Logo

Minister Madlener geeft startsein voor mobiliteitsverkenningen

Vanwege snelle groei en geopolitiek belang Brainport start Rijk met de aanpak van infrastructuur rond A2/N2, Brainportlijn en NW-ontsluiting

Published on May 19, 2025

Minister Madlener, gedeputeerde Van Gruijthuijsen en vier regionale wethouders toasten op het startsein voor de logistieke Brainportverkenningen. © Bram Saeys

Minister Madlener, gedeputeerde Van Gruijthuijsen en vier regionale wethouders toasten op het startsein voor de logistieke Brainportverkenningen. © Bram Saeys

Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.

Tijdens een werkbezoek aan de Brainport Industries Campus gaf minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener het officiële startsein voor een reeks verkenningen die de bereikbaarheid van de noordwestkant van de regio moeten verbeteren. De inzet: duurzame infrastructuur om de economische groei, woningbouw en het internationale vestigingsklimaat in de regio te ondersteunen. 

Hij deed dat na een korte fietstocht van de Philips Fruittuinen via de nieuwe Tegenboschbrug naar Brainport Industries Campus. Madlener benadrukte het unieke karakter van de drie MIRTs. “Dit is een van de weinige MIRT verkennen die nog wel doorgaan, want heel veel staat on hold door stikstof, geldgebrek en capaciteitsgebrek. Dat heeft ook alles te maken met het project Beethoven en de noodzaak voor Nederland als exportland om deze parel waar we zo trots op zijn te koesteren.”

Elektrisch pionieren op het asfalt

Tijdens het werkbezoek aan de Brainport Industries Campus liet minister Barry Madlener zich ook bijpraten over de volledig elektrische asfaltset van KWS Infra Eindhoven – bestaande uit een elektrische asfalteringsmachine en een elektrische wals. Directeur Yuri Dzon legde uit hoe zijn team pioniert met deze duurzame innovaties: “Het was even aanpoten in het begin, maar inmiddels kunnen we er acht tot negen uur mee draaien. Rond de middag hangen we ’m een uurtje aan een boosterpakket.” 

De machines zijn omgebouwde dieselmodellen, nu voorzien van elektrische motoren en accu’s. “We waren de eerste in Nederland met zo’n set. Het vraagt wat logistieke aanpassingen, maar het is groene groei in actie,” aldus Dzon. Madlener, die ook zelf even op de machine klom, toonde zich onder de indruk. Volgens Dzon en gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsenlevert de elektrificatie niet alleen schoner werk op, maar ook “nieuw verdienvermogen” via innovatieve startups en scale-ups die op deze trend meeliften.

Barry Madlener, © Bram Saeys

Barry Madlener, © Bram Saeys

Het gaat om een zogeheten integrale MIRT-verkenning naar drie kernprojecten: de A2/N2-aanpak, de Brainportlijn en de noordwestelijke ontsluiting van de regio. Deze verkenningen maken deel uit van het Beethovenakkoord, waarin Rijk en regio eerder afspraken maakten over investeringen in mobiliteit, wonen en economie. In totaal is er één miljard euro beschikbaar gesteld, waarvan 503 miljoen euro specifiek is gereserveerd voor mobiliteit in de Brainportregio.

Als onderdeel van het werkbezoek gaf BIC-directeur Erik Veurink een toelichting op de ontwikkelplannen van Brainport Industtries Campus. “Cluster 1 is helemaal verhuurd en we zijn volop bezig met de voorbereiding voor cluster 2 en de aankomende ontwikkeling van ASML op BIC Noord”, zei hij tegen de minister. In zijn antwoord liet Madlener weten dat juist voor deze ontwikkelingen de infrastructuur rond A2/N2, Brainportlijn en noordwestelijke ontsluiting zo hard nodig zijn.

Nationaal belang

Minister Barry Madlener benadrukte daarnaast het nationale belang van deze stap: “Brainportregio Eindhoven is een belangrijke technologieregio met economische toplocaties aan de westzijde van de regio. Het aantal banen en woningen groeit hard de komende jaren. Bij economische toplocaties hoort goede infrastructuur.”

De formele start van de MIRT-verkenningen is een belangrijke mijlpaal. De verwachting is dat eind 2026 een voorkeursbeslissing wordt genomen, mits ook de regionale verkenningen op tijd zijn afgerond. Toch leeft bij alle betrokkenen het gevoel dat het sneller moet én kan. Madlener sprak tegelijk de ambitie uit om het proces te versnellen: “Ik las dat eind 2026 de volgende stap zou zijn. Dat is erg laat. We gaan kijken of we daar iets in kunnen versnellen.” Gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen kan het ook niet snel genoeg gaan. “Het internationale geopolitieke spel vraagt om snelheid. Deze regio en dit land moeten zich daaraan aanpassen. En dus: schouders eronder, gas erop – groen gas uiteraard.”

YWf1X6Ft-BIC-TNO-3-Bram-Saeys.jpeg

ASML wil zich vestigen op BIC. ‘Geweldig nieuws, maar campus is meer dan een aantrekkelijke vestigingsplaats voor ASML’

Eerder deze maand zette ASML een handtekening onder een intentieverklaring voor uitbreiding op Brainport Industries Campus (BIC) Eindhoven. Wat kenmerkt deze plek?

Samenwerking als sleutelwoord

Wethouders uit Eindhoven, Veldhoven, Oirschot en Best waren bij de bekendmaking aanwezig. Wethouder Robert Strijk (Eindhoven) wees op het belang dat uitstijgt boven de regio: "De campusontwikkeling rond ASML is van groot belang voor de Nederlandse en Europese economie. Het is daarom belangrijk dat we samen met Rijk, provincie en regio werken aan het duurzaam bereikbaar maken van dit innovatiecluster in Eindhoven."

Wethouder Jeroen Rooijakkers van de gemeente Veldhoven: “Deze verkenningen zijn belangrijk zodat we niet alleen de economische toplocaties bereikbaar houden, maar we ze ook met elkaar en met de Brainporthubs en station Best kunnen verbinden. Zo bouwen we samen met trots aan een toekomstbestendige regio waarin slimme mobiliteit, innovatie en leefbaarheid hand in hand gaan."

Van Gruijthuijsen benadrukte daarnaast het rendement van de investering. “Elke euro die hier wordt geïnvesteerd, levert twee tot drie euro op voor de BV Nederland. Hier vindt het toekomstige verdienvermogen van Nederland plaats.” Tegelijkertijd plaatste hij de Beethoven-deal in een bredere context. “Eigenlijk is het een reparatie van achterstallig onderhoud. We zouden als land vooruit moeten plannen. Deze regio vraagt niet om voorrang, maar om gelijke tred met haar groei en betekenis.”

© Bram Saeys BIC Madlener

© Bram Saeys