Dataspeak: de brug die AI verbindt met echte bedrijfsprocessen
De AI Pitch Competition zet de meest innovatieve AI-oplossingen in de schijnwerpers en biedt startups de kans om hun groei te versnellen.
Published on November 11, 2025
Arno van den Berg, Guido Rietbroek and Willem Mulder, DataSpeak
Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.
Acht ambitieuze AI-startups zijn geselecteerd om mee te doen aan de AI Pitch Competition. De finale vindt plaats op 13 november 2025 en IO+ maakt in de aanloop naar dit event van elke deelnemer een portret. De AI Pitch Competition is een wedstrijd die de meest innovatieve Brabantse AI-oplossingen in de schijnwerpers zet en startups de kans biedt om hun ideeën te presenteren, contacten te leggen met marktleiders en hun groei te versnellen. Vandaag laten we zien wat DataSpeak de wereld te bieden heeft. Oprichters Arno van den Berg, Guido Rietbroek en Willem Mulder beantwoorden onze vragen.
Welke specifieke AI-technologie vormt de kern van jullie oplossing?
"We hebben gezien dat veel bedrijven noch de technologie, noch de expertise hebben om de voordelen van AI in hun kernactiviteiten te integreren. Het is misschien eenvoudig om een aantal proefprojecten op te starten, maar het is erg moeilijk om impact te creëren in het huidige complexe product- en proceslandschap. Het DataSpeak AI Platform is ontwikkeld om deze barrières te overwinnen. Samen met onze klanten creëren we gespecialiseerde assistenten die verder gaan dan het beantwoorden van vragen en daadwerkelijk actie ondernemen voor de klant door integratie in bestaande processen en systemen. We ondersteunen frontend-interacties met chat, spraak en avatars, en backend-automatisering met onze workflow-engine. Beveiliging, analytics, interactieve dashboards, human handoff en een geweldige API zijn ingebouwd. Al met al stelt het platform ons in staat om snel hoogwaardige oplossingen te bouwen en onze klanten klaar te maken voor een conversatiegerichte toekomst!"
Hoe schaalbaar is jullie AI-oplossing?
"Technisch gezien is het DataSpeak AI-platform klaar voor schaalvergroting en verwerkt het al veel klanten en meer dan 100.000 berichten per maand. Het zou gemakkelijk kunnen worden opgeschaald naar miljoenen. De grootste uitdaging is het verminderen van de tijd die nodig is om nieuwe klanten aan te sluiten. We streven ernaar dat op twee manieren te doen. Ten eerste, marktfocus. Ons product is succesvol in veel verticale markten en het is verleidelijk om ‘alles te doen’. Om effectief te kunnen schalen, moeten we ons concentreren op de verticale markten met de meeste tractie, samenwerken met partners in die verticale markten om te integreren met hun producten, en oplossingen/sjablonen vooraf configureren die de typische use cases in deze verticale markten dekken. Klanten krijgen dan een oplossing die niet alleen beter is dan wat ze elders kunnen krijgen, maar ook beter geïntegreerd is met de andere producten die ze al gebruiken, en bovendien sneller en goedkoper is om in te stellen. We willen de voor de hand liggende oplossing zijn voor die markten.
Ten tweede, het vereenvoudigen van de onboarding en productervaring. Ons product is zeer flexibel en modulair, wat een grote kracht is. Om echter schaalvergroting mogelijk te maken en volledig SaaS te worden (direct of via partners), moeten we de zaken ook eenvoudig houden. We selecteren momenteel specifieke use cases waarin het platform uitblinkt, bouwen vervolgens toegankelijke onboarding-flows voor die use cases, creëren een geweldige UX en houden alles zo veel mogelijk out-of-the-box. We werken samen met gerenommeerde UX-experts om dit te realiseren en hebben al partners die ons product bundelen/vooraf configureren voor hun klanten."
Hoe gaat je startup om met mogelijke ethische kwesties met betrekking tot vooringenomenheid, eerlijkheid of transparantie bij AI-besluitvorming?
