Startup advies LiveDrop: ‘Niet opgeven, duurt altijd langer'
LiveDrop en hun investeerder gaven praktische tips over het ophalen van financiering.
Published on September 5, 2025

Onze DATA+ expert Elcke Vels duikt in AI, cyber security en innovatie. In haar ‘What if…’ column verkent ze gedurfde scenario’s buiten de status quo.
Hoe kom je als startup aan voldoende financiering? Hoe overtuig je investeerders anno 2025? LiveDrop bewees dat het kan: het Eindhovense bedrijf haalde onlangs €2,5 miljoen op in een ronde gericht op defensie, voor hun technologie voor snelle, veilige en volledig offline gegevensoverdracht. Tijdens de 109e editie van Drinks, Pitches & Demos deelden medeoprichter Maarten Tobias en investeerder Ronald Wissink (Value Creation Capital) hun ervaringen en adviezen in een interview met IO+.
Maarten Tobias, medeoprichter LiveDrop
Wat gaan jullie doen met de €2,5 miljoen?
“We gebruiken het om op te schalen in de defensiemarkt waarin we actief zijn. Die markt groeit hard, maar de verkoopcycli zijn wel extreem lang. Het geld geeft ons de ruimte om sneller te groeien en onze lange salestrajecten te kunnen faciliteren.”
Wat staat er komende tijd op de agenda?
“We richten ons voornamelijk op commercialisatie. We nemen nieuwe mensen aan in de defensiesector, zijn aanwezig op verschillende evenementen en zetten alles op alles om dit jaar meer deals te sluiten.”
Waar ben je tot nu toe het meest trots op?
“Ik heb meerdere startups gehad, en wat ik altijd het mooist vind, is de eerste fase: het moment dat een proof of concept echt werkt. Onze eerste productdemo van LiveDrop was met een gammele webcam: elke trilling verstoorde het algoritme, niemand in de ruimte mocht bewegen. Nu draait de technologie op mobiele apparaten, onder alle omstandigheden. Dat is geweldig om te zien.”
Heb je nog een extra tip voor startende ondernemers?
“Geef nooit op! Het ophalen van financiering duurt altijd langer dan je denkt. Reken erop dat een financieringsronde ten minste negen maanden duurt. Ik heb meerdere bedrijven opgericht en dit is wat ik altijd heb gezien. Verwacht dus niet dat het in één maand lukt.”
Ronald Wissink, managing partner Value Creation Capital
Waar kozen jullie ervoor om te investeren in LiveDrop?
“Wij letten op een aantal verschillende zaken. Het belangrijkste: creëert het technologiebedrijf écht waarde? Lost het een significant probleem op? Bij LiveDrop was dat zeker het geval. We kijken daarnaast naar technologie die meerdere product-marktcombinaties heeft. LiveDrop zich momenteel op het militaire domein, zodat er gecommuniceerd kan worden zonder digitale sporen. In Oekraïne bijvoorbeeld zien we hoe belangrijk dat is. Maar de technologie kan ook worden ingezet in andere sectoren: denk aan cybersecurity of de gezondheidszorg. Ten derde is het product van LiveDrop uniek in de wereld. Alles bij elkaar zorgde ervoor dat we besloten in LiveDrop te investeren.”
Naast veilige dataoverdacht: op welke technologieën richten jullie je momenteel? Welke zien jullie als kansrijk?
“We richten ons op zowel hardware als software. Denk aan AI en optische apparaten. We zoeken dus naar technologieën die op meerdere manieren ingezet kunnen worden – dat is essentieel. Geen one-trick ponies.”