Logo

Eerste editie Drinks, Pitches & Demos in Tilburg smaakt naar meer

Een podium vol vernieuwers, chips in overvloed, en een community die verbindt: DPD beleeft succesvolle primeur in de Tilburgse Spoorzone.

Published on June 3, 2025

DPD Tilburg 27 mei 2025 - Bert-Jan Woertman, August de Vocht

Bert-Jan Woertman, August de Vocht

Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.

Gebouw 88 in de Spoorzone was op 27 mei het bruisende toneel van de allereerste Tilburgse editie van Drinks, Pitches & Demos (DPD). Wat begon als een spannend uitstapje buiten Eindhoven, groeide in anderhalf uur uit tot een overtuigend bewijs dat Brabant meer dan één innovatiehub kent. Zo’n zestig bezoekers – van startup-founders tot nieuwsgierige studenten – dompelden zich onder in een reeks van dertien korte en aansprekende pitches die samen de creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid van de regio weerspiegelden.

"Dit is een nieuw begin," trapte mede-organisator Bert-Jan Woertman af. "We brengen de energie van Eindhoven naar Tilburg, met als doel: nieuwe verbindingen leggen tussen innovators, experts en netwerken in Brabant." Samen met August de Vocht leidde hij het publiek in een uurtje tijd door de inspirerende ideeën van wat ooit misschien de nieuwe startups kunnen zijn. Dat bood zoveel gespreksstof dat de laatste gasten pas vele uren later het pand verlieten.

Van slimme wandelstokken tot AI voor expats

De pitches varieerden van superpraktisch tot maatschappelijk grensverleggend. Zo presenteerde Lumicane een lichtgevende blindenstok die zichtbaar is in het donker – letterlijk een levensreddende innovatie. En Hanna Niamilentseva van NutriHanna haakte in op de dagelijkse worstelingen van expats in Nederland: “Voedsel kan een bron van stress zijn. De standaard Nederlandse voedingsadviezen - zoals: drie boterhammen 's morgens en drie boterhammen 's middags - werken niet altijd voor mensen uit andere culturen.”

Bert-Jan_and_Hans_switch_on_a_new_era_in_high-tech_scale-ups_1920x1080.jpg

100 Drinks, Pitches & Demo's: verbonden stipjes prikkelen de nieuwsgierigheid en creëren kansen

“Als mensen samenkomen, kunnen ze iets creëren dat groter is dan ze in hun eentje zouden kunnen.” Dat is waar DPD over gaat, zeggen Bert-Jan Woertman Hans Meeske.

Ook DeelscootMobiel speelde in op een urgent probleem: de ontoegankelijkheid van publieke ruimtes voor mensen die afhankelijk zijn van een scootmobiel. Met een deelscooter om de hoek moet dat worden aangepakt. Breathing New Energy demonstreerde een high-tech shirt met ingebouwde sensoren en vibratiemotoren om de symptomen van post-covid-patiënten te verlichten. "Of breder: dit kan iedereen helpen de ademhaling te verbeteren."

Jong talent, grote ideeën

Het podium bood ook ruimte aan studententeams en jonge ondernemers die met opvallend veel overtuiging hun verhaal brachten. NextGen AI bijvoorbeeld wil álle kinderen toegang geven tot AI-onderwijs. Zes provincies zijn inmiddels veroverd; landelijke dekking is de volgende mijlpaal. De pitch van Bright (iGEM) over een bioluminescente sensor om endometriose sneller te detecteren, raakte een gevoelige snaar. "Vrouwen wachten nu gemiddeld 5,5 jaar op een diagnose. Dat moet anders," klonk het vastberaden.

External Content

This content is from youtube. To protect your privacy, it'ts not loaded until you accept.

Een ander initiatief dat op luid applaus kon rekenen, was 15 Minute Coaches: een laagdrempelig mentorplatform voor studenten die worstelen met de telefoon. “Ze durven simpelweg niet te bellen,” aldus de initiatiefnemer. “Dus zorgen wij voor mensen die 15 minuten van hun tijd geven, zodat ze kunnen oefenen – dat maakt al het verschil.”

LuckyPay, een idee van Aaron van Rijn, wil het makkelijker maken om iemand geld te geven als cadeautje: "een soort omgekeerd tikkie." Marijn van der Laan gooit het met Sadrana over een heel andere boeg: hij wil bedrijven helpen die moeten voldoen aan de European Accessibility Act. "Het probleem is de omvang van deze wetgeving, daar valt bijna niet doorheen te komen. Maar het is wel heel belangrijk, dus je kunt er maar beter aan voldoen. Wij maken dat makkelijk."

Instantflows, een initiatief van Priscille Niakale, zet AI in om onderzoeksprocessen te vereenvoudigen. "Zelfs zonder enige onderzoekservaring maken we het hiermee mogelijk om op een betaalbare manier zelf diepgravend onderzoek uit te voeren."

Persoonlijk én maatschappelijk

De pitches werden vaak doorspekt met persoonlijke verhalen. Zoals dat van Mathieu Konijn, die de Kanker Voordeelpas ontwikkelde na zijn diagnose met de ziekte van Hodgkin. “Ik kon niet werken en had weinig geld, maar had wél behoefte aan leuke dingen. Deze pas moet jongeren in soortgelijke situaties weer een sociaal leven geven.”

En dan was er nog HomeFlow, een minimalistisch denkkader van Chiawen Lee om met je gezin de chaos in huis én in je hoofd te lijf te gaan. “Een opgeruimde omgeving - van je diepvries tot je kledingkast, van de kinderkamer tot de keuken - staat gelijk aan een opgeruimd hoofd,” zei zij. Haar workshops helpen gezinnen daar samen stappen in te zetten.

Tenslotte haakte de pitch van Social Housing Swap in op een nijpend probleem in de Nederlandse woningmarkt: de ellenlange wachttijden voor sociale huurwoningen. Met behulp van AI kunnen woningzoekers elkaar vinden en digitaal ruilvoorstellen doen, inclusief direct bruikbare dossiers voor woningcorporaties. “Wat als iemand anders wél blij zou zijn met mijn huis – en ik met dat van hen?”

Bram van Dal

Drinks, Pitches & Demos: 'Menselijk, niet officieel, niet pretentieus, altijd speels'

“Twee van de meest charismatische 'jokers' uit de regio zijn erin geslaagd om iets te creëren dat geen enkele grote, officiële organisatie ooit zou kunnen bereiken met al hun budgetten, betaalde professionals, gelikte marketing en branding.”

Tilburg als blijvertje

In hun afsluitende woorden toonden Woertman en De Vocht zich uitermate content met de Tilburgse primeur: “We zijn allemaal vrijwilligers, maar wat hier vanavond is gebeurd, voelt professioneel en betrokken. Tilburg heeft zich bewezen.”

Met gratis bier, chips, een warme sfeer en een podium voor frisse ideeën was de eerste Tilburgse DPD-editie méér dan een geslaagd experiment. De roep om een vervolg klonk dan ook al tijdens de borrel – met goede reden. Innovatie bloeit op waar mensen samenkomen, en voor DPD is daar in Tilburg nu een extra plek bijgekomen.

Wil je zelf eens pitchen of gewoon komen luisteren? Houd dan de LinkedIn-pagina van Drinks, Pitches & Demos (onderdeel van Gerard & Anton) in de gaten voor de volgende editie. Die is namelijk morgen (woensdagmiddag) al.