Logo

Brunel Solar Team maakt zich klaar met aerodynamische doorbraak

Het studententeam, dat gaat deelnemen aan de World Solar Challenge Race, heeft een innovatieve vleugelvin onthuld.

Published on August 20, 2025

Brunel Solar Team

© Brunel Solar Team

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.

Brunel Solar Team, een studententeam van de Technische Universiteit Delft, heeft een nieuwe ‘blade fin’-innovatie onthuld voor hun zonneauto, Nuna 13, die zal deelnemen aan de komende Bridgestone World Solar Challenge-race. De blade fin zorgt ervoor dat de auto meer energie uit de luchtstroom kan halen en hogere snelheden kan bereiken wanneer de windomstandigheden gunstig zijn. Het verbetert ook de stabiliteit van de auto, waardoor coureurs minder correcties hoeven te maken en sneller kunnen racen.

Het Brunel Solar Team bestaat uit 18 studenten van de Technische Universiteit Delft die een jaar lang bezig zijn met het ontwerpen en bouwen van een zonneauto. Hun belangrijkste doel is om de wereld te inspireren met duurzame innovatie. Het team neemt deel aan zonneautoraces over de hele wereld om de mogelijkheden van zonne-energie te demonstreren en technologische grenzen te verleggen. De Bridgestone World Solar Challenge, een tweejaarlijks evenement, daagt teams uit om met zonneauto's een race te rijden over de 3.021 kilometer lange Australische outback, van Darwin naar Adelaide. Dit jaar vindt de challenge plaats van 24 tot 31 augustus.

Nuna op koers houden

Naast extra snelheid draagt de zwaardvin ook bij aan meer stabiliteit op de weg. Door de vorm en plaatsing ontstaat een zogeheten dartpijl effect: de zonneauto blijft beter in de rijrichting en slingert minder bij sterke zijwind. “Zeker in de open vlaktes van de Australische outback kunnen de windvlagen heftig zijn", legt Gilles Oude Elberink, mechanisch engineer bij het Brunel Solar Team, uit. “Onze coureurs moeten dan flink tegensturen om Nuna recht op de weg te houden. Dat kost niet alleen energie, maar ook tijd. Door de zwaardvin draait Nuna automatisch wat meer tegen de wind in en blijft ze strakker op koers. Tijdens het rijden voelt dat een stuk stabieler aan. Hoe minder we hoeven te corrigeren, hoe sneller we uiteindelijk naar de finish racen.”

Nuna 13 heeft de statische inspectie met succes doorstaan, waarmee is bevestigd dat hij aan alle technische en veiligheidseisen voldoet. De technische inspectie omvatte verdere controles op de naleving van de voorschriften en veiligheidsnormen door de auto en het vermogen van de coureur om snel in en uit het voertuig te stappen. Oude Elberink merkte op dat de organisatie hun zwaardvin heeft goedgekeurd en sprak zijn vertrouwen uit voor de komende kwalificatieronde aanstaande zaterdag.

De route van de Bridgestone World Solar Challenge strekt zich uit over meer dan 3000 kilometer door de Australische outback. De race van dit jaar, die eerder dan normaal wordt gehouden, brengt extra uitdagingen met zich mee, waaronder mogelijk mildere temperaturen en meer bewolking, wat van invloed kan zijn op de efficiëntie van de zonneauto. Ondanks deze hindernissen is het Brunel Solar Team vastbesloten om mee te dingen naar de wereldtitel.

Rollout_URE18-03.jpg

Gloednieuwe raceauto van studententeam URE gaat nog harder door de bochten

Er bestaat geen twijfel over. De studenten van team URE hebben afgelopen maanden keihard gewerkt, en met resultaat: een gloednieuwe raceauto.