Met slim laden en ontladen van elektrische auto's wordt het net stabieler
Het Nederlandse ROBUST-project, gesteund door RVO-subsidies, test tweerichtingslading in elektrische voertuigen.
Published on October 15, 2024

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
Het Nederlandse ROBUST-project, gesteund door RVO-subsidies, test bidirectioneel opladen in elektrische voertuigen. Met deze innovatieve technologie kunnen auto's zowel elektriciteit onttrekken als leveren. Daardoor wordt het elektriciteitsnet gestabiliseerd, bijvoorbeeld bij een overschot aan hernieuwbare energieproductie.
Dankzij bidirectionele laadtechnologie kunnen elektrische voertuigen elektriciteit terugsturen naar het elektriciteitsnet wanneer dat nodig is. Dit is belangrijk voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet, vooral in Nederland, waar veel hernieuwbare energie zoals wind en zon wordt geproduceerd. Door overtollige energie op te slaan tijdens drukke productieperiodes kunnen deze voertuigen stroom teruggeven aan het net tijdens piekmomenten, waardoor vraag en aanbod in balans blijven.
Utrecht als proeftuin
Utrecht, bekend als de grootste proeftuin voor slim en bidirectioneel laden, speelt een centrale rol in het ROBUST-initiatief. Verschillende belanghebbenden, waaronder bedrijven als We Drive Solar, werken samen om deze testomgeving uit te breiden. Het doel is om tegen 2025 grootschalig te testen, om de oplossing in de praktijk te evalueren.
Toekomstperspectieven en uitdagingen
Het ROBUST-project overweegt daarnaast om tweerichtingslading uit te breiden naar gedeelde elektrische voertuigen. Dit idee heeft enthousiaste reacties opgeleverd van organisaties zoals RVO.