Europese autofabrikanten kunnen uitstootdoelen wél halen
Europese autofabrikanten lijken toch in staat om de uitstootdoelen te behalen die eerder als ‘onhaalbaar’ werden gezien.
Published on September 8, 2025

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
Europese autofabrikanten lijken toch in staat om de uitstootdoelen te behalen die eerder als ‘onhaalbaar’ werden gezien, meldt NRC.
Vorig jaar lieten Europese autofabrikanten van zich horen: de uitstootnormen waaraan de sector in 2025 zou moeten voldoen, waren volgens hen niet haalbaar. Het risico op miljardenboetes dreigde de toch al kwetsbare industrie zwaar te treffen. Eerder dit jaar luisterde Commissievoorzitter Ursula von der Leyen naar deze oproep. Om onder meer de concurrentiepositie van Europese merken ten opzichte van Chinese fabrikanten te beschermen, werden de afspraken aangepast en de doelstellingen doorgeschoven naar 2027. Door deze tweejarige uitstelperiode konden de fabrikanten hun inspanningen op het gebied van verduurzaming tijdelijk afzwakken.
Volgens een analyse van Transport & Environment (T&E) zal dit ertoe leiden dat er miljoenen minder elektrische auto’s worden verkocht.
Bredere trend
De versoepeling van de uitstootnormen voor de autosector sluit aan bij een bredere trend van versoepelingen in het Europese klimaatbeleid. Brussel lijkt steeds meer afstand te nemen van de ambitieuze groene doelstellingen die onder Eurocommissaris en ‘klimaatpaus’ Frans Timmermans werden gesteld. Zo werd deze zomer bekend dat lidstaten een deel van hun verplichte emissiereducties konden ‘afkopen’ via carbon credits in landen buiten de EU, een omstreden regeling. Daarnaast werd een voorstel om het gebruik van chemische pesticiden te verminderen afgewezen en is de invoering van ontbossingswetgeving uitgesteld.