Logo

Veel te druk op de Noordzee. Digitalisering biedt uitkomst

Er zijn opnieuw schepen in de problemen geraakt op de Noordzee. Het is er te druk, maar digitalisering kan helpen.

Published on March 11, 2025

Schip

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.

Er zijn opnieuw schepen in moeilijkheden geraakt op de Noordzee. Een aanvaring tussen een vrachtschip en een ankerliggend tankerschip voor de Engelse kust leidde tot een brand en er lekten brandstof. De oorzaak is nog niet bekend, maar het is wel duidelijk dat het de afgelopen decennia te druk is geworden voor de kust. Digitalisering kan een uitkomst bieden.

Vrachtschepen in nood komen de laatste jaren steeds vaker voor. Sinds 2019 is dit al de zevende keer dat een schip in de problemen raakt op de Noordzee. Naast scheepvaart spelen er andere dingen. Scheepvaartroutes, windparken en olieplatforms dringen op de Noordzee om ruimte. Tijd dus, dat er maatregelen worden genomen.

Goede digitale communicatie

Een goede digitale communicatie is de sleutel tot een succesvolle samenwerking. Om de mogelijkheden voor digitale communicatie op zee te ontdekken en innovaties te testen, zette Fred Hage samen met Wiebrand Bouwkamp bij Rijkswaterstaat het Connectivity Fieldlab North Sea (CFNS) op. “De digitalisering van de maatschappij, het bedrijfsleven en de overheid gaat heel hard, maar op zee blijft dit achter”, zegt Hage in een eerder interview met IO+.

Digitale oplossingen op een rij

Rijkswaterstaat onderzoekt de mogelijkheid om in de 12-mijlszone (de eerste ongeveer 19 km vanaf de kust) volledige dekking te bieden met de laagste frequentie van 5G (700MHz). "De businesscase voor providers richt zich natuurlijk vooral op land, maar we onderzoeken of we dit op een bepaalde manier kunnen uitbreiden naar zee," vertelt Hage hierover. Voor communicatie buiten de 12-mijlszone wordt gekeken naar andere technologieën.

Zoals: draadloze verbindingen via LTE-M, die werkt op een frequentie van 450 MHz. Met deze lage frequentie is het bereik van het signaal veel groter. Daardoor zijn er minder masten nodig. Bovendien gaat een lagere frequentie makkelijker door gebouwen heen, wat relevant is voor toepassingen op land.

Uitdagingen

LTE-M over 450MHz is op zich geen nieuwe technologie. In Amerika en Duitsland wordt dit al gebruikt. Maar het gebruik van deze technologie op zee is wel nieuw. Dan sta je weer voor hele andere uitdagingen. Zo kan de reflectie van het wateroppervlakte invloed hebben op de propagatie. Daarnaast is de slijtage van de materialen anders door de wind en het zoute water. Bovendien moet het systeem zowel voor het versturen en ontvangen van data als ook voor spraak geschikt zijn. LTE-M werd al langer gebruikt voor het versturen van data, maar nog niet eerder voor gesproken communicatie. Die toepassing gaan betrokken partijen verder onderzoeken.

De zee moet digitaliseren, en snel
IO

De zee moet digitaliseren, en snel

De Noordzee moet digitaliseren om het opwekken van duurzame energie en de productie van duurzaam voedsel mogelijk te maken.