CarbonX krijgt €5 miljoen om veerkrachtige toeleveringsketens voor batterijen op te bouwen
De Nederlandse startup op het gebied van deep tech is klaar om de batterij-industrie te ontwrichten met een lokaal geproduceerd, nieuw anodemateriaal dat een kostenefficiënt, duurzamer en beter presterend alternatief biedt voor grafiet uit China.
Published on December 11, 2024

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
CarbonX, een Nederlandse deep-tech startup die een revolutie ontketent op het gebied van anodematerialen voor batterijen, heeft de verlenging aangekondigd van €4 miljoen van zijn €10 miljoen groeifinancieringsronde, mede geleid door nieuwe investeerder Energy Transition Fund Rotterdam, gemanaged door InnovationQuarter, en bestaande aandeelhouders Innovation Industries en Borski Fund. Vanwege de enorme aantrekkingskracht op de markt zal de verlengde ronde worden gebruikt om de capaciteit voor batterijtests te vergroten, grondstoffen en afname veilig te stellen en voorbereidingen te treffen voor een mengfaciliteit voor grondstoffen in de haven van Rotterdam, gezien de eerste afnameovereenkomsten. CarbonX is in 2014 opgericht als spin-off van de Technische Universiteit Delft en heeft als missie om duurzame, kostenefficiënte en geopolitiek onafhankelijke toeleveringsketens voor batterijen op te zetten in Europa en de Verenigde Staten.
Kritieke uitdagingen in de toeleveringsketen aanpakken
Aangezien 95% van het grafiet - een essentieel onderdeel van batterijen - afkomstig is uit China, worden fabrikanten van batterijen wereldwijd geconfronteerd met aanzienlijke geopolitieke risico's en risico's voor de toeleveringsketen. Hoewel beleidsinitiatieven zoals de U.S. Inflation Reduction Act (IRA) en de Critical Raw Materials Act (CRMA) van de EU gericht zijn op het aanpakken van deze uitdagingen, zijn oplossingen die schaalbaarheid, kostenefficiëntie en prestaties combineren schaars.
CarbonX, opgericht door Rutger Van Raalten en Daniela Sordi, biedt een baanbrekend alternatief: een lokaal geproduceerd koolstof anodemateriaal dat de kosten van Chinees grafiet evenaart, waardoor batterijen snel kunnen worden opgeladen en een langere levensduur hebben tegen een lagere koolstofvoetafdruk. Het koolstofanodemateriaal van het bedrijf ondergaat momenteel kwalificaties in een vergevorderd stadium met verschillende fabrikanten van batterijcellen uit de top 10 van de wereld, wat de weg vrijmaakt voor eerste afnameovereenkomsten die medio 2025 worden verwacht.
Grondstoftechnologie
CarbonX gebruikt een unieke emulsietechnologie om een nieuw koolstofanodemateriaal te produceren dat gelijkwaardig is aan grafiet. Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van deze grondstoftechnologie is dat het hele productieproces veel minder energie verbruikt dan de productie van synthetisch of natuurlijk grafiet, wat resulteert in lagere kosten en een kleinere koolstofvoetafdruk. Daniela Sordi, CTO van CarbonX, legt uit: “Onze grondstoftechnologie kan naadloos worden geïntegreerd in bestaande fabrieken voor de productie van roet en produceert een nieuw gestructureerd koolstofmateriaal dat functioneert als een actief anodemateriaal, net als grafiet. De unieke 3D-poreuze netwerkstructuur van CarbonX verbetert de overdracht van elektronen en lithium-ionen, terwijl het nog steeds zeer samendrukbaar is om hoge energiedichtheden te bereiken.”

Team CarbonX, image: CarbonX
De basis leggen voor lokale levering
De nieuwe financiering zal worden gebruikt om de eerste afnameovereenkomsten uit te voeren en de lokale productiecapaciteit verder vast te leggen via contractproductie. Daarnaast zal er een nieuw in gebruik genomen laboratoriumvan 200m2 met één laag volledig bemand worden om klantkwalificaties te ondersteunen en CarbonX' anodematerialen van de volgende generatie te ontwikkelen. Verder bereidt het bedrijf een vestiging in Nederland voor. Tegelijkertijd start het een haalbaarheidsstudie voor een productielijn van 20.000 ton per jaar in zowel Europa als de VS.
“Een veerkrachtige toeleveringsketen voor batterijen is cruciaal voor wereldwijde elektrificatie,” zei medeoprichter Rutger van Raalten. “Toch zien we onvoldoende alternatieven voor het lokaal betrekken van kritieke grondstoffen zoals grafiet. De unieke grondstoftechnologie van CarbonX biedt de noodzakelijke schaalgrootte, kostenefficiëntie en accuprestaties om te voldoen aan de vraag naar een groeiende elektrische toekomst.”
“De oprichters van CarbonX hebben een antwoord gevonden op het Chinese exportverbod op grafiet. Naast het versterken van de onderhandelingspositie van het Westen, zullen de marges voor de bestaande carbon black fabrieken aanzienlijk verbeteren. Dankzij de lange geschiedenis in raffinage en bulkverwerking is de haven van Rotterdam goed gepositioneerd om nieuwe duurzame waardeketens te bouwen in de winning en raffinage van kritieke grondstoffen voor de energietransitie, terwijl gebruik wordt gemaakt van de bestaande installed base”, vat Jesse In 't Velt, Investment Manager van Energy Transition Fund Rotterdam, de impact samen die wordt gemaakt.