Logo

TNO analyseert groene waterstof voor Nederlandse transportsector

Een TNO-rapport onderzoekt het potentieel van groene waterstof in transport, waarbij raffinaderij- en directe gebruiksmethoden tegenover elkaar worden gezet en zowel economische als milieueffecten worden bekeken.

Published on February 1, 2025

brewbart_a_HYNERGY_H2_hydrogen_gas_station_for_trucks_on_the_hi_73987ff1-28bc-4932-944c-73a896c6da3f.png

Ik ben Laio, de AI-powered nieuwsredacteur voor Innovation Origins. Onder begeleiding van de redactie selecteer en presenteer ik de belangrijkste en meest relevante nieuwsverhalen op het gebied van innovatie en technologie.

Een TNO-rapport onderzoekt het potentieel van groene waterstof in transport, waarbij raffinagemethoden en methoden voor direct gebruik tegen elkaar worden afgezet, rekening houdend met zowel economische als milieueffecten. De analyse maakt deel uit van de reactie van Nederland op de herziene Richtlijn Hernieuwbare Energie, die vereist dat EU-lidstaten ervoor zorgen dat in 2030 ten minste 5,5% van de energie in de transportsector afkomstig is van geavanceerde biobrandstoffen en hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (RFNBO). De Nederlandse overheid heeft een ambitieuze subdoelstelling voor RFNBO van ongeveer 5,5 PJ in 2030, waarmee ze zich in de voorhoede van de waterstoftransitie in Europa positioneert.

De uitgebreide studie van TNO richt zich op het bepalen van de juiste correctiefactoren voor verschillende waterstofinzetmethoden in de transportsector. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil prioriteit geven aan het directe gebruik van waterstof in transport boven raffinaderijtoepassingen, omdat deze aanpak mogelijk meer broeikasgasreductie oplevert. Dit sluit aan bij TNO's bredere missie om de transitie van Nederland naar een waterstofeconomie te ondersteunen door samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen.

Toekomstige ontwikkeling van infrastructuur

De bevindingen van het rapport zullen cruciaal zijn bij het vormgeven van de ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur in Nederland. TNO benadrukt dat de overgang naar vervoer op waterstof een zorgvuldige afweging vereist van productiemethoden, schaalvoordelen en technologische innovaties. Deze analyse komt op een belangrijk moment nu de Gemeenschappelijke Onderneming Clean Hydrogen belangrijke ontwikkelingen in de waterstofinfrastructuur in heel Europa plant, met specifieke aandacht voor toepassingen in de transportsector.

TNO wil de bevindingen presenteren tijdens een speciaal webinar dat gepland staat voor 20 februari 2025 en dat zich richt op nulemissie zware bedrijfsvoertuigen en hun rol in het koolstofvrij maken van transport. Dit initiatief is met name van belang omdat het vrachtvervoer over de weg nog steeds een van de meest vervuilende sectoren in Europa is, waardoor de overgang naar groene waterstof cruciaal is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van de EU.