Logo

Eindhoven volgt Utrecht met pilot voor elektrische deelauto’s

Slimme laadpalen kunnen elektrische deelauto’s opladen én stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet.

Published on October 4, 2025

charging-6049743_1280.png

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.

Eindhoven volgt Utrecht met een pilot rond zogeheten bidirectionele elektrische deelauto’s. In samenwerking met deelauto-aanbieder MyWheels worden op 50 locaties in de stad slimme laadpalen geïnstalleerd. Die kunnen elektrische deelauto’s opladen én stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet.

Bidirectionele deelauto’s onderscheiden zich doordat ze energie kunnen teruggeven aan het net. Ze dragen zo bij aan het in balans houden van het energienet en het verlagen van netcongestie en laadkosten. Dit maakt deelmobiliteit niet alleen aantrekkelijker en betaalbaarder, maar ondersteunt ook de overgang naar een stabieler en duurzamer energienet. Daarnaast bevorderen deze deelauto’s minder autobezit - met daardoor een efficiënter gebruik van de openbare ruimte - en schonere lucht in de stad.

Leefbaarder en duurzamer

Wethouder Robert Strijk (Mobiliteit) licht toe: "Met deze pilot zetten we in op slimme technologie die bijdraagt aan zowel betrouwbare deelmobiliteit als een stabiel energienet. Bidirectionele deelauto’s helpen ons om de stad leefbaarder en duurzamer te maken, en dat is precies waar we in Eindhoven voor staan."

Eind 2025 worden in Eindhoven de eerste bidirectionele laadpalen en elektrische deelauto’s van MyWheels operationeel, vanaf vaste deelautoplekken. Deze week worden omwonenden van de eerste 14 locaties geïnformeerd over het feit dat deze laadpalen met bidirectionele deelauto’s bij hen in de buurt geplaatst worden.

In Utrecht werd het initiatief direct gekoppeld aan de kosten van elektriciteit. De gemeente zei bij de start dat dit initiatief "niet alleen de Utrechtse duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunt, maar ook economische voordelen oplevert. De stad kan de elektriciteitskosten verlagen en de veerkracht van het elektriciteitsnet vergroten door voertuigen stroom te laten terugleveren aan het elektriciteitsnet tijdens perioden met een hoge vraag."