Logo

Studenten bouwen elektrische auto die je zelf kunt repareren

ARIA is de nieuwste duurzame stads-EV van studententeam TU/ecomotive.

Published on November 26, 2025

TU/ecomotive met de nieuwe auto ARIA. Foto: Sarp Gürel

TU/ecomotive met de nieuwe auto ARIA. Foto: Sarp Gürel

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.

ARIA is de nieuwste duurzame stads-EV van studententeam TU/ecomotive. Dankzij de modulaire opbouw kunnen bestuurders zelf kleine reparaties uitvoeren zonder afhankelijk te zijn van de fabrikant. Daarmee willen de studenten zowel de auto-industrie prikkelen als Europese beleidsmakers uitdagen om verder te kijken.

Module voor module opgebouwd

De auto is samengesteld uit losse, eenvoudig te vervangen onderdelen: de accu’s, de paneeldelen van de carrosserie en de elektronische modules in het interieur. Gaat er iets kapot, dan hoef je niet het hele systeem te vervangen maar alleen het defecte stukje. Met standaardonderdelen, duidelijke instructies, een ingebouwde set gereedschap en een app die de auto uitleest, wordt onderhoud voor iedereen toegankelijk.

Doordacht batterijontwerp

Een van de opvallendste keuzes is het batterijpakket. In plaats van één grote zware accu gebruikt ARIA zes compacte modules van ongeveer 12 kilo. Je kunt ze met de hand losmaken—het voelt bijna net zo vanzelfsprekend als het wisselen van batterijen in je afstandsbediening. Samen leveren ze 12,96 kWh aan energie.

Carrosserie in kliksysteem

Ook de buitenkant is slim opgebouwd. Bij een beschadiging klik je het paneel simpel los en plaats je binnen een paar minuten een nieuw exemplaar. Door zo’n paneel te verwijderen, heb je direct toegang tot de techniek erachter. Dit paneelsysteem is ontworpen door een student van Summa.

Voorkomen dat EV’s te snel worden afgedankt

Het team wil met ARIA een oplossing bieden voor het groeiende probleem dat elektrische auto’s steeds minder goed te repareren zijn. Veel EV-batterijen zitten vast in het chassis, onderdelen zijn nauwelijks gestandaardiseerd en onafhankelijke garages komen moeilijk aan de juiste materialen. Daarbij is er schaarste aan monteurs die zijn opgeleid voor complexe elektrische aandrijvingen. Daardoor belanden voertuigen onnodig vroeg op de schroothoop.

TU/ecomotive is aangesloten bij Right to Repair Europe, een coalitie van zo’n 180 organisaties uit 30 landen—van milieuclubs tot reparatiebedrijven. De groep strijdt voor betere regelgeving zodat onderdelen, inclusief EV-batterijen, toegankelijk, vervangbaar en repareerbaar blijven.