Logo

Innovation Origins wordt IO+

Vandaag start een nieuw hoofdstuk voor Innovation Origins: wij worden IO+. De letters IO zijn een verwijzing naar onze vorige identiteit, de ‘plus’ is onze manier om aan te geven dat er meer te halen is dan je op het eerste oog zou vermoeden.

Published on November 14, 2024

Logo IOplus

Is medeoprichter en mede-eigenaar van Media52 en hoogleraar Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij bouwt aan alle takken van ons bedrijf - IO+, events, Laio - en focust op de commerciële kansen. Daartussendoor blijft hij gewoon zijn artikelen voor IO+ schrijven.

Als hoofdredacteur is Aafke eindverantwoordelijk voor de inhoud van ons platform, maar kruipt ook zelf graag in de pen. Ook neemt ze de inhoudelijke van onze events voor haar rekening. Vindt niets leuker dan ingewikkelde dingen op een toegankelijke manier uitleggen en vertelt graag het verhaal van de mensen achter de technologie.

Precies tien jaar geleden begonnen we onder de naam E52 als nieuwssite voor Eindhoven. Vier jaar later waren we die stad ontgroeid (met eigen mensen in München en vervolgens 15 andere Europese steden) en veranderden we onze naam in Innovation Origins. Die naam zegt alles over onze missie: we zijn altijd op zoek naar de oorsprong van innovatie. Om ons publiek op basis daarvan de mooiste verhalen voor te schotelen van de mensen en organisaties die werken aan oplossingen voor de uitdagingen van deze tijd.  

Met IO+ zetten we deze missie voort, maar we brengen vanaf vandaag focus aan in de middelen die we daarvoor inzetten en de regio die we willen bedienen. IO+ blijft zich richten op dat zo belangrijke verhaal van innovatie. Dat doen we op twee manieren: via de artikelen op ioplus.nl en de events die daarmee samenhangen. Hierdoor worden we meer dan ooit het centrale platform voor de Nederlandse innovatiesector, zowel in content als in events. Niet langer met een brede Europese focus of slechts vanuit Eindhoven, maar met Nederland als startpunt. Wetende dat ons internationale publiek ons vooral om die Nederlandse voorbeeldverhalen waardeert (zowel op de website als op een podium), was het een logische keuze om ons land als ijkpunt te nemen. 

Designbureau OWOW en newsroom management adviseur The Art of Conversation hebben ons begeleid in de merk- en identiteitsontwikkeling. OWOW is ook verantwoordelijk voor het design van ons nieuwe merk. We zijn Robin Dohmen, Martha Riemsma en hun teams veel dank verschuldigd.

Een teamprestatie

Aafke Eppinga, hoofdredacteur IO+: "Ik denk dat ik namens het hele team spreek, als ik zeg dat we heel blij zijn dat we na een jaar eindelijk ons nieuwe merk met de wereld kunnen delen. Heel trots ben ik, om hoofdredacteur te zijn binnen een team dat zo betrokken is. IO+ is echt een prestatie van het hele team. We presenteren vandaag een nieuw, fris merk dat past bij de verhalen die we vertellen en de evenementen die we organiseren. Onze missie blijft onveranderd: het belang van innovatie zichtbaar maken. Juist nu is dat cruciaal."

Samenhang tussen website en events

De plus in IO+ is ook zichtbaar in de categorieën op de site: Data+, Chips+, Bio+ en Green+. Uit de namen mogen onze bezoekers afleiden wat we voor ze gaan betekenen. Naast deze vier kerngebieden is er altijd aandacht voor de community die dit alles mogelijk maakt – dit is  de vijfde categorie op de homepage.

Deze categorieën worden ook zichtbaar in onze thematische events. Sinds de overname van de evenemententak van Jakajima organiseert IO+ ook specifieke conferenties en symposia op bovengenoemde thema’s. Het is dan ook geen toeval dat vrijwel alle Jakajima-events binnen een van deze categorieën passen.

Logisch en vertrouwd

Bart Brouwers, medeoprichter Media52 BV, uitgever van IO+: “Het was geweldig om te zien hoe ons team onze redactie en development-mensen deze merkwijziging afgelopen maanden hebben voorbereid. De steun die we daarbij kregen van OWOW en The Art of Conversation was essentieel. Door hun samenwerking voelen de veranderingen zowel logisch als vertrouwd. Bovendien is het voor een medeoprichter extra mooi om te kunnen vaststellen dat een jongere generatie met nog betere ideeën de oorspronkelijke missie van Merien en mij nu een nieuwe impuls geeft. En los daarvan, als je inmiddels wel honderd keer hebt kunnen vaststellen dat wij intern zo’n beetje de enigen waren die onze naam goed wisten uit te spreken, weet je dat het tijd wordt voor een nieuwe uitstraling.”

Laio, Gerard & Anton

De naamswijziging naar IO+ heeft geen impact op onze activiteiten onder de merken Laio en Gerard & Anton.

Onder de naam Laio ontwikkelen we AI-producten en -diensten voor redactionele omgevingen. Denk daarbij aan een schrijfhulp, een podcast- of video-creator en zelfs een complete op maat gemaakte nieuwsdienst. Hier lees je daar meer over

De Gerard & Anton community blijft doen waar deze goed in is: het organiseren van events en verzamelen en verspreiden van nieuws over de startupgemeenschap in en rondom Eindhoven. Deze groeiende community zal binnenkort worden ondergebracht in een aparte stichting, naar verwachting in januari. IO+ blijft uiteraard nauw verbonden met Gerard & Anton, onder meer als organisator van de events en samensteller van de nieuwsbrieven, social media en website.