Logo

Studententeam Delft Hyperloop lanceert grootste pod tot nu toe

Delftse studenten onthulden Theia, hun grootste hyperloopcapsule tot nu toe, en bereiden zich voor op de Europese Hyperloop Week.

Published on June 13, 2025

Delft hyperloop

© Delft Hyperloop

Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.

Delft Hyperloop, een van de studententeams van de Technische Universiteit Delft (TU Delft), onthulde Theia, hun hyperloop pod-ontwerp. De studenten presenteerden hun concept aan een feestelijke menigte van vrienden, familie en partners op het campusterrein van de TU Delft.

De hyperloop is een toekomstige manier van transport, bestaande uit een capsule die met snelheden tot 1000 km/u in bijna vacuümbuizen reist. Deze capsules, beter bekend als pods, zweven op rails met behulp van speciale magneten. Door lucht te verwijderen, hoeven de voertuigen deze niet weg te duwen om de luchtweerstand tegen te gaan en door wrijving te elimineren, kunnen de pods vrijer bewegen en hogere snelheden bereiken. Bovendien is deze technologie volledig elektrisch.

De 43 studenten van Delft Hyperloop hebben negen maanden aan Theia gewerkt. Vanaf het eerste ontwerp en de conceptualisatie zijn ze de productiefase ingegaan en hebben ze een pod geproduceerd ter grootte van een Volkswagen Golf - de grootste ooit in het verhaal van het studententeam. Elk jaar voegt een nieuw cohort studenten zich bij het team en werkt aan een andere iteratie van een hyperloop pod.

De pod specs

"Tot nu toe heeft het team altijd prototypes van 80 centimeter breed gemaakt, terwijl Theia bijna 2,5 meter is. Het sluit aan bij onze visie op schaalvergroting," zegt Sophie Loogman, teamcaptain van Delft Hyperloop. "Daarnaast heeft de pod een grote vacuümcompatibiliteit, waardoor het comfortabel is voor mensen om mee te reizen. Tegelijkertijd hebben we ook een nieuwe, dubbelzijdige motor ontwikkeld die zeer efficiënt blijkt te zijn," voegt Loogman toe.

Een grotere pod betekent meer gewicht, hogere spanningen, meer vermogen en nieuwe veiligheidsuitdagingen. Tijdens het demonstratie-evenement toonden de studenten een nieuwe motorontwerpcombinatie met acht levitatiemodules (HEMS) die samen 1.400 kg tillen met slechts 1 kWh vermogen, gelijk aan de energie die nodig is om een broodrooster van stroom te voorzien. De pod kan een topsnelheid van 50 kilometer per uur bereiken.

Delft hyperloop

The pod - © Delft Hyperloop

Bouwen van een testbaan

Om Theia betrouwbaar te kunnen testen, bouwde Delft Hyperloop zijn testbaan op de universiteitscampus. De montage van de baan bleek uitdagender dan verwacht.

"We hadden een harde deadline om de testbaan voor 4 april te bouwen, omdat de tentamenperiode direct daarna zou beginnen en we hem dan niet hadden mogen plaatsen. Onze staalleverancier ging echter failliet en dat zorgde voor een vertraging van twee maanden. Midden in de productiefase van de pod moesten we op de een of andere manier 10 ton staal zien te vinden. Het was een moeilijke tijd, maar we zijn er toch in geslaagd," zegt de kapitein.

Een uitgebreid onderzoek naar de hyperloop

Naast al het ontwerp- en productiewerk onderzochten de Delft Hyperloop-leden ook de praktische toepassing van de hyperloop in levensechte scenario's. Zo onderzocht het team de haalbaarheid van de hyperloop in de praktijk. Het team onderzocht bijvoorbeeld de haalbaarheid van het gebruik van de Hyperloop voor vrachtvervoer en ontwierp een systeem om goederen door heel Europa te vervoeren.

Verder hebben de studenten ook gekeken naar bankmethoden. In deze context verwijst banking naar het hellen of overhellen van een voertuig of object wanneer het door een bocht of bocht navigeert. De studenten ontwikkelden ideeën om de draaicirkel van hyperloop-pods te verkleinen, waardoor de hyperloop geschikter wordt voor gebruik in dichtbevolkte landen, zoals Nederland. Delft Hyperloop onderzocht ook de sociaaleconomische dimensie van het mobiliteitsconcept en stippelde een strategie uit voor de implementatie ervan.

Volle kracht vooruit: Europa neemt toekomst van de hyperloop in handen
IO

Volle kracht vooruit: Europa neemt toekomst van de hyperloop in handen

At Hardt Hyperloop’s headquarters, the EIT organized a media event to provide an overview of the state of hyperloop technology.

Theia doet mee aan

Delft De Hyperloop is nog niet ten einde. Theia zal deelnemen aan de European Hyperloop Week, een studentenwedstrijd waaraan teams uit de hele wereld deelnemen. Tijdens de wedstrijd, die gepland staat voor juli in het European Hyperloop Center in Veendam, zal het team al het werk laten zien dat het afgelopen jaar is gedaan.

“We strijden om de overall prijs,” zegt Loogman. “We willen bewijzen dat we het beste systeem hebben en de unieke kans krijgen om dat te doen in de grootste hyperloop testfaciliteit van Europa,” besluit ze.