Op vloeibare waterstof vliegen: NLR en Zepp.solutions slaan handen ineen
NLR zet een belangrijke stap om te vliegen op vloeibaar waterstof, een kansrijke ontwikkeling om de luchtvaart te verduurzamen.
Published on December 17, 2024
.jpg&w=3840&q=75)
Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
NLR zet een belangrijke stap om te vliegen op vloeibaar waterstof, een kansrijke ontwikkeling om de luchtvaart te verduurzamen. Om dit mogelijk te maken heeft de onderzoeksinstelling met zepp.solutions een overeenkomst afgesloten voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. Deze samenwerking is een belangrijke pijler in de ambitie van NLR om in 2026 een demovlucht uit te voeren.
Om deze bemande vlucht op vloeibare waterstof in 2026 mogelijk te maken zal NLR zijn elektrisch aangedreven onderzoeksvliegtuig, de Pipistrel Velis Electro, voorzien van een waterstof-aandrijflijn. Een cruciaal element is het brandstofcelsysteem, dat Zepp.solutions zal gaan ontwikkelen in nauwe samenwerking met de onderzoeksinstelling. Zepp zal niet alleen het brandstofcelsysteem ontwikkelen, maar zal ook betrokken zijn bij de integratie in de Pipistrel en alle testactiviteiten tot aan de demovlucht. Deze aanpak zorgt ervoor dat we optimaal gebruiken maken van elkaars kennis en kunde, waardoor de kans van slagen van de demovlucht wordt vergroot.
Grootste uitdagingen luchtvaart
Arjen Kloosterman, NLR-projectleider van de showcase: “NLR heeft als doel om met dit project kennis en ervaring op te doen met de ontwikkeling en integratie van waterstof-componenten en aandrijflijnen ten behoeve van bemande luchtvaart. De grootste uitdagingen, naast de fysieke integratie, zijn de luchtwaardigheid en veiligheidsaspecten die samenhangen met de introductie van waterstof aan boord van een vliegtuig. Het gehele traject tot aan de demovlucht in 2026 levert ons waardevolle kennis en inzichten op voor integratie van waterstof-technologie en vormt daarmee een opmaat voor verdere ontwikkelingen en de implementatie van deze technologie in de luchtvaartsector."
Jan Bot, medeoprichter van zepp.solutions, sluit zich daarbij aan. “Onze brandstofceltechnologie heeft zich al bewezen in diverse sectoren. We brengen veel kennis en ervaring mee als het gaat om de ontwikkeling van efficiënte en compacte brandstofcelsystemen. Wel biedt de luchtvaart weer geheel andere uitdagingen. Deze samenwerking, en om op deze manier van elkaar te kunnen leren, is dan ook ontzettend waardevol."