Logo

Het doek valt voor de waterstofauto

Het gaat slecht met de waterstofauto: Stellantis stopt ermee, net als vele andere bedrijven.

Published on August 18, 2025

hydrogen car

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.

Ooit dachten we dat het misschien wel de standaard zou worden: de waterstofauto. Maar nu blijkt dat het helemaal niet goed gaat met dit type voertuig. Stellantis, het moederbedrijf van Opel, Peugeot, Citroën en Fiat, Stellantis, stopt met waterstoftechnologie. Ook de waterstofbusjes en -bestelwagens gaan uit productie. Eerder stopten Volkswagen, Mercedes-Benz, Nissan, Honda en andere merken ook al met de ontwikkeling van waterstof. 

Stellantis wijst op drie redenen voor het besluit: te weinig tankstations, hoge ontwikkelkosten en een gebrek aan subsidies voor klanten. Als we inzoomen op tankstation dan zien we inderdaad dat ze in rap tempto verdwijnen. In Duitsland bijvoorbeeld gaan dit jaar 22 waterstoftankstations dicht. Drie jaar geleden sloot Shell al al zijn waterstoftankstations in het Verenigd Koninkrijk, en onlangs kondigde ook het Oostenrijkse staatsoliebedrijf OMV aan ermee te stoppen. Intussen telt ons land nog geen vijfentwintig waterstofstations en dat aantal groeit nauwelijks. 

Batterij-elektrische auto wint van waterstofauto

De batterij-elektrische auto lijkt te winnen van de waterstofauto. Het verschil zit vooral in het rendement. Bij de productie van waterstof via elektrolyse gaat al 20 tot 40% van de energie verloren, en bij het gebruik in een auto nog eens de helft. Een batterij-elektrische auto benut daarentegen ongeveer 95% van de stroom.

Daarbij komt dat het aanbod van waterstofauto’s zeer beperkt is – in Nederland zijn er al jaren slechts twee modellen te koop, de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Ook de prijs werkt tegen: rond de 70.000 euro, ver boven het gemiddelde van 46.000 euro voor een batterij-elektrische auto. Onderhoud en brandstof zijn bovendien duurder, waardoor de waterstofauto nauwelijks kan concurreren.

Hmut5Ixg-drukte-op-de-noordzee.png

Gasunie klaar voor beheer offshore waterstofnetwerk

De Nederlandse Gasunie gaat toezicht houden op het waterstofnetwerk in de Noordzee en belooft efficiënt transport, minder land nodig voor bekabeling en aanzienlijke kostenbesparingen in de energie-inf