Eindhoven 2e Nederlandse stad met deelauto’s die terugleveren
Eindhoven is de tweede stad in Nederland waar deelauto’s gebruikmaken van vehicle-to-grid (V2G) technologie.
Published on December 2, 2025

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
Eindhoven is de tweede stad in Nederland waar deelauto’s gebruikmaken van vehicle-to-grid (V2G) technologie. Door de samenwerking tussen Renault Group, MyWheels, We Drive Solar en gemeente Eindhoven kunnen elektrische deelauto’s niet alleen rijden maar ook energie teruggeven aan het elektriciteitsnet. Het principe van terugleveren aan het net is een veelbelovende stap die het probleem van netcongestie kan tegengaan, het net flexibeler maakt en bijdraagt aan een snellere overstap naar duurzame energie.
Vanaf maandag 1 december startten de eerste elektrische Renault 5 E-Tech deelauto’s in Eindhoven met het terugleveren van energie aan het elektriciteitsnet. Dit jaar gaan in Eindhoven 28 deelauto’s rijden die energie kunnen terugleveren. Volgend jaar wordt dit uitgebreid naar 100 V2G-deelauto’s. Verspreid door de stad komen 50 bidirectionele laadpalen, elk met twee aansluitingen.
Rijdende batterijen
Afgelopen zomer vond in Utrecht het eerste V2G-deelautoproject plaats. De elektrische voertuigen slaan energie op als het aanbod van groene energie groot is en leveren deze terug tijdens piekmomenten. Door de decentrale technologie schaalbaar in te zetten, helpen de rijdende batterijen het lokale energienet te balanceren en de capaciteit van duurzame energie beter te benutten.
Resultaten in Utrecht
Netbeheerder Stedin geeft aan dat er positieve resultaten zijn van vijf maanden V2G-laden in Utrecht. Met 50 auto’s werd in de avonduren tot 300 kW aan netcongestie verminderd en samen ruim 65.000 kWh teruggeleverd aan het net. Met de bijplaatsing van 120 V2G-deelauto’s in Utrecht wordt deze winter geprobeerd om op meerdere momenten 1 MW aan congestievermindering te realiseren door de aansturing verder te optimaliseren. Dit komt overeen met de piekvraag van ongeveer 1000 huishoudens tijdens de avonduren.
Slimme, schone stad
Eindhoven is dus de tweede locatie. Robert Strijk, wethouder Mobiliteit voor gemeente Eindhoven: "Het principe van elektrische deelauto’s die ook energie terugleveren past perfect bij onze visie op een slimme, schone en leefbare stad. De technologie belooft een dubbele winst: duurzame mobiliteit én een slim energiesysteem. Tegelijk willen we realistisch blijven en gaan we in de praktijk onderzoeken of deze auto's inderdaad bijdragen aan netbalancering en een lager autobezit. Dan kunnen we bepalen of het werkt voor onze stad."
