Consolideer het Europees perspectief op de auto-industrie
“Samenwerking is geen optie, maar een noodzaak. Het momentum is er nu”, zegt Yuxi Nie, die trends in Chinese geïmporteerde EV's analyseert.
Published on April 21, 2025

Image from the Drive Forward conference, earlier in April 2025. © Nick Bookelaar
Dr. Yuxi Nie is a senior researcher at the Centre of Expertise for Sustainable & Circular Transitions, Fontys University of Applied Sciences. Her work focuses on circular transition, corporate strategy, and intercultural communication. She supports Brainport region organizations in understanding China’s market trends and navigating strategic partnerships for circular innovation.
In een circulaire economie spelen elektrische voertuigen (EV's) een cruciale rol. Ze signaleren een verschuiving in het gebruik van energiebronnen en hebben bredere implicaties voor onze planeet. Het verduurzamen van de autosector is een topprioriteit in zowel de circulaire transitie als in het innovatiebeleid.
Met haar ambitieuze emissieloze doelstellingen voor 2035 heeft ook de EU zich strategisch gericht op de circulaire transitie in de EV-sector, door de productie aan te moedigen, de verkoop te ondersteunen en te zorgen voor duurzaam onderhoud van EV. Het bereiken van deze energietransitie vereist een goed ingeburgerde circulaire economie, waardoor de industrie wordt gestimuleerd om “end-of-life” voertuigrichtlijnen en duurzame verwerkingsactiviteiten te integreren. Met name de intrede van Chinese EV-bedrijven op de Europese markt suggereert dat deze merken integraal deel zullen uitmaken van de klimaatstrategie van de EU.
Wat is de trend?
De algemene trend is duidelijk: in China geïmporteerde EV's worden deel van het nieuwe normaal in Europa. Geconfronteerd met binnenlandse overcapaciteit hebben Chinese autofabrikanten de export naar Europa met 124% opgedreven. In 2024 werd 19,5% van alle EV's die in de EU worden verkocht - ongeveer 300.000 eenheden - in China gebouwd. Prognoses suggereren dat Chinese merken tegen 2027 goed zouden kunnen zijn voor 20% van de markt.
“Tegen de achtergrond van de ‘wederzijdse tarieven’ van de VS, kunnen China en de EU snel enkele handelsgeschillen oplossen om te voorkomen dat de handelswrijvingen escaleren.” Zeng Zhiling, marktdirecteur voor Azië-Pacific bij GlobalData, Yicai, 2025.

© Transport & Environment
© Transport & Environment
Deze groei wordt gestimuleerd door de Chinese overheidssubsidies en concurrerende prijsstrategieën, waarbij EV's uit dat land ongeveer 20% goedkoper zijn dan in de EU geproduceerde modellen. In reactie hierop heeft de Europese Commissie extra tarieven tot 38% opgelegd op de Chinese import van EV.
Hoewel dit het speelveld voor Europese fabrikanten tijdelijk gelijk maakt, blijft de effectiviteit op de lange termijn onzeker. Chinese autofabrikanten hadden al geanticipeerd op de tariefverhogingen en manieren bedacht om de productiekosten verder te verlagen. Sommigen overwegen hun fabrieken naar Europa te verplaatsen om dergelijke handelsbelemmeringen te vermijden. Daarom kunnen protectionistische maatregelen lokale industrieën op korte termijn beschermen, maar ze dreigen de consumentenprijzen te verhogen en de wereldwijde toeleveringsketens te verstoren.
Inzicht in de Chinese EV-groei en implicaties
China heeft zich gestaag ontwikkeld tot een wereldleider op het gebied van elektrische voertuigen. De aanwezigheid van China op de Europese markt is niet alleen economisch, maar weerspiegelt ook bredere socio-technologische strategieën. Hoe is de Chinese EV-sector zo snel gegroeid? Drie belangrijke factoren liggen aan de basis van hun groeimodel:
1. Experimenteren in aangrenzende industrieën
Chinese bedrijven zoals BYD en Geely begonnen in sectoren zoals elektrische bussen en motorfietsen, waar technische uitdagingen bedrijven stimuleerden om batterijtechnologieën te verfijnen aan beide uiteinden van het spectrum - hoge capaciteit voor bussen en lichtgewicht voor motorfietsen. Deze lessen hebben later hun EV-strategieën gevoed.
