Innovatie moet Europa concurrerender maken op de automarkt
De Europese auto-industrie staat onder druk. Tijdens de Drive Forward-conferentie wordt besproken hoe Europa weer leidend kan worden.
Published on March 24, 2025
European Battery Alliance
Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.
De auto-industrie - goed voor 13 miljoen banen en 13 miljoen auto's per jaar - is een van de toonaangevende industrieën van Europa. Maar de sector heeft het moeilijk. Chinese autofabrikanten betreden de markt met goedkope EV's. Het Chinese MG bijvoorbeeld heeft zijn Europese verkoop in vier jaar tijd zien verdubbelen. De overgang naar emissievrije voertuigen, digitalisering en toenemende internationale concurrentie zetten Europa onder druk.
Dus terwijl China en de VS fors investeren in batterijtechnologie, digitalisering en nieuwe productiemethoden, moet Europa versnellen om zijn positie te behouden. Het verbinden van mobiliteitssectoren is essentieel om een sterke positie te heroveren. De Drive Forward Conference (8 en 9 april op de Automotive Campus in Helmond) wil hier een eerste aanzet toe geven. Het evenement richt zich op drie cruciale thema's die de toekomst van mobiliteit zullen bepalen: decarbonisatie, digitalisering en het verbeteren van de concurrentiekracht door innovatie. In de aanloop naar Drive Forward kijken we naar de huidige positie van Europa in de auto-industrie. Vandaag: innovatie & concurrentievermogen. Dit is het derde artikel in de serie. Lees het eerste artikel hier. En lees het tweede artikel hier.

Regulering, CCS en laadinfra: zo werkt EU aan groene mobiliteit
De Europese auto-industrie staat onder druk. Het congres Drive Forward bespreekt hoe Europa voorop kan lopen, onder meer met decarbonisatie.
Voortdurende innovatie
Europa streeft ernaar zijn technologische voorsprong in de transportsector terug te winnen door voortdurende innovatie en door de internationale concurrentie aan te gaan. Dit wordt ondersteund door wetgeving, investeringen in onderzoek en ontwikkeling en strategische partnerschappen tussen industrie en overheden.
Het Horizon Europe programma (2021-2027) is een van de belangrijkste initiatieven van de EU om innovatie in de mobiliteitssector te stimuleren. Dit programma heeft een budget van €95,5 miljard en richt zich onder andere op slimme en duurzame mobiliteit. Deze financiering omvat projecten zoals het Zero Emission Waterborne Transport Partnership, dat €530 miljoen heeft toegewezen aan de ontwikkeling van emissievrije scheepvaarttechnologieën. Daarnaast heeft de Europese Investeringsbank (EIB) haar focus verlegd naar het ondersteunen van innovatieve bedrijven in de mobiliteitssector, met financiering voor start-ups en scale-ups die werken aan autonome voertuigen, batterijen en alternatieve brandstoffen.
Europese alliantie voor batterijen
Om minder afhankelijk te zijn van Aziatische leveranciers heeft Europa veel geïnvesteerd in de productie van batterijen voor elektrische voertuigen. De European Battery Alliance (EBA) wil een volledig Europese toeleveringsketen voor batterijen ontwikkelen. Er worden momenteel verschillende gigafabrieken gebouwd, zoals ACC (een samenwerking tussen Stellantis, Mercedes-Benz en TotalEnergies) in Frankrijk en Duitsland. Er is Europa alles aan gelegen om trieste voorbeelden zoals het faillissement van Northvolt voor de toekomst te voorkomen. Het resultaat van die inspanning zal mede bepalend zijn voor de bredere Europese ambities op het gebied van batterijproductie.

Wat kan Europa leren van het faillissement van Northvolt?
Het faillissement van Northvolt is een klap voor het Europese batterij-ecosysteem. Welke lessen kunnen we trekken uit deze ervaring?
Amerikaanse en Chinese investeringen maken het moeilijker dan ooit om te concurreren. Met de Inflation Reduction Act (IRA) heeft de VS een aantrekkelijk subsidiebeleid opgezet voor de productie van batterijen en EV's, terwijl China zijn dominantie in de batterijproductieketen verder uitbreidt. Om te concurreren moet Europa snellere goedkeuringsprocessen en meer stimulansen bieden aan fabrikanten die in Europa willen investeren.
Aandrijftechnologieën
Naast batterijen wordt er ook onderzoek gedaan naar alternatieve aandrijftechnologieën. Waterstof speelt een steeds grotere rol, met investeringen in vrachtwagens en bussen op waterstof. Duitsland en Nederland hebben grootschalige waterstofpilots opgezet, onder andere voor het gebruik van langeafstandstransport. In Spanje en Frankrijk worden e-brandstoffen getest als mogelijke oplossing voor bestaande verbrandingsmotoren.
Europa investeert veel in autonome voertuigen en kunstmatige intelligentie (AI) voor transporttoepassingen. Duitsland heeft in 2021 een wet aangenomen die autonoom rijden op bepaalde openbare wegen toestaat en verschillende Europese steden voeren proefprojecten uit met zelfrijdende taxi's en shuttles. Europese spelers zoals ZF en Bosch testen steeds meer geavanceerde rijhulpsystemen en autonome voertuigen.

AI, IoT, 5G, ITS en NAP: autosector maakt werk van digitalisering
De Europese auto-industrie staat onder druk. Het congres Drive Forward bespreekt hoe Europa voorop kan lopen, onder meer met digitalisering.
Beperkingen door wetgeving?
Hoewel de Europese wetgeving soms beperkend is, biedt ze ook een concurrentievoordeel. Strenge milieunormen en veiligheidsvoorschriften dwingen bedrijven om te innoveren en de standaard te verhogen voor voertuigen die op de Europese markt komen. Dit zorgt ervoor dat Europese bedrijven wereldleider zijn op het gebied van regelgevingsgerelateerde technologieën zoals eCall-systemen (automatische noodoproepen bij ongevallen) en cyberbeveiligingsoplossingen voor verbonden voertuigen.
Europa heeft een sterke basis voor innovatie en concurrentievermogen in de mobiliteitssector, dankzij aanzienlijke investeringen, een goed ontwikkelde R&D-infrastructuur en strenge maar progressieve regelgeving. Om concurrerend te blijven met de VS en China moet Europa echter zijn financieringsmechanismen verbeteren, productieprocessen versnellen en een gunstiger investeringsklimaat creëren. Strategische partnerschappen binnen en buiten Europa zullen cruciaal zijn om de technologische voorsprong te behouden en uit te breiden.
Gesponsord
Dit artikel is gemaakt in een samenwerking tussen Drive Forward en onze redactie. Innovation Origins is een onafhankelijk journalistiek platform dat zijn partners zorgvuldig uitkiest en uitsluitend samenwerkt met bedrijven en instellingen die achter onze missie staan: het verhaal van innovatie verspreiden. Op die manier kunnen wij onze lezers waardevolle verhalen aanbieden die volgens journalistieke richtlijnen tot stand zijn gekomen.
Wil je meer weten over hoe IO+ samenwerkt met andere bedrijven? Klik hier