Studie: 700 schepen varen met Allseas kernreactor in 2050
Volgens een recente studie zouden tegen 2050 ongeveer 700 schepen kunnen draaien op kleine kernreactoren.
Published on November 17, 2025

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
Volgens een studie van adviesbureau Roland Berger, uitgevoerd in opdracht van de offshorerederij Allseas, zouden tegen 2050 ongeveer 700 schepen kunnen draaien op kleine kernreactoren (SMR’s). Het eerste schip dat hiervan gebruikmaakt, werd eerder al aangekondigd en staat gepland om in 2032 op nucleaire energie te varen.
Allseas streeft ernaar om in 2030 de eerste kleine kernreactor voor gebruik op land te ontwikkelen. Twee jaar later moet het offshore-schip Hidden Gem uitgerust zijn met zo’n kleine kernreactor. Projectleider Stephanie Heerema benadrukte in een eerdere lezing dat dit slechts het begin is: er zullen meer SMR’s volgen.
Zowel offshore-schepen als grote containerschepen
Het recente rapport ondersteunt deze ambitie. Volgens het onderzoek is er wereldwijd marktpotentieel voor ongeveer 110 kleine kernreactoren op land en zo’n 700 in de maritieme sector, waaronder zowel offshore-schepen als grote containerschepen zoals de Hidden Gem.
130 miljard euro bijdragen aan Nederlandse economie
Het rapport geeft ook economische effecten weer. Tot 2050 kan deze ontwikkeling naar schatting 130 miljard euro bijdragen aan de Nederlandse economie. Daarbij blijven 10.000 tot 15.000 banen behouden en ontstaan er 35.000 tot 40.000 nieuwe hoogwaardige banen.
5% van zijn CO2-uitstoot reduceren
Op het gebied van duurzaamheid kan de maritieme sector tegen 2050 tot 5% van zijn CO2-uitstoot reduceren, wat neerkomt op ongeveer 55 megaton per jaar. Samen met de besparingen op land komt dit overeen met het jaarlijkse verbruik van 3,5 miljoen Nederlandse huishoudens. SMR’s op land kunnen bovendien helpen bij het ontlasten van het stroomnet.
Uitdaging: opslag
Allseas kiest voor Triso-brandstof, die volgens Roland Berger van nature veilig is: de splijtbare kern is ingekapseld in drie lagen keramische coating, waardoor opslag eenvoudiger wordt. Toch zijn er uitdagingen: de opslagruimte per volume is kostbaar vanwege de omvang van de Triso-korrels. Pilotprojecten onderzoeken manieren om het volume te verkleinen, en Allseas bekijkt ook mogelijkheden om de brandstof opnieuw te gebruiken.
