Logo

Rival Foods haalt €10 mln op om plantaardig vlees op te schalen

Nederlandse foodtech scale-up Rival Foods heeft €10 miljoen opgehaald in een Series B financieringsronde.

Published on June 18, 2025

Birgt Dekkers, founder and CEO Rival Foods

Birgt Dekkers, founder and CEO Rival Foods

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.

Een product van plantaardige eiwitten met net zo’n lekkere bite als een goed stuk vlees. Daar werken ze aan bij Rival Foods in Ede. De scale-up werd in 2019 opgericht door Birgit Dekkers als spin-off van de Wageningen University & Research. De investeringsronde van €10 miljoen werd geleid door pensioenbelegger APG, namens ABP, met deelname van PYMWYMIC en ROM Utrecht Regio, en een vervolginvestering van de bestaande aandeelhouder PeakBridge.

Onder leiding van Dekker ontwikkelde het bedrijf een eigen platform voor de productie van whole-cut vleesalternatieven — producten die de structuur, smaak en mondgevoel van dierlijke vleesstukken nauwkeurig nabootsen, terwijl ze volledig plantaardig, clean label en minimaal bewerkt zijn. Zonder kunstmatige toevoegingen zijn deze producten ontworpen om te voldoen aan de hoogste culinaire standaarden in de industrie. Ze worden specifiek ontwikkeld voor foodservice, retail en merken die de grenzen van plantaardige innovatie willen verleggen.

Volgende stap: productie verdubbelen en kosten verlagen

Met de nieuwe financiering kan Rival Foods de productiecapaciteit van haar fabriek in Geldrop verdubbelen en de gepatenteerde productietechnologie verder opschalen. Daarnaast stelt het de onderneming in staat om de productiekosten verder te optimaliseren, zodat concurrerende prijzen ten opzichte van dierlijk vlees mogelijk worden — zonder concessies te doen aan smaak, textuur of voedingswaarde.

 “Deze investering markeert een belangrijke mijlpaal in onze missie om plantaardig vlees van hoge kwaliteit mainstream te maken,” aldus ceo Dekkers. “Met de steun van topinvesteerders zijn wij klaar om snel op te schalen en de toekomst van eiwit te hervormen. We heten niet voor niets Rival — we zijn hier om de concurrentie aan te gaan.”

Kipfilet Rival Foods

Kipfilet, maar dan plantaardig. ©Rival Foods

B2B-aanpak met internationale ambitie

Rival Foods kiest voor een B2B-first aanpak. Het bedrijf werkt samen met chefs, retailers en voedingsmerken in heel Europa om de volgende generatie plantaardige gerechten bij de consument op het bord te krijgen. Naast het opschalen van de operatie, zal de financiering ook worden ingezet voor teamuitbreiding, internationale groei en nieuwe samenwerkingen met grote spelers in foodservice en retail.

 “Rival Foods heeft iets bijzonders gebouwd: een schaalbaar proces om standaard plantaardige eiwitten om te zetten in spannende, vezelachtige structuren die doen denken aan vlees. De producten van Rival Foods bieden een bevredigende bite met een hoog eiwitgehalte en een clean label”, aldus Lodewijk Meens, senior portfolio manager, APG.