Oper Credits versnelt het hypotheekproces met AI
De startup heeft een platform ontwikkeld om hypotheekprocessen te stroomlijnen.
Published on October 16, 2025

© Oper
Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.
Volgens het Kadaster werden in de eerste helft van 2025 22% meer hypotheken afgesloten dan in dezelfde periode in 2024. Het aanvragen van een hypotheek blijft echter vaak een langdurig en complex proces.
Oper Credits wil dat veranderen. Het Belgische bedrijf helpt banken bij het digitaliseren van hun hypotheekprocessen, waardoor de klantervaring aanzienlijk verbetert. De software van Oper loodst klanten door het traject en ondersteunt bankiers bij het nemen van weloverwogen beslissingen, terwijl alle documenten op één platform worden gecentraliseerd.
Het idee voor Oper ontstond toen oprichter en ceo Geert Van Kerckhoven tijdens zijn werk als consultant bij banken een probleem opmerkte: “Banken waren traag met het implementeren van technologie voor hypotheken. Ik herinner me voorbeelden van banken die vijf jaar nodig hadden om een hypotheekproces op te zetten.”
Van Kerckhoven zag een kans om technologie te ontwikkelen die banken direct konden gebruiken. Inmiddels bedient Oper 21 banken in zes Europese landen, haalde het €14,5 miljoen op en telt het bedrijf 40 medewerkers met kantoren in Antwerpen, Amsterdam, Wenen en Zürich.
Van contact tot contract
Oper begeleidt het volledige traject van contact tot contract, vanaf het eerste gesprek tot de ondertekening van de hypotheekovereenkomst. “Wij bieden één platform dat iedereen door het proces loodst. Onze AI kan documenten zoals loonstrookjes, belastingaangiften en bankafschriften lezen, verifiëren en op basis daarvan intelligente aanbevelingen doen,” legt Van Kerckhoven uit.
Klanten krijgen via de mobiele app van hun bank directe toegang tot het portaal voor kredietnemers. Ze kunnen betaalbaarheid beoordelen, documenten uploaden en ondertekenen. Aan de kant van de bank verschijnen inkomende dossiers op een speciaal portaal, dat adviseurs ondersteunt bij beslissingen dankzij de eerste analyse van de software.
De menselijke factor
Als het hypotheekproces volledig via Oper zou verlopen, zou een aanvraag niet meer dan tien minuten duren. “Op dit moment is er nog steeds veel menselijke tussenkomst nodig, en de duur van het proces varieert per aanvraag,” zegt Van Kerckhoven.
Ondanks de mogelijkheden van technologie benadrukt hij het blijvende belang van persoonlijk contact. “Onze bankpartners geven steeds aan dat, hoezeer we ook automatiseren en stroomlijnen, klanten nog altijd waarde hechten aan een gesprek met een adviseur. Zelfs als het resultaat exact hetzelfde is, kiezen veel kredietnemers voor persoonlijk contact. Het gaat om vertrouwen en geruststelling, net zo goed als om informatie,” legt hij uit.

Geert Van Kerckhoven
CEO at Oper Credits
Sinds zijn afstuderen aan de universiteit heeft hij gewerkt op het snijvlak van bankwezen en technologie, voor adviesbureaus en startups in de kredietverstrekkingssector. Oper is de tweede startup die hij heeft opgericht.
De weg naar open financiering
Tegelijk met de innovatieve inspanningen van startups zet ook de Europese wetgeving stappen om de financiële sector te digitaliseren. Brussel werkt momenteel aan de goedkeuring van de Financial Data Access (FiDA)-verordening. Deze richtlijn moet de toegang tot financiële gegevens vergemakkelijken en een kader bieden voor verantwoord gebruik van zowel individuele als bedrijfsdata. Banken en verzekeraars – de zogenoemde gegevenshouders – moeten klanten volgens de verordening directe, continue en realtime toegang tot hun gegevens geven.
FiDA streeft ernaar de interoperabiliteit tussen financiële instellingen te verbeteren en gebruikers in staat te stellen hun informatie effectiever te beheren. De richtlijn, ook bekend als de ‘open finance’-norm, is bovendien bedoeld om de concurrentie te stimuleren. Toegang tot gegevens is cruciaal voor bedrijven zoals Oper, dat deze informatie gebruikt om zijn berekeningen te verfijnen.
Volgens Van Kerckhoven zal FiDA het hypotheekproces versnellen, hoewel de implementatie binnen de EU varieert – vergelijkbaar met de acceptatie van de Payment Services Directive (PSD), het kader dat betalingsdiensten in Europa harmoniseert.
Vloeiende, dynamische hypotheekervaring
De oprichters van Oper voorzien dat hypotheekervaringen de komende jaren vloeiender en dynamischer worden. Bovendien zal het gemakkelijker worden om hypotheekcontracten aan te passen naarmate banken hun processen digitaliseren.
Traditioneel worden hypotheken gezien als een statisch product: een gebruiker doorloopt een verkoopproces, ondertekent een contract en betaalt vervolgens dertig jaar lang elke maand hetzelfde bedrag. “Het wijzigen van voorwaarden is momenteel moeilijk en tijdrovend. Met intelligente systemen wordt het eenvoudiger om leningen aan te passen. Bijvoorbeeld: krijgt iemand een bonus, dan kan hij extra aflossen. Of heeft iemand tijdelijk meer flexibiliteit nodig, dan kan dat ook,” legt Van Kerckhoven uit.
Het grootste deel van de R&D-inspanningen van Oper gaat naar AI. “Grote taalmodellen zijn bij uitstek geschikt om repetitieve maar belangrijke taken in het hypotheekproces te automatiseren, zoals het verwerken van documenten en het ondersteunen van kredietadviseurs,” zegt Van Kerckhoven. Oper benut dit potentieel volop: meer AI betekent een slimmere toekomst voor hypotheken.