Drinks, Pitches & Demos: 'Menselijk, niet officieel, niet pretentieus, altijd speels'
“Twee van de meest charismatische 'jokers' uit de regio zijn erin geslaagd om iets te creëren dat geen enkele grote, officiële organisatie ooit zou kunnen bereiken met al hun budgetten, betaalde professionals, gelikte marketing en branding.”
Published on December 14, 2024

Hans Meeske, Bert-Jan Woertman at DPD100. Photo © Bram van Dal
Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.
Vorige week vond de 100e editie van DPD plaats op de High Tech Campus. De drie letters staan voor Drinks, Pitches en Demos, en in essentie is het “gewoon een informele bijeenkomst waar mensen drinken (vooral bier, een typisch Nederlandse borrel). Ze luisteren ook naar een paar korte voordrachten ('pitches'), en kletsen dan. En kletsen, en kletsen.” Aan het woord is Slava Kozlov, een van de bezoekers van de 100e DPD, op 4 december op de High Tech Campus.
Slava schreef er een LinkedIn-post over en die is te mooi om niet te delen. “Het is een heel pretentieloos format”, schrijft hij. “Het lijkt totaal onopvallend. Waarom noemen zoveel mensen DPD dan een van de belangrijkste onderdelen van het hele innovatie-ecosysteem Brainport?”
DPD's zijn bijna per ongeluk begonnen. De serie werd precies tien jaar geleden gestart door Bert-Jan Woertman en Hans Meeske. “Tijdens de viering grapten ze dat ze zich geen van beiden konden herinneren hoe het idee tot stand was gekomen. Maar op de een of andere manier kwam het van de grond en ging het maar door, en trok het steeds meer mensen aan.”
Zelfs als de initiatiefnemers doen alsof ze geen flauw idee hebben, weet Slava wel waarom het een succes werd. “Waarschijnlijk omdat DPD gewoon menselijk is. Het is niet officieel. Het is niet pretentieus. Het is speels en bijna niet serieus - hoewel mensen natuurlijk wel over serieuze dingen praten. Er is geen tekort aan 'serieuze' bijeenkomsten en evenementen in de regio - over hightech, deeptech en elke andere vorm van 'technologie' waar de Brainport-ambtenarij zo graag op hamert. Vergeleken met al deze bijeenkomsten zijn DPD's glorieus onvoorbereid - een typisch kenmerk van deze bijeenkomsten. De meeste edities zijn waarschijnlijk op het laatste moment bij elkaar bedacht. Ze zijn spontaan, toevallig, rommelig. Met andere woorden, ze leven. Menselijk zijn ze.”
Invloedrijk
En daarom is het zo ongelooflijk impactvol geweest, zegt Slava. “Twee van de meest charismatische 'jokers' uit de regio zijn erin geslaagd om iets te creëren dat geen enkele grote, officiële organisatie ooit zou kunnen bereiken met al hun budgetten, betaalde professionals, gelikte marketing en branding.”
Slava herinnert zich dat hij in de loop der jaren zo'n twintig DPD's heeft bezocht. “Ik heb er spijt van dat ik er niet meer heb bezocht. Ik voel me gelukkig dat ik aan deze 100e editie heb deelgenomen. Ik kan me geen ander evenement herinneren waar mensen zo veel en zo oprecht hebben gelachen. Lang leve DPD, op naar de volgende 100! Kudos, Bert-Jan en Hans!”
De volgende Drinks Pitches & Demos vindt plaats op de eerste woensdag van februari 2025. Word lid van de Meetup Group om de aankondigingen te ontvangen.
Bram van Dal maakte de foto's tijdens DPD100. Bekijk ze hier.
Of neem een diepere duik in het historische fotoalbum van DPD .