Studententeam bereikt doorbraak in vlucht met vloeibare waterstof
AeroDelft heeft met succes zijn elektrische vliegtuigvoortstuwingssysteem op vloeibare waterstof getest.
Published on May 9, 2025
© AeroDelft
Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
AeroDelft, een van de studententeams van de Technische Universiteit Delft, heeft met succes een elektrisch aandrijfsysteem voor vliegtuigen ontworpen en getest dat vloeibare waterstof als energiebron gebruikt. Het is het eerste studententeam dat dit heeft gedaan. De succesvolle test werd uitgevoerd in TNO's testfaciliteit voor vloeibare waterstof in Ypenburg, Den Haag. Het was een belangrijke mijlpaal in de missie van het team om vloeibare waterstof te bewijzen en te promoten als een levensvatbaar en duurzaam alternatief voor conventionele vliegtuigbrandstoffen.
Het studententeam, opgericht in 2018, bestaat uit meer dan 60 leden met diverse achtergronden en nationaliteiten. AeroDelft zet zich in voor een duurzamere luchtvaart door middel van vloeibare waterstoftechnologie en ontwikkelt een eigen vliegtuig, de Phoenix. Het team streeft ernaar om het in 2025 op gasvormige waterstof te laten vliegen en volgend jaar op vloeibare waterstof.
De uitdagingen van waterstof
Werken met vloeibare waterstof brengt unieke technische en logistieke uitdagingen met zich mee. Het moet namelijk worden opgeslagen bij -253°C, waarna het weer opgewarmd wordt tot kamertemperatuur. Vervolgens wordt de waterstof in een brandstofcel gecombineerd met zuurstof, wat elektriciteit opwekt en alleen water uitstoot. Dit proces combineert de risico’s van cryogene temperaturen met de ontvlambaarheid en vluchtigheid van waterstofgas. Om hiermee te kunnen werken, ontwikkelde AeroDelft – in samenwerking met Cryoworld – een vacuümgeïsoleerde tank en een op maat gemaakte elektrische warmtewisselaar die een temperatuurverschil van 300 °C aankan.
Het hele systeem is op afstand te bedienen, het beschikt over speciale ontluchtingssystemen en heeft ingebouwde veiligheidsvoorzieningen. Het werd geïntegreerd in samenwerking met TNO en leverancier van vloeibare waterstof Air Products. Voordat de test met vloeibare waterstof plaatsvond, werd het systeem eerst uitvoerig getest met vloeibare stikstof, gasvormige helium en gasvormige waterstof.
AeroDelft missie
Sinds 2018 werkt AeroDelft al aan Project Phoenix. Het team heeft al een batterij-elektrische drone gevlogen en testen uitgevoerd met gasvormige waterstof. Hoewel beide technieken duurzaam zijn en al breed worden toegepast in het wegvervoer, voldoen ze niet aan de prestatienormen van de luchtvaart. Vloeibare waterstof, met zijn hoge energiedichtheid per massa en volume, biedt een veelbelovend alternatief, ook al brengt het aanzienlijke technische, logistieke en veiligheidsuitdagingen met zich mee.
Davide Mangini, Chief of Liquid Hydrogen Propulsion zegt: "De propeller zien draaien, aangedreven door een vloeibaare-waterstofsysteem waar we jarenlang aan hebben gewerkt, was een van de meest indrukwekkende momenten uit mijn leven. Alle druk, alle late avonden, kwamen samen op dat ene moment. Het werkt en we hebben het samen mogelijk gemaakt.”
Wadeke Tieleman, Team Manager zegt: “Deze test laat zien wat er mogelijk is als studenten zich volledig inzetten voor een missie waar ze in geloven. Iedereen binnen dit team deelt de passie voor duurzame luchtvaart. Inmiddels behoren ze tot de meest ervaren studenten ter wereld op het gebied van werken met waterstof en nemen ze deze ervaring mee in hun verdere carrière, en daar zijn we ontzettend trots op.”
Met deze succesvolle test is AeroDelft het eerste studententeam dat een elektrisch aandrijfsysteem op vloeibare waterstof heeft laten draaien – een belangrijke stap richting duurzame luchtvaart. Het team zal nu de verzamelde data analyseren, het systeem op ware schaal verder ontwikkelen, en doorgaan met de voorbereidingen voor de eerste bemande testvlucht van hun door vloeibare waterstof aangedreven elektrische vliegtuig.