Qarry herlanceert met nieuwe productiefaciliteit
De producent van last-mile bestelwagens opende een nieuwe productielijn in Helmond.
Published on May 20, 2025

© Qarry
Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.
Qarry, een Helmondse fabrikant van last-mile voertuigen, heeft een doorstart gemaakt met de opening van haar nieuwe productiefaciliteit. Het bedrijf vierde afgelopen donderdag de opening van een productielijn op de Automotive Campus en verwelkomde partners en klanten in zijn nieuwe hoofdkantoor.
Het bedrijf heeft een compact elektrisch voertuig ontworpen, op maat voor stadslogistiek. Geïnspireerd door Piaggio's Ape, noemt de ceo en oprichter van Qarry, Lorenzo Engels, het een 'bedrijfswagentje voor slimme ondernemers'. “Onze oplossing is betrouwbaar, betaalbaar in aanschaf en onderhoud. Het is compact, maar biedt toch hetzelfde laadvermogen als een klein busje,” zegt hij.
Naarmate de vraag groeit, heeft het bedrijf ruimte nodig om de productielijn uit te breiden. Op dit moment rijden er al vijftig Qarrys rond in Nederland. In mei worden er nog eens veertig afgeleverd en tegen het einde van 2025 komen er nog eens tientallen bij.
De Qarry
Het evenement begon met een inleiding van mobiliteitsexpert en directeur van het Eindhoven AI System Institute (EAISI), Carlo van der Weijer. Daarna konden bezoekers de productielijn bekijken en tevens een proefrit maken. De 'cockpit', die aan beide zijden open is, biedt compacte zitplaatsen voor de bestuurder, die het voertuig kan besturen zoals bij een bromfiets. Het dashboard geeft de bestuurder een overzicht van de status van het voertuig, inclusief de actieradius - de Qarry kan ongeveer 83 kilometer rijden op één lading.
De brommer, die zonder rijbewijs bestuurd kan worden door 16-jarigen, heeft drie rijmodi, die eenvoudig omgeschakeld kunnen worden door middel van een toggle. De rijervaring is comfortabel omdat het voertuig veelzijdig is, met een draaicirkel van 3,8 meter. Deze eigenschap onderscheidt de Qarry en zorgt voor een grote wendbaarheid in kleine ruimtes, zoals vaak het geval is in stadscentra.
“De meeste klanten kunnen hun inkomsten verhogen met een Qarry. Anderen kunnen hun kosten verlagen. Voor iemand die bakfietsen gebruikt om te leveren, betekent de overstap naar ons voertuig dat hij meer leveringen kan doen. Vergeleken met een bestelwagen betekent het gebruik van een Qarry tijdwinst, door minder stops en het vermijden van ingewikkelde manoeuvres,” legt Engelen uit.


Een plek vinden in de automotive
Het is een lange en hobbelige weg geweest voor Engelen, die zes jaar geleden aanklopte bij de Automotive Campus. Lex Boon, de toenmalige directeur van het cluster, vond het concept uitstekend. Jaren later vindt het bedrijf zijn plek in een zeer concurrerende industrie.
“Het voelt nog steeds magisch om het product dat je hebt gebouwd op straat rond te zien rijden,” zegt Engelen. “Het vergde doorzettingsvermogen, vooral in slechte tijden. Zoals Carlo net zei: veel mensen om je heen geven je advies, maar je hoeft het niet altijd aan te nemen. Soms moet je koppig zijn,” voegt hij eraan toe.
Versterking van het lokale ecosysteem
De burgemeester van Helmond, Sjoerd Potters, was aanwezig en verwelkomde de opening van de productielijn van harte. “De productie van de Qarry is goed nieuws voor de werkgelegenheid en een voorbeeld van hoe deze regio voorop loopt in duurzame mobiliteit. Ook laat het zien hoe innovatie en ondernemerschap samenkomen op de Automotive Campus. Dit soort initiatieven geven de Nederlandse maakindustrie een impuls.”
De doorstart van Qarry is een teken van opluchting voor de Nederlandse auto-industrie, na de schok van het faillissement en de daaropvolgende herstart van zonneautoproducent Lightyear. De compacte bestelauto's worden geassembleerd in een van de faciliteiten die voorheen door de autofabrikant werd gebruikt.
Ervaringen van klanten
Een van de bedrijven op de wachtlijst voor de bezorging van Qarry-bestellingen is Tommy Tomato. Het bedrijf levert groente verpakte maaltijden op 350 Nederlandse basisscholen. Lucas Veldhoen is de distributiemanager van het bedrijf.
“Omdat het verkeer in Nederlandse binnensteden steeds beperkter wordt, zoeken we naar nieuwe oplossingen om onze maaltijden te distribueren. Bovendien past het toevoegen van een Qarry aan onze vloot bij onze strategie om in 2027 75% van onze leveringen emissievrij te maken. Met één van hen kunnen we maaltijden voor 80 klassen vervoeren,” zegt hij.
Veldhoen ziet ook de waarde van het directe contact met de voertuigproducent. “Ik weet dat ik ze in een mum van tijd kan bellen om problemen op te lossen, waardoor de stilstandtijd korter wordt. Dit was niet het geval toen ik voertuigen van buitenlandse OEM's kocht,” voegt hij eraan toe.
In de nieuwe fabriek kan de OEM tot 650 voertuigen per jaar produceren. Terwijl de productie toeneemt, bleef het concept van Qarry niet onopgemerkt buiten Nederland, want er kwamen ook aanvragen uit het buitenland.