Logo

Gebruikte EV's 30% goedkoper sinds 2023

Veel lease-retouren en subsidieverlagingen: de prijs van gebruikte EV's in Nederland is met 30% gedaald.

Published on July 2, 2025

EV prices

Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.

De prijs van gebruikte Nederlandse elektrische voertuigen (EV's) is sinds 2023 met 30% gedaald, volgens verkoopplatform Looping.nl. Op dit moment kost een tweedehands EV gemiddeld €18.427. Achter deze daling zit een mix van factoren, waaronder overheidssubsidies, lagere kosten van nieuwe modellen en een toestroom van voertuigen uit lease-overeenkomsten naar de tweedehandsmarkt.

De analyse werd door het platform uitgevoerd aan de hand van zijn database van meer dan 8.000 voertuigen, die tussen januari 2023 en juni 2025 via de website zijn verkocht. Ook daalde de gemiddelde verkoopprijs van benzineauto's in dezelfde periode met 16%.

Ondanks de kostendaling blijft de aankoop van een tweedehands EV gemiddeld duurder dan de aankoop van een voertuig met verbrandingsmotor (ICE). Looping benadrukt hoe een gebruikte EV uit de jaren 2020-2022 €5.000 duurder is dan een benzinemodel. Analisten leggen uit dat dit komt doordat EV's aanzienlijk duurder waren en over modernere technologie beschikten. Echter, zoals de prijsdaling van 30% suggereert, neemt dit verschil nu af, waardoor EV's dichter in de buurt komen.

Achter de Cijfers

Achter de Cijfers

In Achter de Cijfers ontrafelen we elke aflevering één cijfer en bieden we inzichten met behulp van grafieken en diagrammen.

Bekijk Achter de Cijfers

Een toestroom van auto's

Volgens Looping.nl is de beëindiging van veel leasecontracten een grote factor geweest in de prijsdaling van tweedehands EV's. Deze toestroom van auto's op de markt heeft geleid tot een overaanbod, wat weer bijdraagt aan de prijsdaling.

Een andere factor: in 2024 exporteerde Nederland meer tweedehands EV's dan het importeerde, wat aantoont dat de vraag geen gelijke tred hield met het stijgende aanbod. Bovendien breidden autofabrikanten hun aanbod van EV's op de markt uit, ook met lagere prijskaartjes, en verlaagden ze de kosten van sommige modellen. Het belangrijkste voorbeeld is Tesla, dat de prijzen verlaagde van zijn Model 3 en Y. Zoals AutoVisie meldt, was de gemiddelde prijs voor een Tesla begin 2025 € 23.000, een daling ten opzichte van € 33.000 het jaar daarvoor.

Tesla Model 3 verloor meer dan €8.500 aan waarde als gebruikte auto, terwijl de compactere Renault Zoe met 38% daalde.

Nieuwe regels

De regelgeving is ook veranderd. De subsidieregeling (SEPP) voor de aankoop van EV's loopt niet meer. Tot vorig jaar konden aanvragers €2.000 krijgen om een tweedehands EV te kopen.

Daarnaast is ook de belasting veranderd. Sinds dit jaar moeten EV-eigenaars wegenbelasting betalen - tot nu toe waren ze vrijgesteld. EV-auto's betalen een kwart van het normale tarief voor deze belasting, die in 2026 zal stijgen tot 70%. Deze belasting wordt berekend op basis van het gewicht van voertuigen. Door de aanwezigheid van omvangrijke batterijpakketten zijn EV's meestal 10-15% zwaarder dan hun ICE-tegenhangers.

De Hyundai Kona weegt bijvoorbeeld 1290 kg tot 1525 kg, afhankelijk van het model, in zijn ICE-versie, terwijl hij 1773 kg weegt in zijn elektrische versie. Deze cijfers hebben betrekking op het zogenoemde leeggewicht, gemeten zonder passagiers en bagage aan boord.

social leasing

Betaalbare EV's: Sociale lease opent deuren

Sociale lease kan 3 miljoen Europese huishoudens met een laag inkomen helpen om over te stappen op elektrisch rijden.

Stabiliserende vraag naar EV's

ABN-AMRO voorspelt ook een sterke vraag naar gebruikte EV's in de komende jaren. Dit blijkt vooral uit het feit dat het aantal ‘dagen op voorraad’ - het aantal dagen dat een auto bij een dealer staat.

De bank denkt dat de grootste prijsdaling van tweedehandsauto’s waarschijnlijk voorbij is. De voorraad auto’s stond minder lang stil, en dealers verkochten in de eerste maanden van 2025 meer tweedehandsauto’s dan in 2024 – 8,7% meer in januari en 4,2% meer in februari. Omdat er steeds meer elektrische auto’s worden gebruikt, verwachten experts dat de tweedehandsmarkt rustiger wordt.