Logo

Hoe gamification kinderen kan ondersteunen tijdens een MRI-scan

Özgür Taşar van Philips MRI heeft met zijn team een oplossing bedacht om MRI-scans aangenamer te maken voor kinderen.

Published on December 12, 2025

mri

Onze DATA+ expert Elcke Vels duikt in AI, cyber security en innovatie. In haar ‘What if…’ column verkent ze gedurfde scenario’s buiten de status quo.

Een ziekenhuis is voor de meeste mensen geen plek waar ze graag komen. De steriele gangen en de zoemende en piepende machines kunnen behoorlijk overweldigend zijn, vooral voor kinderen. Gelukkig bieden gamificatie en storytelling een uitkomst. Özgür Taşar, die bij Philips MRI werkt, en zijn team hebben een oplossing bedacht om MRI-scans aangenamer te maken voor kinderen: Philips Pediatric Coaching. “Met stripfiguren begeleiden we het kind bij elke stap – van thuis tot het allerlaatste moment."

De technologie in ziekenhuizen gaat hard vooruit – CT-scanners, röntgensystemen en MRI's worden steeds sneller en nauwkeuriger. Maar het verbeteren van de ervaring van de patiënt is minstens zo belangrijk. “Er is veel bewijs dat als je een patiënt goed ondersteunt, de gehele procedure soepeler verloopt”, legt Taşar uit. Gamification en storytelling bieden een uitkomst. Dat is de boodschap van zijn presentatie op de Dutch Game Week. Vorige week stond Breda in het teken van gaming. Een week lang werd de stad omgetoverd tot een bruisende ontmoetingsplaats voor de gamewereld. De verschillende workshops en presentaties lieten zien dat gaming niet alleen leuk is; Taşar en andere experts toonden aan dat het ook maatschappelijke heeft.

Kinderen helpen bij een MRI-scan

Taşar is betrokken bij een veelbelovende toepassing voor kinderen die een MRI-scan moeten ondergaan. Een MRI-scan kan voor volwassenen al overweldigend zijn: een smalle tunnel, harde mechanische geluiden en lang stil moeten liggen. “Maar voor kinderen is zo'n ervaring nog uitdagender. Daarom worden kinderen vaak verdoofd. Maar dat kost tijd, geld en is niet zonder risico's."

Om de ervaring van jonge patiënten te verbeteren – en om minder vaak verdoving te hoeven gebruiken – ontwikkelden Taşar en zijn team bij Philips het programma Philips Pediatric Coaching.

De mobiele app is al thuis toegankelijk voor het kind. Taşar legt uit: “Als je kinderen en hun ouders thuis voorbereidt, komen ze rustiger aan in het ziekenhuis.” In de wachtkamer kan het kind vervolgens de Kitten Scanner uitproberen, een miniversie van de echte scanner.

Tijdens de scan zelf ontmoet het kind zijn virtuele vriendje weer. “Ollie de olifant en andere figuren begeleiden het kind met kindvriendelijke taal en beelden. Ze leggen bijvoorbeeld uit wanneer het kind zijn of haar adem moet inhouden.” De tekenfilm wordt vervolgens geprojecteerd op de muur als het kind de kamer binnenkomt, en op een tv-scherm achter de MRI tijdens het scannen. Er is zelfs dynamische verlichting in de kamer, afgestemd op de tekenfilm die wordt afgespeeld. “Dat is wat ik zo leuk vind aan onze oplossing: er komen veel dingen samen.”

Child MRI

Innovatieve technieken in het ziekenhuis

Gamificatie en storytelling kunnen niet alleen kinderen helpen. Volgens Taşar maken ziekenhuizen steeds vaker gebruik van apps en andere innovatieve technologieën om de ziekenhuiservaring voor zowel jonge als oudere patiënten aangenamer te maken.

"Er zijn bijvoorbeeld ziekenhuizen die VR gebruiken op de intensive care. Patiënten worden meegenomen naar een aangenamere en rustigere omgeving, weg van hun bed op de intensive care. Dit soort toepassingen kunnen echt een groot verschil maken. Ook bij Philips onderzoeken we voortdurend hoe we dit soort technologie kunnen gebruiken om de ziekenhuiservaring te verbeteren."

Op de vraag of er wordt gewerkt aan een nieuw product, zegt hij (lacht): "Daar kan ik helaas nog niet te veel over zeggen. Wie weet wat de toekomst brengt!"

Behoefte is het uitgangspunt

Maar, zoals Taşar tot slot benadrukt: “Technologie mag nooit het uitgangspunt zijn. We beginnen altijd met de behoefte. Niet met: We beschikken over VR, laten we iets bedenken. Wat is goed voor de patiënt? Als het antwoord VR is, gebruiken we het. Maar de behoefte komt op de eerste plaats.”