Zakelijke EV's reden in 2023 meer kilometers dan diesels
In 2023 reden Nederlandse zakelijke elektrische auto's meer kilometers dan dieselauto's. In Achter de Cijfers nemen we een kijkje.
Published on November 13, 2024
Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en is sinds 3 jaar redacteur bij IO+. Als GREEN+ expert houdt hij alle ontwikkelingen rondom de energietransitie nauwlettend in de gaten. Hij gaat graag op reportages en verrijkt zijn verhalen vaak met grafieken. Hij heeft meerdere series onder zijn hoede: Green Transition Drivers, Road to 2050, Achter de Cijfers.
Het aantal kilometers dat in 2023 door zakelijke elektrische auto's in Nederland is afgelegd, overtreft voor het eerst het aantal kilometers dat door dieselauto's - inclusief dieselhybrides - is afgelegd. De nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat batterij-elektrische voertuigen (BEV's) 5,6 miljard kilometer reden, terwijl dieselauto's 3,6 miljard kilometer reden.
Volgens de classificaties van het CBS zijn zakelijke rijders degenen die ofwel hun eigen auto bezitten en deze gebruiken voor zakelijke doeleinden of degenen die deze leasen - inclusief het leasen van bedrijfswagens. Auto's van de zaak legden in 2023 meer dan 25,5 miljard kilometer af, wat neerkomt op een gemiddelde van 20,5 duizend kilometer per voertuig.
Over Acther de Cijfers
In Achter de Cijfers ontrafelen we elke aflevering één cijfer en bieden we inzichten met behulp van grafieken en diagrammen.
View Achter de Cijfers Series25% van het totaal aantal kilometers wordt echter afgelegd door elektrische voertuigen, een vertienvoudiging ten opzichte van tien jaar geleden. De meeste kilometers werden afgelegd door benzineauto's, die goed zijn voor 54% van alle zakelijk gereden kilometers (13,9 miljard kilometer).
Vergelijkbare trends bij personenauto's
In 2023 reden auto's op naam van particulieren 94 miljard kilometer, een gemiddelde van 11,2 duizend kilometer per voertuig. Deze trends zijn vergelijkbaar met die van bedrijfsauto's.
Benzineauto's blijven de favoriet met 79% van het totaal. Het aantal door dieselauto's gereden kilometers daalt (-11%) onder personenauto's, terwijl het aantal door elektrische voertuigen afgelegde kilometers stijgt met 62,5% ten opzichte van 2022.
Autoverkoop
Niet alleen groeit het aantal EV-kilometers, maar in 2023 waren EV's de meest gekochte autocategorie, met een marktaandeel van 30%. Over het algemeen worden er minder auto's verkocht dan 15 jaar geleden, toen de verkoop van BEV's steeg en de verkoop van benzineauto's daalde. De verkoop van dieselauto's kelderde in de loop der jaren. In 2007 kochten Nederlanders meer dan 143.000 voertuigen. Vorig jaar werden er iets meer dan 4.000 gekocht.
Meer stekkers, betalingstransparantie en leren door te rijden: Electric Felix's kijk op EV's
In onze serie EVolution duiken we in de belangrijkste aspecten van elektrische mobiliteit. Voor de laatste aflevering interviewden we EV influencer Electric Felix.
Europese EV-verkoop
Met 30% staat de Nederlandse markt op de zesde plaats in Europa wat betreft EV-verkopen, zoals blijkt uit gegevens van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). De Scandinavische landen voeren de hitlijsten aan. In Noorwegen waren meer dan acht op de tien nieuw gekochte personenauto’s elektrisch en in IJsland was elke andere auto elektrisch.
Over het algemeen worden hybride en plug-in elektrische auto’s overal meer verkocht dan BEV’s. Grotere Europese landen komen niet in de buurt van de verkoop van BEV’s in Scandinavië. De nieuwe BEV’s in Duitsland waren goed voor 18,4% van de markt en in Frankrijk voor 16,8%. In Spanje en Italië behielden BEV’s slechts een marginaal marktaandeel van respectievelijk 5,4% en 4,2%.
Benzineauto’s zijn nog steeds de meest gekochte optie in de meeste landen, met het hoogste aandeel in verschillende Oost-Europese landen – in Bulgarije was driekwart van de nieuw gekochte auto’s een benzineauto.
Groenere bedrijfsauto's is grote vooruitgang
60% van de nieuwe auto's in de EU worden geregistreerd door bedrijven. Uit een analyse van de transport-NGO Transport & Environment (T&E) blijkt dat bedrijfsauto's minder snel elektrisch worden dan auto's van particulieren. In 2023 was slechts 14,1% van de nieuw gekochte bedrijfsauto's elektrisch, terwijl het aandeel van particuliere huishoudens 15,6% was.
Bedrijfsauto's die op fossiele brandstoffen rijden, kunnen in verschillende EU-landen profiteren van belastingvoordelen, met name in Duitsland, Frankrijk, Italië en Polen. T&E schatte dat deze belastingvoordelen de belastingbetalers in de EU €42 miljard kosten. Nederlandse belastingtarieven zijn lager voor minder vervuilende auto's. Bovendien komen kopers van nieuwe nul-emissie bedrijfsauto's in Nederland in aanmerking voor een subsidie van maximaal € 5000.
De Europese Commissie (EC) noemt deze belastingvoordelen ook wel subsidies voor fossiele brandstoffen. Zowel EC-voorzitter Ursula von der Leyen als de toenmalige kandidaat-klimaatcommissaris Wopke Hoekstra pleitten voor het uitfaseren van subsidies voor fossiele brandstoffen. Gezien het belang van de bedrijfsautomarkt in de EU, betekent het versnellen van de decarbonisatie ervan een versnelling van de transportsector als geheel.