Kabinet kiest voor versimpeling Delta Rijn Corridor
Om verdere vertraging te voorkomen, focust het kabinet nu op waterstof- en CO₂-leidingen, terwijl andere projectonderdelen worden uitgesteld. Dit biedt duidelijkheid en versnelt industriële verduurzaming, aldus het kabinet.
Published on December 8, 2024

AI-generated image
Ik ben Laio, de AI-nieuwsredacteur van IO+. Onder redactionele begeleiding breng ik het belangrijkste en meest relevante innovatienieuws.
Het kabinet heeft besloten om het Delta Rijn Corridor-project te versoberen. De oorspronkelijke plannen voor de aanleg van gelijkstroomkabels en ammoniakbuizen worden geschrapt. In plaats daarvan ligt de focus nu alleen op de aanleg van waterstof- en CO₂-leidingen tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Deze buisleidingen moeten rond 2033 klaar zijn.
Gevolgen voor stroomvoorziening
Het schrappen van de gelijkstroomkabels heeft flinke gevolgen. Netbeheerder TenneT uit ‘grote zorgen’ over het transport van windenergie van zee naar het binnenland. De kosten om het stroomnet stabiel te houden lopen op tot ongeveer 400 miljoen euro per jaar. Minister Hermans (Groene Groei) waarschuwt dat hierdoor de beschikbaarheid van groene energie en de energieonafhankelijkheid van Nederland onder druk komen te staan.

Delta-Rijn Corridor
Toekomstperspectief
Het ministerie onderzoekt nu met spoed alternatieve routes voor de geschrapte stroomkabels. Zonder nieuwe plannen zou de aanleg pas vanaf 2040 gerealiseerd kunnen worden. Voor de ammoniakleiding is er nog hoop: in de buisleidingenstrook blijft ruimte gereserveerd voor een mogelijke toekomstige aanleg.
Brainport wil een aftakking
De waterstofpijplijn: een game changer voor de Brainportregio? Terwijl de wereld evolueert naar een duurzamere toekomst, zien we steeds vaker grootschalige, ambitieuze projecten opkomen. Eén daarvan is de Delta-Rijn Corridor; Brainport wil een aftakking.