Logo

Deze Nederlandse start-up transformeert benzineauto’s tot EV’s

Greentimer bouwt oude auto's met verbrandingsmotor om tot volledig functionerende elektrische auto's.

Published on July 16, 2025

Greentimer

© Greentimer

Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.

Steef den Hertog was ooit Chief Commercial Officer bij Oedipus Brewing. Toen Heineken de brouwerij in 2023 volledig overnam, besloot hij dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. "Ik besefte me dat auto's verantwoordelijk zijn voor zo’n 25% van de uitstoot van een gemiddeld Nederlands huishouden. Overschakelen op een elektrische auto lijkt misschien logisch, maar wat doen we dan met al die auto's met een verbrandingsmotor? Waarom maken we die niet elektrisch?"

Hij richtte Greentimer op: een bedrijf dat auto's met een verbrandingsmotor ombouwt tot elektrische auto's. Op dit moment kunnen ze een Volvo XC90 – de eerste generatie, gebouwd tussen 2002 en 2014 – ombouwen tot een volledig elektrische auto. “Zo kan de auto nog zeker 20 jaar mee als EV."

Overstappen op een elektrische auto zorgt voor minder uitstoot op termijn. Maar het productieproces – vooral het verkrijgen van de materialen die nodig zijn voor de accu – is nog steeds vervuilend. Volgens Greentimer is het daarom de meest duurzame keuze om voor een bestaande auto te kiezen. Die visie zie je ook terug in de manier waarop het bedrijf werkt: voor de ombouw gebruiken ze een tweedehands Tesla-motor en accu’s van Volkswagen.

Ombouw: hoe werkt dat?

Als eerst worden alle overbodige onderdelen verwijderd – zoals de brandstoftank, uitlaat en oude motor. Daarna plaatst Greentimer, na een grondige controle, de nieuwe motor en accu erin. Een essentieel onderdeel is het accubeheersysteem, dat zorgt voor het veilig en efficiënt functioneren van de accu.

Voordat een auto de weg op mag is eerst toestemming nodig van de RDW, die op de hoogte moet worden gesteld van de ombouw. De prijs voor het ombouwen van een auto varieert tussen €27.500 en €32.500, afhankelijk van de grootte van het accupakket. De 55 kWh-versie heeft een actieradius van ongeveer 275 km, terwijl de 82 kWh-versie tot 400 km kan rijden. De volledig elektrische Volvo EC40 – een auto van vergelijkbare grootte en met een vergelijkbaar accupakket – kost meer dan € 50.000.

De auto wordt daarnaast uitgerust met een nieuw infotainmentsysteem, dat de essentiële informatie voor een elektrische auto weergeeft. Denk bijvoorbeeld aan de batterijstatus. Op verzoek worden ook de bekleding en het interieur van de auto aangepast. "Je kunt ervoor kiezen om je eigen auto te laten ombouwen, maar we kunnen ook helpen bij het zoeken en ombouwen van een andere geschikte tweedehands auto," legt Den Hertog uit.

Greentimer
Greentimer

Links de elektromotor, rechts het interieur van de auto - © IO+

Gericht op youngtimers

Het ombouwen van vintage auto's met verbrandingsmotoren is voor velen een hobby geworden. Op internet zijn kits verkrijgbaar om diesel- en benzineauto's om te bouwen tot volledig elektrische voertuigen. En ook al zijn autoliefhebbers het er niet altijd mee eens, het voordeel van ombouwen is dat deze auto's wél mogen blijven rijden in gebieden met strenge emissieregels.

Voor veel mensen is het een hobby. Maar hoe maak je van die hobby een bedrijf? Greentimer richt zich op zogeheten ‘youngtimers’ – auto’s van 15 tot 25 jaar oud. Eigenaren profiteren van een lagere bijtelling voor privégebruik. Daarbovenop komen de voordelen van elektrisch rijden: lagere kosten voor brandstof en onderhoud. Het doel van Greentimer: 5.000 auto’s ombouwen vóór 2030.

“Momenteel duurt het zo’n twee maanden om een auto om te bouwen. Omdat we nu naar een nieuwe locatie verhuizen – een nieuw magazijn in de buurt van de Johan Cruijff Arena in Amsterdam, red. – zijn we van plan de productie op te voeren. Daarnaast willen we de tijd van het ombouwen terugbrengen tot enkele weken”, voegt de oprichter toe. Omdat Den Hertog zich meer op de zakelijke kant wil richten, verwelkomde het team onlangs een nieuwe ingenieur.

social leasing

Betaalbare EV's: Sociale lease opent deuren

Sociale lease kan 3 miljoen Europese huishoudens met een laag inkomen helpen om over te stappen op elektrisch rijden.

Opschalen

Om de ambitieuze plannen te realiseren, heeft Den Hertog verschillende partners bij het project betrokken. Zo werkt het bedrijf samen met EV Europe. Mede-eigenaar Peter Jan Schouten maakt nu ook deel uit van het team van Greentimer. Het bedrijf heeft eerder ook Europese financiering ontvangen.

Momenteel heeft Greetimer drie auto's omgebouwd, en er staat er meer op de wachtlijst. Begin volgend jaar wil het bedrijf een nieuw model onthullen. Daarmee blazen ze nog meer oude, vervuilende auto’s nieuw leven in.