Logo

Economische groei: Amsterdam en Eindhoven voorop

Amsterdam en Brainport Eindhoven zijn belangrijke motoren van de Nederlandse economische groei.

Published on September 16, 2025

Brainport-region.png

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.

Amsterdam en Brainport Eindhoven zijn belangrijke motoren van de Nederlandse economische groei. Volgens Rabobank groeien beide regio’s dit jaar met zo’n 3%, tegen 1,5% gemiddeld in Nederland.

Dit jaar wordt de hoogste economische groei verwacht in Groot-Amsterdam en Brainport Eindhoven, met circa 3%. Ook Zuidoost-Friesland (rond Heerenveen), Twente, Utrecht, delen van Zeeland (Middelburg en Vlissingen) en Noord- en Zuidwest-Drenthe presteren naar verwachting beter dan het landelijke gemiddelde. De prognoses blijven onzeker door internationale handelsspanningen en de val van het kabinet.

Consumptie van huishoudens

De consumptie van huishoudens is de belangrijkste motor van de groei. Dankzij de krappe arbeidsmarkt en stijgende reële lonen houden huishoudens hun bestedingen op peil. Ook de overheidsconsumptie draagt bij aan de economische groei.

Bedrijfsinvesteringen blijven achter

Bedrijfsinvesteringen blijven daarentegen achter. Onzekerheid over netcongestie, het stikstofbeleid en de politieke instabiliteit na de val van kabinet Schoof remt ondernemers. Geopolitieke spanningen leggen bovendien extra druk op investeringsbeslissingen en de Nederlandse exportpositie.

Gunstige verwachting meeste sectoren

De industrie groeit dit jaar naar verwachting met 2,3%. Het beeld is echter minder gunstig dan het groeicijfer doet vermoeden. Enerzijds profiteert de industrie van duidelijkheid door het handelsakkoord tussen de EU en de VS, maar anderzijds blijft veel onzekerheid bestaan in deze exportgerichte sector. Onder meer gestegen loonkosten en achterblijvende productiviteit drukken de groei. Het ogenschijnlijk rooskleurige cijfer komt vooral door het zogenaamde overloopeffect: de gunstige uitgangspositie van eind 2024 wordt meegenomen naar 2025, waardoor het groeicijfer voor de industrie ‘opgetild’ wordt.

De bouwsector groeit dit kwartaal naar verwachting slechts 0,3% in 2025. De lagere groei komt door knelpunten zoals personeelstekort, stikstofproblematiek en de val van kabinet Schoof. Deze factoren dragen ook bij aan het afnemen van het aantal afgegeven bouwvergunningen, wat de sector verder remt.

Landbouw en overige zakelijke dienstverlening – zoals uitzendbureaus, verhuurbedrijven en facilitaire diensten – blijven met een verwachte groei van 0,3% achter bij het landelijke gemiddelde.

Tegenover deze sectoren staat de ICT-sector, die dit jaar naar verwachting met 2,9% groeit. De snelle opkomst van AI en de krapte op de arbeidsmarkt stimuleren investeringen in digitale technologieën. Ook de vervoerssector laat een bovengemiddelde groei zien van 2,5%. Het handelsakkoord tussen de EU en de VS versterkt bovendien het groeipotentieel van deze sectoren.

Carlijn Sebregts, Rodrigo Lira Garcia Barros, Thijs de Groot at the alcaline elektrolyzer in the TU/e lab. Photo © Vincent van den Hoogen

Bouwen aan basis onder groene waterstofeconomie

TU/e-onderzoekers gaan dankzij subsidie van Nationaal Groeifonds de kennis in Nederland over het opwekken van waterstof vergroten.