Betaalbare EV's: Sociale lease opent deuren
Sociale lease kan 3 miljoen Europese huishoudens met een laag inkomen helpen om over te stappen op elektrisch rijden.
Published on May 28, 2025

© Pexels
Mauro verruilde Sardinië voor Eindhoven en volgt als GREEN+ expert de energietransitie. Hij vertelt data-gedreven verhalen en maakt series over duurzaamheid.
De kosten van elektrische voertuigen (EV's) vormen een belangrijk obstakel voor een wijdverspreide adoptie in Europa. Hoewel er steeds goedkopere opties op de markt komen, blijft er een kloof bestaan waardoor minder welvarende mensen achterblijven. Uit een recente analyse van Europa's toonaangevende NGO op het gebied van mobiliteit, Transport & Environment (T&E), blijkt dat tot 3 miljoen huishoudens in de vijf grootste EU-landen - Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje - tegen 2032 kunnen overstappen op elektrische voertuigen (EV's) dankzij sociale leasing.
Sociale leasing is een overheidssteun die elektrische auto's betaalbaar maakt voor mensen met een laag of middeninkomen. Het helpt mensen die nu geen EV kunnen betalen, zodat meer mensen straks elektrisch kunnen rijden. Analisten verwachten dat dit rond 2028 vanzelf makkelijker wordt.
De analyse van T&E onderstreept hoe sociale leaseregelingen betaald kunnen worden met inkomsten uit onder meer: het emissiehandelssysteem (ETS2) voor gebouwen en wegvervoer, en het Sociaal Klimaatfonds (SCF). Het SCF, dat volgend jaar van start gaat, moet helpen bij de overgang naar klimaatneutraliteit. Volgens schattingen van de NGO's zal tot 2032 in de vijf landen tot €16 miljard beschikbaar zijn via deze regelingen.
Achter de Cijfers
In Achter de Cijfers ontrafelen we elke aflevering één cijfer en bieden we inzichten met behulp van grafieken en diagrammen.
View Achter de Cijfers SeriesHet Franse leasemodel
In december 2023 lanceerde Frankrijk zijn sociale leaseprogramma, waarbij elektrische voertuigen (EV's) beschikbaar worden gesteld voor € 49 tot € 150 per maand. Om in aanmerking te komen voor het programma, moeten aanvragers een fiscaal referentie-inkomen (RFR) van minder dan € 15.400 hebben en aantonen dat ze meer dan 8.000 kilometer per jaar woon-werkverkeer rijden.
Het speciale platform van de Franse overheid ontving in anderhalve maand meer dan 90.000 aanvragen. Hoewel het budget bestemd was voor 25.000 begunstigden, werden 50.000 aanvragen aanvaard. De regeling, die alleen Europese auto's subsidieerde, sloot begin 2024 en wordt later dit jaar heropend, zij het onder andere voorwaarden.
Aan het einde van het programma presenteerde het Franse Ministerie van Ecologische Transitie enkele cijfers over de resultaten.
- 61% van de begunstigden heeft een referentiejaarinkomen tussen €10.200 en 15.400
- 40% van de begunstigden heeft een inkomen van minder dan €10.200 netto
- De gemiddelde leeftijd van de eerste 25.000 begunstigden is ongeveer 40 jaar, 9 jaar jonger dan het gemiddelde voor kopers van EV in 2023, en 14 jaar jonger dan het gemiddelde voor kopers van nieuwe auto's in het algemeen.
Elektrische mobiliteit voor iedereen
Ook T&E voerde haar analyse uit. De NGO ontdekte dat er in de vijf grootste EU-landen 20 miljoen mensen met een laag of gemiddeld inkomen in plattelandsgebieden wonen, die afhankelijk zijn van auto's met een verbrandingsmotor. Daarom roept de organisatie op tot actie om iedereen te helpen.
.png&w=3840&q=90)
© T&E
T&E stelt voor dat landen sociale leasing opnemen in hun nationale sociale klimaatplannen en dit betalen met het geld van ETS2. Dit systeem laat vervuilers, zoals brandstofleveranciers, betalen. Maar er is zorgen dat deze vervuilers de kosten doorberekenen aan de consument, waardoor juist de kwetsbaarste mensen harder worden getroffen.
T&E ging uit van een subsidie van €5.000 over een periode van zes jaar. De NGO schat dat het op deze manier mogelijk zou zijn om leasehuren tussen €180 en €215 per maand aan te bieden voor een EV van €25.000. Daarnaast zou een EV van €20.000 de kosten voor de consument verlagen. Aangezien er de komende twee jaar €20.000 modellen op de markt worden verwacht, zoals de Renault Twingo en Volkswagen ID.1, zouden er bovendien lagere tarieven kunnen worden aangeboden met hetzelfde subsidieniveau. Dit voorstel houdt rekening met een verlaagd btw-tarief van 6% en geen aanbetaling voor de eerste huur, vergelijkbaar met de Franse regeling.
Vraag naar EV stimuleren
De organisatie benadrukt hoe deze subsidieregeling 27% van de huishoudens met een laag of gemiddeld inkomen in landelijke gebieden bereikt. Als nationale regelingen de voorkeur zouden geven aan in Europa geproduceerde auto's, zouden lokale fabrikanten hiervan kunnen profiteren.
Bovendien zou dit de vraag in de kleinere EV-segmenten kunnen stimuleren. Het ontbreken van goedkope EV-modellen op de markt is vaak gezien als een van de oorzaken van de trage adoptie. Zoals het staafdiagram hieronder laat zien, behoort geen van de tien meest verkochte batterij-elektrische voertuigen in Europa in 2024 tot het A-segment - compacte stadswagens.
Daarom hebben autofabrikanten meer EV's onder €25.000 gelanceerd, zoals de Renault 5 e-tech, de Fiat Grande Panda of de Leapmotor T03. Naarmate de mogelijkheden toenemen, roept T&E de Europese Commissie ook op om een 'betaalbaar EV-platform' op te zetten om informatie over vraag en aanbod voor sociale leasing te verzamelen. Deze tool maakt het mogelijk om de best mogelijke deals te krijgen. En iedereen de kans geven om over te stappen.