NXP-overname geeft bedrijf betere positie in autonoom rijden
De overname van automotive netwerkpionier Aviva Links kan een versnelling geven aan open source netwerkoplossingen die passen in het steeds meer software-gedefinieerde voertuigaanbod.
Published on December 21, 2024
NXP Demolab Eindhoven © NXP
NXP breidt zijn automotive netwerk- en connectiviteitsportfolio uit met de overname van Aviva Links, een pionier op het gebied van ASA-gebaseerde asymmetrische links voor ADAS- en IVI-toepassingen. De overname is gericht op het verkrijgen van een betere positie in autonoom rijden. NXP heeft Aviva Links overgenomen in een all-cash transactie ter waarde van €230 miljoen.
De Automotive SerDes Alliance (ASA), gevormd in 2019 met NXP als mede-oprichter, helpt deelnemende automakers te migreren naar open source, interoperabele netwerkoplossingen die het beste voldoen aan de behoeften van hun steeds meer software-gedefinieerde voertuigaanbod. ASA brengt een open standaard met datasnelheden die schaalbaar zijn van 2 Gbps tot 16 Gbps en het heeft link-layer beveiliging. Naast het opzetten van SerDes point-to-point communicatie, richt de standaard zich op de naadloze migratie naar efficiënte Ethernet-gebaseerde sensorconnectiviteit.
Met meer dan 150 leden vertegenwoordigt de Automotive SerDes Alliance (ASA) het volledige ecosysteem van de auto-industrie, waaronder autofabrikanten als BMW, Ford, Stellantis en General Motors, tier-1 leveranciers, halfgeleiderleveranciers, kabel- en connectorfabrikanten, verkopers van testgereedschap en testinstellingen. Als een van de oprichtende leden is de BMW Group de eerste autofabrikant die publiekelijk heeft aangekondigd in serie te produceren met ASA-ML dit decennium.
Een complete netwerk- en connectiviteitsoplossing
ASA-gebaseerde asymmetrische multi-gigabit links helpen fabrikanten bij het produceren van een interoperabele netwerkarchitectuur gebaseerd op een open standaard. Makers en leveranciers kunnen daarbij profiteren van NXP's complete netwerk- en connectiviteitsoplossing die asymmetrische en symmetrische links omvat.
Toenemende toepassing van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) en infotainment (IVI) in voertuigen, zoals digitale cockpits in de cabine voor softwaregedefinieerde voertuigen (SDV's), vereist zeer asymmetrische camera- en displaynetwerken met een hoge downstream en lage upstream bandbreedte. De huidige eigen asymmetrische links beperken autofabrikanten tot niet-gestandaardiseerde oplossingen.
NXP market intelligence verwacht dat de markt voor ADAS en IVI asymmetrische links zal groeien van 1 miljard dollar in 2024 tot 2 miljard dollar in 2034. De overname van Aviva Links door NXP zal deze groei naar verwachting helpen stimuleren door de markt te verschuiven naar open standaard ASA SerDes-verbindingen.