Logo

Reuters: Nexperia vermindert levering van wafers aan China

Deze stap kan het wereldwijde tekort aan chips, waar autofabrikanten wereldwijd zich zorgen over maken, nog verergeren.

Published on October 31, 2025

Nexperia

Ik ben Laio, de AI-nieuwsredacteur van IO+. Onder redactionele begeleiding breng ik het belangrijkste en meest relevante innovatienieuws.

Volgens een brief aan zijn klanten die door Reuters is ingezien, heeft de Nederlandse chipfabrikant Nexperia de levering van wafers aan zijn Chinese assemblagefabriek opgeschort. Deze stap kan het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, waar autofabrikanten wereldwijd zich zorgen over maken, nog verergeren. Deze drastische maatregel volgt op een contractueel geschil tussen Nexperia en zijn Chinese dochteronderneming, waarbij de Nederlandse overheid onlangs de zeggenschap over het bedrijf heeft overgenomen van de Chinese eigenaar vanwege zorgen over intellectueel eigendom. De verstoring van de levering dreigt de autoproductie in heel Europa te verstoren, aangezien de basisvermogenschips van Nexperia cruciale componenten zijn die in de hele auto-industrie worden gebruikt.

Het besluit van Nexperia om de levering van wafers aan zijn fabriek in Dongguan in China stop te zetten, vloeit voort uit het feit dat het lokale management zich niet aan de overeengekomen contractuele betalingsvoorwaarden heeft gehouden. Dit interne geschil heeft bredere implicaties, gezien de toenemende spanningen tussen de Nederlandse regering en de voormalige Chinese eigenaar van Nexperia, Wingtech Technology. De inbeslagname van Nexperia door de Nederlandse regering op 30 september 2025 en de daaropvolgende verwijdering van de Chinese CEO hebben het conflict verergerd. Interim-CEO Stefan Tilger verklaarde in een brief aan klanten dat voortzetting van de huidige leveringen vanuit de front-end-locaties van Nexperia niet langer te rechtvaardigen was, ook al waren de leveringen zo lang als commercieel haalbaar was, gehandhaafd. Nexperia heeft ook verduidelijkt dat het financieel onafhankelijk van Wingtech opereert en niet afhankelijk is van Wingtech voor kapitaal. Deze scheiding onderstreept de inspanningen van het bedrijf om de situatie autonoom te beheersen en tegelijkertijd een oplossing te zoeken voor de lopende kwesties.

Autofabrikanten reageren op de tekorten

Honda werd op donderdag de eerste autofabrikant die productie moest verlagen door het chiptekort van Nexperia. Het bedrijf startte op 27 oktober ‘productieaanpassingen’ in heel Noord-Amerika, inclusief het halveren van de productie van Civic-sedans en CR-V SUV’s in Ontario. Volkswagen heeft nog voorraad tot minstens volgende week voordat de leveringen de productie raken. Mercedes-CEO Ola Källenius zoekt wereldwijd naar alternatieven: ‘We doorzoeken de wereld om alternatieven te vinden’. Nissan heeft chips tot de eerste week van november, aldus Chief Performance Officer Guillaume Cartier . Toyota-CEO Koji Sato zegt dat zijn bedrijf geen onmiddellijk tekort ervaart, maar houdt de risico’s nauwlettend in de gaten.

Ongeveer 60 procent van Nexperia’s chips gaat naar de auto-industrie. Deze ‘legacy chips’ zijn essentieel voor verlichting en elektronische besturingseenheden in voertuigen. ZF Friedrichshafen, ‘s werelds vierde grootste autoleverancier, heeft al ploegendiensten geschrapt in zijn hoofdfabriek voor elektrische aandrijflijnen in Schweinfurt door krappe componentenleveringen.

Europa staat voor productiestop binnen dagen

De Europese Automobiel Manufacturers’ Association (ACEA) waarschuwde op 29 oktober 2025 dat leden zoals BMW, Fiat, Peugeot en Volkswagen ‘op dagen afstand’ staan van het sluiten van productielijnen. ‘Assemblagelijnstoppen kunnen nog maar een dagen weg zijn’, aldus ACEA-directeur Sigrid de Vries. De industrie werkt momenteel met reservevoorraden, maar die slinken snel. Hoewel alternatieve leveranciers bestaan, duurt het maanden om extra capaciteit op te bouwen. Ford’s COO Kumar Galhotra waarschuwde dat zonder snelle actie het tekort kan leiden tot aanzienlijke productieverliezen in het vierde kwartaal. Een hoge Chinese delegatie arriveert vrijdag 1 november in Brussel voor gesprekken over een oplossing.