische Red Bull Ring in Oostenrijk reed.
Het was het hoogtepunt van maandenlange voorbereidingen en vijf intense wedstrijddagen bij Formula Student Austria (FSA), waar de missie van het team verder ging dan alleen rondetijden. In hun eigen woorden: “We willen de auto-industrie en andere sectoren bewust maken van het potentieel van waterstof. Maar dat kunnen we niet alleen... Daarom willen we andere studententeams overtuigen om over te stappen op waterstofaangedreven voertuigen en een waterstofklasse opzetten binnen de Formula Student-competitie.”
Een moeilijke maar veelbelovende start
Dag 1 op de Red Bull Ring begon met de eerste hindernis waar elk Formula Student-team voor staat: de technische keuring. “We zijn niet meteen geslaagd”, gaf het team toe nadat mechanische controles problemen aan het licht hadden gebracht, “maar na het verhelpen van enkele kleine problemen zijn we bijna klaar – we wachten alleen nog op de controle van een document”, schreef het team in hun dagelijkse verslag. De veiligheidscontrole van de coureurs verliep vlot, maar bij de keuring van de accu's – waarbij werd gecontroleerd of de opslag van elektrische energie in de auto conform en veilig was – bleek dat er nog werk aan de winkel was.
Het welkomstfeest 's avonds bood een korte pauze voor de snelle verplaatsing van de pits naar de Red Bull Ring zelf op dag 2. Met beperkte tijd pakte de crew in, verplaatste, pakte uit en ging meteen weer verder met de keuring. Een defect veiligheidslampje vertraagde de voortgang, maar tegen het einde van de avond waren ze druk bezig met de elektrische inspecties. “Het was een lange dag en een late avond, maar we hebben echt vooruitgang geboekt!”
Mijlpalen, tegenslagen en oplossingen
Die volharding wierp op dag 3 zijn vruchten af. “Na 15 uur intensief werk zijn we vanochtend eindelijk geslaagd voor de keuring van de accu's!” Met die goedkeuring kon de elektrische inspectie snel worden uitgevoerd. Het team nam ook deel aan de evenementen Cost & Manufacturing en Engineering Design, waar het zijn technische en strategische keuzes verdedigde tegenover de jury.
Niet alles verliep vlekkeloos. “Een van de wielen draaide niet meer vanwege een elektrisch probleem”, meldden ze. “Maar ons team heeft de oorzaak gevonden en verholpen... Alle wielen draaien weer, wat een grote opluchting is!” Doordat de kanteltest eerder in het seizoen was geslaagd, kon de focus nu verschuiven naar de regen-, rem- en waterstofinspecties – de laatste stappen voor de dynamische onderdelen.
Groen licht voor waterstof
Dag 4 bracht een doorbraak. “Bij de waterstofkeuring draait alles om veiligheid, om ervoor te zorgen dat het hele systeem lekvrij is”, legt het team uit. “En... het is ons gelukt!” Nu het waterstofsysteem van Nova officieel was goedgekeurd, kon de auto de remtest ondergaan. Bij de eerste poging werden niet alle vier de wielen geblokkeerd, waardoor de remverdeling moest worden aangepast.
Toch was het echte hoogtepunt van de dag het moment waarop Nova voor het eerst op eigen kracht reed op de Red Bull Ring. “Het was absoluut ongelooflijk om Nova haar eerste testrit te zien maken. Een enorme mijlpaal voor het team en de auto!”
De historische rit
Op dag 5 was het moment waarnaar ze hadden toegewerkt: “Nova reed op de Red Bull Ring, en dat met een accumulator die was opgeladen door ons eigen waterstofsysteem!” Het was hun eerste rit van het jaar met elektriciteit die ter plaatse was opgewekt uit waterstof – een proof of concept voor een duurzame race-toekomst.
Omdat ze maar weinig tijd hadden, konden ze niet controleren of ze de accu tijdens het rijden konden opladen, dus hebben ze de waterstoftank verwijderd om zoveel mogelijk testrondes te kunnen rijden op de opgeslagen energie. De tweede poging tot remtest mislukte opnieuw, maar er was ook een lichtpuntje: Nova haalde een hogere topsnelheid dan alle eerdere auto's van het team.
Meer dan een raceweek
Ter afsluiting van het evenement blikte HyDriven terug: “Het ging niet altijd even soepel, maar... we hebben het gehaald! FSA heeft bevestigd: Nova is gekeurd en voldoet aan de regels. Een enorme overwinning voor ons team en voor de toekomst van waterstof in de racerij.”
Hoewel ze niet aan alle dynamische evenementen hebben deelgenomen, gingen ze naar huis met waardevolle gegevens, nieuwe technische ervaring en de wetenschap dat ze een echte eerste stap hebben gezet naar de integratie van waterstof in Formula Student-wedstrijden wereldwijd.
“Onze reis draait niet alleen om één wedstrijd”, benadrukte het team. “Het gaat om het effenen van het pad voor waterstof in de motorsport. Deze week hebben we bewezen dat we op de goede weg zijn.”
Nu Nova zijn eerste kennismaking met de Red Bull Ring achter de rug heeft, wordt het volgende hoofdstuk geschreven in Enschede: het verfijnen van de auto, het aanpakken van de remuitdaging en het verder uitbouwen van hun waterstofvisie.
Waterstofstudenten uit Delft
Ook uit Delft komt racenieuws met een waterstoftintje. Afgelopen weekend gaf Forze Hydrogen Racing bezoekers van Jack’s Racing Days een blik op de toekomst van duurzame autosport. Op het TT Circuit Assen racete het Delftse studententeam met hun nieuwste waterstofraceauto: de Forze IX.
Hoewel de Forze IX nog in ontwikkeling is, reed de auto mee tijdens de races van de Supercar Challenge, een klasse die normaal gesproken wordt gedomineerd door voertuigen met verbrandingsmotoren. Ondanks dat het voertuig zich nog in een tussentijdse configuratie bevindt, bewees het team dat waterstof al vandaag de dag een alternatief kan zijn voor fossiele brandstoffen, zelfs binnen de motorsport.
Live demonstratie van waterstoftechnologie
Gedurende het weekend kregen duizenden bezoekers de kans om een waterstofvoertuig in actie te zien op het circuit. In de paddock deelden de studenten van Forze hun technische aanpak en hun missie: het versnellen van de energietransitie door middel van duurzame technologie.
“Met de Forze IX willen we laten zien wat er technisch al mogelijk is met waterstof,” zegt Ryan Zondag, teammanager van Forze. “We zitten nog midden in de ontwikkelfase, maar wilden het publiek alvast een voorproefje geven van wat waterstof kan betekenen in een wereld waarin duurzaamheid ontzettend urgent is.”
De Forze IX is het meest geavanceerde project dat Forze tot nu toe heeft gerealiseerd. Met twee brandstofcelsystemen en elektrische vierwielaandrijving werkt het team toe naar een raceauto die zich kan meten met conventionele voertuigen op de baan, maar dan zonder schadelijke uitstoot.