”Onze benadering van ethische AI is gericht op proactieve veiligheid en verifieerbare nauwkeurigheid. Ten eerste pakken we kwaadwillige intenties aan met behulp van onze Security Agent, die fungeert als een onmiddellijke firewall om kwaadwillige of discriminerende gebruikersinvoer te detecteren en te blokkeren, zodat de AI alleen veilige, legitieme verzoeken verwerkt. Naast de invoer hebben we strikte LLM-instructies die vereisen dat antwoorden uitsluitend gebaseerd zijn op verifieerbare, gevonden informatie en niets anders, waardoor de AI geen speculatieve of bevooroordeelde inhoud genereert. Elk gevonden document wordt gecontroleerd op relevantie en de transparantie wordt gewaarborgd door altijd de bronnen weer te geven die zijn gebruikt om het antwoord te genereren."
Op welke manieren denk je dat je AI-oplossing een positieve invloed kan hebben op de samenleving?
"Wij geloven dat de toekomst van merk- en systeeminteracties zal bestaan uit eenvoudige gesprekken, en onze assistenten maken dat mogelijk. Dit heeft een direct positief effect doordat complexe processen moeiteloos en toegankelijk worden voor iedereen. Hoewel AI een grote transformatie teweegbrengt, richten wij ons erop om ervoor te zorgen dat dit een positieve transformatie is. Voor ons betekent dit ‘gedreven door AI, maar gericht op mensen’, wat letterlijk de eerste dia in onze salespresentatie is. We ontwerpen onze assistenten expliciet om de kwaliteit van het werk voor menselijke werknemers te verbeteren, niet alleen om hen te vervangen. We zien het risico van een ‘ontmenselijkte’ werkplek en gaan dat tegen door ons te richten op augmentatie. Onze assistenten nemen de repetitieve taken voor hun rekening en we meten ons succes in concrete KPI's, zoals verbeterde werktevredenheid van werknemers."
Vertel ons meer over je groei als ondernemer
”We hebben veel tegenslagen gehad, maar een paar belangrijke zijn interessant om te vermelden. In de allereerste fase, toen generatieve AI nog nieuw was, was het eigenlijk gemakkelijk om een plaats aan tafel te krijgen bij bedrijven. Iedereen was geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden van dit nieuwe AI-ding, en we vonden het geweldig om erover te praten. Maar hoewel iedereen er graag over praatte, was het voor bedrijven moeilijk om zich aan concrete projecten te committeren. Het was onduidelijk welke problemen AI kon oplossen, er waren ernstige veiligheids- en ethische bezwaren en het was moeilijk om de ROI te berekenen. We waren een kleine startup zonder product en vonden het moeilijk om onze droom te verkopen.
Tegelijkertijd kregen we tal van kansen om AI-producten voor andere bedrijven te ontwikkelen. Onze visie was echter om ons te concentreren op het bouwen van ons eigen product. Deze toewijding betekende dat we potentieel geweldige deals moesten opofferen en de frustratie moesten doorstaan van verspilde energie wanneer intellectuele eigendomskwesties veelbelovende onderhandelingen deden mislukken.
Uiteindelijk, nadat we de eerste versie van ons huidige platform hadden gebouwd en ons hadden gericht op chatbots voor klantenservice, werden we geconfronteerd met nieuwe problemen. Ten eerste voelde het alsof alles wat we ontwikkelden deel zou kunnen uitmaken van het kant-en-klare product van OpenAI of een andere LLM-provider bij de volgende lancering. We wisten dat we een niche moesten vinden, ons moesten onderscheiden van de grote jongens en één probleem heel goed moesten oplossen, maar we konden de juiste invalshoek niet vinden. Het was gemakkelijk om over het product en de eindeloze mogelijkheden ervan te praten, maar het was te moeilijk om ons te committeren aan één specifiek klantprobleem en daar volledig voor te gaan, vooral omdat we het platform op zo'n generieke manier hadden gebouwd. Sindsdien hebben we het geluk gehad om geweldige klanten in verschillende segmenten te vinden en hebben we sterke resultaten voor hen behaald. Het beste voorbeeld is Vandebron, waar we een aanzienlijke vermindering van het aantal chat-escalaties en een aanzienlijke toename van de klanttevredenheid hebben gerealiseerd. Hierdoor konden we groeien in specifieke markten, het platform verbeteren op basis van feedback van klanten en onze focus aanscherpen. De wijdverbreide acceptatie van conversationele interfaces (chat en spraak) door de markt helpt ons nu de weg te effenen. Ondanks de aanhoudende negatieve perceptie van traditionele “chatbots” – die vaak worden gezien als onhandige tools die de intentie van de gebruiker niet begrijpen – hebben we nu een sterk product, een gestandaardiseerd implementatieproces en uitstekende klantverhalen om steeds meer bedrijven ervan te overtuigen dat DataSpeak de juiste keuze voor hen is."
