Missie H2 moet impuls geven aan de waterstofeconomie
Missie H2 is een initiatief om de waterstofeconomie in Nederland onder de aandacht te brengen en een impuls te geven.
Published on December 2, 2024
AI-generated image
Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en is sinds 3 jaar redacteur bij IO+. Als GREEN+ expert houdt hij alle ontwikkelingen rondom de energietransitie nauwlettend in de gaten. Hij gaat graag op reportages en verrijkt zijn verhalen vaak met grafieken. Hij heeft meerdere series onder zijn hoede: Green Transition Drivers, Road to 2050, Achter de Cijfers.
In 2030 een volledig functionerende waterstofmarkt mogelijk maken, dat is de visie van Missie H2. Een andere manier om het te zeggen: Netherlands Hydrogen Nation 2030.
Volgens Michiel Bal (Gasunie) is de potentie er zeker. “Noordzeewind kan ons helpen veel groene waterstof te produceren en via onze zeehavens kunnen we meer importeren uit andere continenten. De bestaande gaspijpleidingen en opslagfaciliteiten kunnen een nieuwe bestemming krijgen als de vraag naar waterstof toeneemt.”
Missie H2 is een initiatief onder leiding van Gasunie, Shell Nederland, Remeha, Toyota, Haven Amsterdam, Groningen Seaports, Vopak en Eneco om de waterstofeconomie onder de aandacht te brengen en een impuls te geven. Het is gestart in 2019 en heeft als doel de kansen in de waterstofsector te verzilveren.
Een kaart met Nederlandse waterstofprojecten
Een van de initiatieven van Missie H2 is het maken van een waterstofkaart van het land. De kaart toont alle bestaande en aankomende waterstofprojecten en geeft een overzicht van hoe de infrastructuur er in 2030 uit zal zien. Het biedt een overzicht van alle actoren die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de waterstofeconomie, inclusief onderzoeks- en kenniscentra.
“Het is de meest actuele kaart met meer dan 350 deelnemers en laat zien dat de waterstofbeweging in Nederland bestaat en wie er deel van uitmaakt,” benadrukt Bal. Een waterstofdashboard helpt ook bij het visualiseren van zowel capaciteitsgroei als projectontwikkelingen. Een nieuwsfeed houdt bezoekers op de hoogte van de laatste toevoegingen aan de kaart.
MIssie H2's map
Top ambassadeurs
Om hun boodschap uit te dragen heeft Missie H2 een aantal van de beste Nederlandse Olympische atleten uit heden en verleden betrokken. De gouden medaillewinnaars Stef Broenink en Melvin Twellaar en de legendarische zwemster Ranomi Kromowidjojo. “Atleten brengen positieve energie met zich mee en zijn geschikt om doorbraken te forceren,” zegt Bal.
Er zijn veel overeenkomsten tussen de uitdagingen waar topsporters voor staan en waterstofontwikkelingen. Het maken van gedurfde keuzes en toegewijd zijn aan het behalen van doelen zijn daar enkele van.
Een delegatie van Missie H2 heeft ook de Olympische Zomerspelen in Parijs bijgewoond, zodat ze haar ambassadeurs kon aanmoedigen en andere belanghebbenden op het gebied van waterstof wereldwijd kon ontmoeten. In de aanloop naar de Spelen gaf MissieH2 ook haar eigen waterstof gouden medailles. Voormalig minister van klimaat en energie Rob Jetten, het studententeam Eco-Runner van de TU Delft en secretaris-generaal Georgios Chatzimarkakis van Hydrogen Europe behoren tot de winnaars.
Een actieplan
Missie H2 heeft onlangs ook een waterstofactieplan gepresenteerd met aanbevelingen voor het Nederlandse kabinet over het stimuleren en vergemakkelijken van de overgang naar een waterstofeconomie.
De verklaring benadrukt de noodzaak om te blijven werken aan decarbonisatiebeleid. Als aan de ene kant de elektrificatie van industrieën, mobiliteit en de gebouwde omgeving als noodzakelijk wordt gezien, aan de andere kant het stimuleren van het creëren van een solide waterstof supply chain. “De industrie heeft een grote behoefte aan waterstof, als brandstof, en grondstoffen,” luidt de verklaring.
Op basis van vier motto's beschouwt het plan samenwerking tussen de belanghebbenden en een duidelijke langetermijnvisie als essentiële ingrediënten voor een duurzaam energiesysteem. Tegelijkertijd vraagt de agenda ook om een grondige aanpak en interpretatie van Draghi's rapport over het Europese concurrentievermogen.
‘Transporttarieven van stroom móeten omlaag als we waterstofland willen zijn’
VoltH2 loopt, net als andere waterstofproducenten in Nederland, tegen een aantal uitdagingen aan, waaronder hoge tarieven voor stroomtransport.
De poort van de waterstoftransitie
Bal sluit zich aan bij dit idee en ziet nauwere samenwerking tussen bedrijven en regeringen als cruciaal voor het versnellen en opschalen van waterstofontwikkelingen, wat voor iedereen positief kan zijn. “Wij geloven dat de energiekosten hoger zullen zijn zonder waterstof. Zodra er grotere hoeveelheden op de markt zijn en er duidelijke wetgeving is, wordt er een gelijk speelveld gecreëerd. Dan kan het concurreren met fossiele brandstoffen,” voegt hij eraan toe.
De samenwerkingsgeest reikt verder dan de landsgrenzen. “Nederland is gepositioneerd om de waterstofnatie te worden, maar we kunnen leren van onze buren, zoals Duitsland en Frankrijk, die de afgelopen jaren veel stappen vooruit hebben gezet. De energietransitie stopt niet bij de grens. Onze havens en faciliteiten kunnen ook nuttig zijn voor anderen. Als we de kansen benutten, kan Nederland de toegangspoort van Europa worden voor de waterstoftransitie,” besluit Bal.