Vendacity wil investeerders helpen met relevantere data
De AI Pitch Competition zet de meest innovatieve AI-oplossingen in de schijnwerpers en biedt startups de kans om hun groei te versnellen.
Published on October 28, 2025
.png&w=2048&q=75)
Vendacity
Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.
Acht ambitieuze AI-startups zijn geselecteerd om mee te doen aan de AI Pitch Competition. De finale vindt plaats op 13 november 2025 en IO+ maakt in de aanloop naar dit event van elke deelnemer een portret. De AI Pitch Competition is een wedstrijd die de meest innovatieve Brabantse AI-oplossingen in de schijnwerpers zet en startups de kans biedt om hun ideeën te presenteren, contacten te leggen met marktleiders en hun groei te versnellen. Vandaag laten we zien wat Vendacity de wereld te bieden heeft. Oprichters Jasper Wennink en Rikke Schrauwen beantwoorden onze vragen.
Welke specifieke AI-technologie vormt de kern van jullie oplossing?
"We gebruiken een veelheid aan AI-technologieën in onze diensten. We willen een fundamenteel onderdeel zijn van de dealflow-structuur die op een correcte en eenvoudige manier dealflow-data voor durfkapitalisten verzamelt, verrijkt en opslaat. De huidige ‘AI-stack’ is gebaseerd op Azure en omvat modellen voor tekst-naar-spraak, optische tekenherkenning (OCR) en LLM's om data op grote schaal te verzamelen. Bovendien verfijnen we de data door gebruik te maken van verschillende web- en research agents in combinatie met conventionele webscrapingtools. Ten slotte verzamelen we de data voor onze klanten in een groter gegevensformaat dat gemakkelijker beschikbaar is voor analyse en plannen we op langere termijn statistische tweelingen (met synthetische data) om onze klanten analytische diensten te bieden die echte inzichten opleveren en minder ruis bevatten dan de huidige dataleveranciers.
Onze eerste versies van grotere machine learning-modellen die werden gebruikt om de prestaties van startups en founders te voorspellen, zijn een combinatie van neurale netwerken (NN), XGboost, voor kleinere steekproeven, en reinforcement learning-modellen. Het grootste verschil tussen onze dienst en die van andere dienstverleners is de volledige integratie van diensten met grootschalige dataverzameling. Dealflow als dienst is in opkomst, terwijl specifieke verrijking en selectie nog steeds een probleem vormen."
Hoe schaalbaar is jullie AI-oplossing?
"Onze AI-oplossing is voornamelijk gericht op de vroegere fase van durfkapitaalfondsen die hun data-overdracht van founders en startups willen beheren en die gericht zijn op een meer datagestuurd investeringsmodel en de beslissingen die daarbij horen. Onze oplossing kan momenteel e-mails, telefoongesprekken, CRM's en andere soorten software, zoals Harmonic AI of Pitchbook, integreren via een API, die we momenteel testen met onze pilotpartners. We bieden tools die door elke tech stack kunnen worden gebruikt en een datamodel voor elke VC dat inzicht geeft in hun dealflow, investeringsbeslissingen en belangrijke statistieken voor dealselectie. De belangrijkste uitdagingen zijn een veilige omgeving voor de gevoelige data die we op grotere schaal verwerken, en de juiste protocollen die daarbij horen. Bovendien is een van de belangrijkste aannames de bereidheid van durfkapitalisten om hun data in anonieme vorm aan te dragen om betere modellen te kunnen creëren die de hele sector ten goede kunnen komen, wat op een meer politiek niveau een gevoelig onderwerp is.“
Hoe gaat je startup om met mogelijke ethische kwesties met betrekking tot vooringenomenheid, eerlijkheid of transparantie bij AI-besluitvorming?
”Voor onze front-endgebruikers, de durfkapitalisten, verzamelen we grote hoeveelheden persoonlijke informatie die betrekking heeft op hun dealflow-funnel en die met zorg en in overeenstemming met de AVG moet worden behandeld, zoals momenteel gebeurt in onze demo's. Deze gegevens moeten onherkenbaar worden gemaakt voordat ze onze kerndatasets bereiken, zonder dat ze hun waarde verliezen. Dit is een moeilijke taak, waar momenteel aan wordt gewerkt. De bedrijfsgegevens en niet-gepersonaliseerde gegevens zijn echter relatief flexibel onder de huidige AVG-regels, waardoor we zonder problemen met toezichthouders grotere sets op bedrijfsniveau kunnen opslaan."
Op welke manieren denk je dat je AI-oplossing een positieve invloed kan hebben op de samenleving?
"Wij zijn een B2B-data- en AI-bedrijf dat investeerders aanvullende inzichten biedt en openbare gegevens verzamelt uit allerlei bestaande en nieuwe bronnen. In wezen dragen deze gegevens niet bij aan een betere samenleving, behalve voor onze collega's, die minder frustraties hebben omdat ze een overzichtelijker CRM hebben en betere beslissingen kunnen nemen.