Hoe bereid je je voor op de toenemende regelgeving rond AI, zoals de AVG, de AI-act of andere wetten inzake dataprivacy?
"We hechten veel belang aan naleving van de regelgeving en konden ons vanaf het begin snel aanpassen. Onze eerste belangrijke stap was ervoor te zorgen dat alle gegevens binnen Europa blijven. We integreren de naleving van de AI Act rechtstreeks in ons platform en controleren voortdurend of onze klanten voldoen aan de AVG-verplichtingen. We zijn momenteel bezig met het afronden van onze ISO 27001-certificering. We begrijpen de urgentie die bedrijven hebben voor gegevensveiligheid en zijn ervan overtuigd dat verantwoord en veilig gebruik van generatieve AI begint met het vanaf dag één goed doen."
Toekomstvisie: Wat is de langetermijnvisie voor je AI-oplossing?
”Onze langetermijnvisie voor het DataSpeak AI-platform is om het conversatiebesturingssysteem voor het MKB te worden. Eerst voor specifieke markten zoals verzekeringen, energie en overheid, en later voor iedereen, diep verankerd in elke laag van de bedrijfsvoering en klantinteractie. In de komende 5 tot 10 jaar zien we onze technologie evolueren naar echte, autonome en intelligente acties. De evolutie van de technologie omvat autonome actieagenten, hypergepersonaliseerde en proactieve interacties, zelflerend vermogen en een volledige SaaS-transformatie en partner-ecosysteem. Gezien de kwaliteit van ons huidige product, de snelheid van de ontwikkeling, in combinatie met onze groeiende partnerschappen en sterke klantresultaten, denken we dat we dit kunnen bereiken, ervan uitgaande dat we het schaalbaarheidsproces goed beheren."
Welke kansen biedt je locatie je? Wat ontbreekt er nog in het ecosysteem waarvan je deel uitmaakt?
"De steun van Brabant en Breda is fantastisch geweest voor DataSpeak. We zijn erg dankbaar voor kansen zoals deze wedstrijd; alleen al de leerervaring en het netwerkeffect zijn van onschatbare waarde geweest.
Om echt vaart te maken, is het van cruciaal belang om deze steun op te schalen. We zien een kans om van versnipperde, lokale ontwikkelingen over te stappen naar meer gecentraliseerde, gerichte initiatieven op nationaal niveau. Stel je eens voor wat voor impact we zouden kunnen hebben als we die energie zouden bundelen! Wij geloven dat het Nederlandse ecosysteem het potentieel heeft om een echte Europese AI-hub te worden, en wij zijn hier in Brabant perfect gepositioneerd om die ontwikkeling te helpen leiden."
De AI Pitch Competition: waarom gaan jullie deze wedstrijd winnen?
“Wij lossen het echte probleem op: de markt wordt overspoeld met AI die kan chatten, maar bijna geen enkele die kan handelen. Wij zijn de brug die AI verbindt met echte bedrijfsprocessen, positieve verandering stimuleert en echte problemen oplost. Onze oplossing werkt: we zijn voorbij de ‘pilots’ en leveren meetbare KPI's voor klanttevredenheid en efficiëntie.
Wij zijn het juiste team om resultaten te boeken: we zijn een unieke combinatie van AI-experts en ervaren zakenmensen die begrijpen hoe het moet – hoe je bedrijfsveranderingen doorvoert, hoe je integreert met bestaande technologie en hoe je bouwt wat bedrijven daadwerkelijk nodig hebben. Wij zijn het team dat de kloof tussen idee en impact kan overbruggen. We zijn klaar om op te schalen en zouden het prijzengeld gebruiken om die richting in te slaan!”