2. Operationele oplossingen aanmoedigen
Chinese autofabrikanten werkten samen met taxibedrijven om praktische uitdagingen zoals een beperkte actieradius en lange oplaadtijden aan te pakken. Ze coördineerden op ploegendiensten gebaseerde oplaadschema's om ze af te stemmen op uren met laag energieverbruik, waardoor het elektriciteitsnet minder belast werd en de efficiëntie verbeterde.
3. Verdubbeling van kerntechnologie
Chinese bedrijven erkennen de batterijtechnologie als het hart van EV's, investeren in R&D en maken gebruik van de toegang tot grondstoffen. Ze zijn ook partnerschappen aangegaan met technologiereuzen zoals Baidu, Toyota en Tencent om hun ecosystemen te versterken en hun productie-, software- en servicemogelijkheden te vergroten.
"Met een breed productportfolio en toegang tot een groot aantal mensen en middelen kunnen ze snel aan de huidige vraag voldoen. Terwijl de eerste Chinese bedrijven in deze sector zich drie jaar geleden richtten op het premiumsegment, richten steeds meer Chinese merken zich nu op een concurrerende prijs-kwaliteitverhouding." BOVAG, NLTimes, 2025
Overheidssteun - zowel financieel als beleidsmatig - is cruciaal geweest. In de afgelopen tien jaar zijn EV's een symbool geworden van het economische en technologische verhaal van de Chinese centrale overheid. Het is van vitaal belang voor Europese bedrijven om deze context te begrijpen.
Economisch gezien vertegenwoordigt de hausse aan EV's China's ommezwaai naar duurzaamheid. Het promoten van elektrische voertuigen (EV's) helpt ook om gunstige bilaterale verhalen te creëren, waarbij China wordt afgeschilderd als een vooruitstrevende handelspartner.
Cultureel gezien gebruikt het Chinese leiderschap EV-successen om de binnenlandse autoriteit te legitimeren en de triomf van “designed in China”-innovatie te laten zien, wat de nationale trots en het culturele vertrouwen versterkt.
Geopolitiek gezien heeft China, in het kader van de rivaliteit tussen de VS en China op het gebied van technologie en handel, de export van grafiet beperkt met een beroep op het nationaal belang. Aangezien grafiet van cruciaal belang is voor EV-batterijen, wijzen dergelijke maatregelen op kwetsbaarheden in de wereldwijde toeleveringsketen, wat gevolgen heeft voor de belanghebbenden in de auto-industrie in Europa.
Samenwerking is geen optie - het is een noodzaak
Tijdens de recente Drive Forward 2025-conferentie op de Automotive Campus Helmond benadrukten industrieleiders en beleidsmakers de dringende behoefte aan een robuust industrieel beleid dat is geworteld in een Europees perspectief om concurrerend te blijven in de veranderende Chinese marktdynamiek. Er wordt aangedrongen op systematische samenwerking over sectoren en grenzen heen en op alle niveaus.
Naar verluidt zullen de EU-leiders eind juli in Peking een topontmoeting met de Chinese president Xi plannen, wat een nieuwe stimulans voor engagement betekent in de gespannen betrekkingen tussen de EU en de VS. Naar verluidt staan onderhandelingen over de prijs van elektrische voertuigen en samenwerking op het gebied van investeringen in de automobielsector op de agenda.
“Ongeacht de huidige mondiale ontwikkelingen moet hier ook worden besproken hoe hindernissen en verstoringen in de internationale handel kunnen worden verminderd, in plaats van nieuwe hindernissen op te werpen.” Duitse auto-industrievereniging VDA, Reuters, 2025.
De Nederlandse auto-industrie maakt deel uit van het bredere Europese ecosysteem. Als belangrijke toegangspoort tot de Europese markt voor Chinese auto-industrieën, heeft Nederland als een van de eerste te maken gehad met concurrentie en disruptie.
De komende jaren zullen we getuige zijn van belangrijke transities in het Europese autolandschap - transities die Nederlandse bedrijven vorm moeten gaan geven. In een samenwerking tussen onderzoekers van Fontys Hogescholen, de HAN en de Hogeschool Utrecht wordt continu onderzoek gedaan naar de trends en ontwikkelingen die de toekomst van de Nederlandse auto-industrie vormgeven.