De voorspellingsmodellen die wij voor ogen hebben, kunnen wel een maatschappelijke impact hebben omdat we een uniek inzicht willen bieden in de basis van ondernemerschap in de samenleving en de selectiecriteria die daaruit kunnen worden afgeleid. Dit zou moeten leiden tot academische discussies, innovatie en een andere kijk op investeren voor startende ondernemers, wat een broodnodige revolutie is voor de particuliere marktsector. De assetallocatie zou drastisch verbeteren, terwijl de verkeerde inschattingen van de modellen het model in de loop van de tijd steeds verder zouden verfijnen. Daarbij realiseren we ons dat dergelijke modellen advies geven dat genegeerd moet kunnen worden wanneer je een founder tegenkomt die tegen de logica in kan gaan.“
Vertel ons meer over je groei als ondernemer
”Onze passie voor durfkapitaal en data begon vele jaren geleden in een studentenhuis in Tilburg. Jasper heeft een achtergrond in investeren en AI en heeft vorig jaar zijn bachelor in AI afgerond. Tijdens zijn studietijd heeft hij een studentenfonds voor durfkapitaal opgezet, Round One, en gewerkt voor DeepTechXL, een durfkapitaalfonds van meer dan 100 miljoen euro voor deeptech. Het is verrassend dat een sector met zoveel kapitaal en een sterke motivatie voor verandering te maken heeft met de huidige problemen op het gebied van datakwaliteit en het gebrek aan automatiseringstools. Dat is precies wat er moet veranderen met de dealflow-software van Vendacity.
Rikke's interesse in durfkapitaal komt voort uit zijn ervaring met meerdere startups en zijn betrokkenheid bij het Brabantse startup-ecosysteem via incubators en een partnerrol bij Round One Ventures. Met een combinatie van financiën, startup-ervaring en grootschalige automatisering is de opkomst van AI al een tijdje interessant voor hem. Hij schreef zijn masterscriptie bij de BOM, waar hij zich richtte op de kwaliteit van venture-data en het creëren van voorspellingsmodellen voor het falen van startups en het identificeren van kenmerken voor het succes ervan. Vendacity was de logische volgende stap om een betere dataomgeving voor venture capital te creëren. Samen ondersteunen we VC's in een vroeg stadium bij hun datatransformatie en dataverzamelingsstrategieën.
Onze hindernissen zijn van grotere omvang. De meeste van onze potentiële klanten beschikken niet over de basisinfrastructuur die nodig is voor grootschalige data-analyse, machine learning en AI-implementatie. Daarom bouwen we een oplossing die kan worden toegepast op allerlei soorten tech stacks en die de volledige front-end van de funnel omvat, om betere data te verkrijgen en ervoor te zorgen dat onze modellen de werkelijke variantie kunnen vastleggen in plaats van de ruis op de markt. We hebben de grote problemen nog niet overwonnen, deze problemen zijn inherent aan ons bedrijf en we werken er elke dag aan. Vooral grootschalige verzameling en modellen staan verder op onze roadmap en brengen aanzienlijke uitdagingen met zich mee."
Hoe bereid je je voor op de toenemende regelgeving rond AI, zoals de AVG, de AI-act of andere wetten inzake dataprivacy?
"Onze tool en ons raamwerk voor gegevensverzameling zijn afgestemd op de Azure-implementatie in de Europese Unie, in overeenstemming met de AVG en de AI Act. Bovendien slaan we allerlei soorten persoonsgegevens op voor intern gebruik en mogen we deze gegevens op grond van onze overeenkomsten voor verzameling en verwerking niet aan derden verkopen. Volledige verwijdering van gegevens van doelpersonen kan worden gedaan met betrekking tot de datasets van onze klanten.
Het verwijderen van de synthetische gegevens na generatie is onmogelijk, maar op dat moment zijn de gegevens onherkenbaar geworden. We begrijpen dat dit onderwerp, samen met cyberbeveiligingskwesties, de belangrijkste zorgen zijn voor onze klanten en de samenleving, en als individuen staan we kritisch tegenover het delen van welke vorm van informatie dan ook op openbare domeinen.“
Toekomstvisie: Wat is de langetermijnvisie voor je AI-oplossing?
”Onze AI-oplossing biedt het ondernemersecosysteem een praktische, modulaire tool om allerlei gegevensbronnen uit verschillende dealflow-pijplijnen met elkaar te verbinden en te structureren in de benodigde tech stack, waardoor onze klanten overzicht en hoogwaardige datasets krijgen. Daarnaast bouwen we in de loop van de tijd onze analyseafdeling uit om synthetische datasets te genereren voor de analyseteams van onze klanten, waardoor het inzicht in ondernemerschap wordt vergroot, de toewijzing van activa wordt verbeterd en ondernemers worden geholpen bij het bepalen van de stappen die ze moeten nemen op hun weg naar succes. In de eerste jaren zullen we ons richten op efficiënte verzameling, verrijking en uitvoering met onze klanten. Over vijf jaar willen we onze eerste analytische en synthetische datasets op kleinere schaal beschikbaar stellen aan onze klanten, terwijl over tien jaar fondsstrategieën en automatisering de durfkapitaalsector voorgoed zullen hebben veranderd."
De AI Pitch Competition: waarom gaan jullie deze wedstrijd winnen?
“Onze visie is om zowel de investeringsprofessional als de volgende generatie innovators te voorzien van betere automatiseringstools, eenvoudig te hanteren processen voor het verzamelen, opslaan en verrijken van data die kunnen worden gekoppeld aan elke tech stack. Tegelijkertijd streven we ernaar om investeringen in startende startups minder risicovol te maken door betere informatiediensten aan te bieden die meer kansen creëren voor ondernemers en betere toegang tot kapitaal voor de innovators van morgen. Met de publiciteit en financiering die de AI Pitch Competition biedt, zouden we de kans krijgen om onze visie sneller en gedetailleerder uit te rollen, samen met onze huidige pilotpartners en de wachtlijst van partners. We krijgen dan de mogelijkheid om de ontwikkeling te versnellen door meer uren in de startup te investeren en de broodnodige flexibiliteit dankzij extra kapitaal en connecties.”
